Αν και αρχικά οι νέοι κανόνες είχαν προκαλέσει κάποιο συναγερμό, έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπονται οι «διαρροές» που θα αμβλύνουν τις συνέπειες και για τις δύο πλευρές, τονίζει το Bloomberg.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι θα είναι πιθανότατα οι traders και οι ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς τα καύσιμα αναμένεται να συνεχίσουν να ρέουν, απλά μέσω πιο περίπλοκων, κυκλικών διαδρομών.
«Το σύστημα θα βρει την ισορροπία του αργά ή γρήγορα. Με κόστος για όλους, φυσικά», τόνισε στο Bloomberg ο Dario Scaffardi, ο οποίος μέχρι πέρυσι διηύθυνε ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια πετρελαίου της Ευρώπης ως διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής Saras. «Δεν νομίζω ότι θα υπάρξει κάποια μεγάλη κρίση».
Ανώτατο όριο τιμή για το ρωσικό diesel
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, σε συμφωνία με τις κυβερνήσεις του G7, εισάγει επίσης ανώτατο όριο τιμής 100 δολαρίων το βαρέλι για το ρωσικό ντίζελ.
Αυτό σημαίνει ότι οι τρίτες χώρες που θέλουν να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες για τα φορτία από τη Ρωσία, θα μπορούν να το κάνουν μόνο εάν πληρώσουν κάτω από το πλαφόν. Ωστόσο, αντί να εμποδίζει τις εξαγωγές, το πλαφόν τέθηκε σχετικά υψηλά και άρα έχει σχεδιαστεί για να τους επιτρέπει να συνεχιστούν.
Οι συνέπειες της απαγόρευσης θα περιοριστούν επίσης και μέσω της ανακατεύθυνσης των εμπορικών ροών του diesel μέσω χωρών εκτός Ε.Ε.
Συγκέντρωση αποθεμάτων
Ωστόσο, υπάρχει αρκετή αβεβαιότητα για το πώς θα εξελιχθούν όλα αυτά. Η Ευρώπη αντιμετωπίζει ήδη εδώ και μήνες μία ενεργειακή κρίση, με τις περισσότερες χώρες να έχουν φροντίσει να συσσωρεύσουν αποθέματα.
Επιπλέον, υπάρχουν αρκετοί νόμιμοι τρόποι για να παρακάμψει κανείς την απαγόρευση. Είναι πιθανό ότι το ρωσικό αργό θα υποβάλλεται σε επεξεργασία σε χώρες όπως η Ινδία και στη συνέχεια να αποστέλλεται στην Ευρώπη ως μη ρωσικό ντίζελ.
Σε ρεκόρ οι τιμές
Το ρωσικό diesel από τη Βαλτική Θάλασσα εκτιμήθηκε περίπου στα 90 δολάρια το βαρέλι νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, δηλαδή περίπου 25% χαμηλότερα από το κόστος του diesel για παράδοση στη βορειοδυτική Ευρώπη.
Στην Τουρκία, οι εισαγωγές ρωσικών καυσίμων τύπου diesel ανήλθαν σε επίπεδα-ρεκόρ τον Δεκέμβριο, ενώ οι συνολικές εξαγωγές της χώρας επίσης αυξήθηκαν στα υψηλότερα επίπεδο έως τώρα.
Όμως εκτός από την απαγόρευση των θαλάσσιων εισαγωγών είναι και το θέμα του πλαφόν στις τιμές. Τα ρωσικά καύσιμα μπορούν ακόμα να πωλούνται νόμιμα πάνω από το ανώτατο όριο, απλώς όχι σε εταιρείες που χρησιμοποιούν δυτικές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Για το σκοπό αυτό έχει δημιουργηθεί ένας μεγάλος σκιώδης στόλος από δεξαμενόπλοια, που υπολογίζονται σε 600 πλοία, σύμφωνα με την Trafigura.
Ωστόσο, όλα αυτά μπορεί να μην είναι αρκετά για να καλύψουν όλη την παραγωγή της Ρωσίας. Η Wood Mackenzie εκτιμά ότι οι εξαγωγές diesel της χώρας θα μειωθούν περίπου κατά 200.000 βαρέλια την ημέρα αυτό το τρίμηνο σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022.
Ο Mark Williams, αναλυτής της Woodmac, αναμένει μια άνοδο της τιμής του diesel, αν και όχι αρκετά στα επίπεδα το 2022, «όταν η αγορά τρόμαξε». «Υπήρξε χρόνος για τη δημιουργία αποθεμάτων και την εξεύρεση εναλλακτικών προμηθειών», υπογράμμισε.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr