Και ενώ αρχικά, οποιαδήποτε «κακή» είδηση έστελνε τις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου στη στρατόσφαιρα, πλέον τα πράγματα είναι διαφορετικά. Το Brent, παγκόσμιο σημείο αναφοράς για το πετρέλαιο, κινείται γύρω στα 75 δολάρια το βαρέλι, σε σύγκριση με τα 120 δολάρια που βρισκόταν πριν από ένα χρόνο. Παράλληλα στην Ευρώπη, οι τιμές του φυσικού αερίου διαμορφώνονται στα 35 ευρώ ανά μεγαβατώρα (mwh) και παραμένουν περίπου 88% κάτω από το ρεκόρ που σημειώθηκε τον περασμένο Αύγουστο.
Παρά τις προσπάθειες να ανακοπεί η πτωτική πορεία, οι τιμές των εμπορευμάτων φαίνεται πως παραμένουν χαμηλά, με τον Economist να υπογραμμίζει ως μια αιτία την απογοητευτική ζήτηση, αλλά και τις χαμηλές προσδοκίες για παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη. Ωστόσο, ο Economist τονίζει ότι εάν κοιτάξει κανείς πιο προσεκτικά, αυτή η ιστορία της ζήτησης δεν πείθει εντελώς.
Παρά την απογοητευτική της ανάκαμψη, η Κίνα κατανάλωνε 16 εκατομμύρια βαρέλια αργού ημερησίως τον Απρίλιο. Μια ανάκαμψη στις μεταφορές με φορτηγά, τον τουρισμό και τα ταξίδια από τη ζοφερή περίοδο του κορονοϊού σημαίνει ότι χρησιμοποιείται περισσότερο ντίζελ, βενζίνη και καύσιμα αεριωθουμένων.
Στην Αμερική, η πτώση της τιμής της βενζίνης κατά 30% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, προμηνύει καλά νέα για την καλοκαιρινή περίοδο. Στην Ασία και την Ευρώπη, οι υψηλές θερμοκρασίες αναμένεται να διαρκέσουν, δημιουργώντας μεγαλύτερη ζήτηση για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο.
Η προσφορά
Στο δημοσίευμα τονίζεται ότι μια πιο πειστική εξήγηση μπορεί να βρεθεί στην πλευρά της προσφοράς. Τα τελευταία δύο χρόνια, οι υψηλές τιμές των τιμών της ενέργειας έδωσαν κίνητρα στην παραγωγή εκτός του ΟΠΕΚ. Το πετρέλαιο αναβλύζει από τη λεκάνη του Ατλαντικού, μέσω ενός συνδυασμού συμβατικών γεωτρήσεων και της παραγωγής σχιστόλιθου και πίσσας. Η Νορβηγία αντλεί επίσης περισσότερα.
Θεωρητικά, αυτό θα πρέπει να εξισορροπηθεί από τις περικοπές παραγωγής που ανακοινώθηκαν τον Απρίλιο από τα βασικά μέλη του ΟΠΕΚ (1,2 βαρέλια/ημέρα) και τη Ρωσία (500.000 βαρέλια/ημέρα), στις οποίες η Σαουδική Αραβία πρόσθεσε άλλο 1 εκατομμύριο βαρέλια/ημέρα τον Ιούνιο. Ωστόσο, η παραγωγή σε αυτές τις χώρες δεν μειώθηκε όσο είχε υποσχεθεί, ενώ άλλες χώρες του ΟΠΕΚ αυξάνουν τις εξαγωγές τους.
Πράγματι, το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πετρελαίου προέρχεται τώρα από χώρες που βρίσκονται υπό δυτικά εμπάργκο, πωλώντας με έκπτωση και συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των τιμών.
Τι γίνεται με το φυσικό αέριο
Για το φυσικό αέριο, όπως σημειώνει ο Economist, η κατάσταση είναι πιο δύσκολη. O κύριος ρωσικός αγωγός που παραδίδει στην Ευρώπη παραμένει κλειστός.
Αλλά το Freeport lng, μια εγκατάσταση που διαχειρίζεται το ένα πέμπτο των εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αμερικής, και επλήγη από μια έκρηξη πέρυσι, είναι ξανά στο παιχνίδι.
Οι άλλες εξαγωγές της Ρωσίας στην ηπειρωτική Ευρώπη συνεχίζονται. Οι νορβηγικές ροές θα ξαναρχίσουν πλήρως στα μέσα Ιουλίου. Τα υπάρχοντα αποθέματα της Ευρώπης είναι τεράστια. Οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις του μπλοκ είναι γεμάτες κατά περίπου 74%, σε σύγκριση με 53% πριν από ένα χρόνο, και βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου του 90% τον Νοέμβριο. Οι πλούσιες ασιατικές χώρες, όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, έχουν επίσης άφθονο φυσικό αέριο.
Οι μελλοντικές προβλέψεις
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν αργότερα μέσα στο έτος. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα φτάσει το ρεκόρ των 102,3mb/d το 2023.
Η προσφορά πετρελαίου, θα σημειώσει ρεκόρ, αλλά οι αναλυτές εκτιμούν ότι η αγορά θα οδηγηθεί σε έλλειμμα στο δεύτερο εξάμηνο του 2023. Καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, ο ανταγωνισμός για φορτία LNG μεταξύ Ασίας και Ευρώπης θα ενταθεί. Οι ναύλοι για το χειμώνα αυξάνονται ήδη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr