Σύμφωνα με ανάλυση της UBS, το ποσοστό ανεργίας κινείται μεν ανοδικά το 2024, καθώς η δημιουργία θέσεων εργασίας έχει επιβραδυνθεί σε σύγκριση με άλλες χρονιές, αλλά παραμένει χαμηλό με βάση τα ιστορικά πρότυπα.
Την ίδια στιγμή, ο δείκτης δυστυχίας -το άθροισμα των ποσοστών ανεργίας και πληθωρισμού- αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Μπάιντεν/Χάρις σε επίπεδα που είχαν να παρατηρηθούν από τη χρηματοπιστωτική κρίση, αλλά έκτοτε έχει κατασταλάξει καθώς ο πληθωρισμός έχει ψυχρανθεί. Σε αυτό το πλαίσιο, η Fed θεωρεί ότι οι κίνδυνοι για την οικονομία είναι περίπου ισορροπημένοι και αναμένεται να μειώσει σταδιακά το επιτόκιο-στόχο των ομοσπονδιακών κεφαλαίων έως ότου η στάση πολιτικής της επανέλθει σε ουδέτερη θέση.
Ποια νομοθετήματα θα επηρεάσουν την πορεία της οικονομίας
Από αυτό το σημείο εκκίνησης, διάφορες σημαντικές νομοθετικές και εκτελεστικές ενέργειες θα μπορούσαν να επηρεάσουν την κατεύθυνση της οικονομίας και τις δημοσιονομικές προοπτικές κατά την επόμενη κυβέρνηση και κατά τη διάρκεια του 119ου Κογκρέσου.
Πρόκειται για:
- την παράταση των διατάξεων του νόμου περί φορολογικών περικοπών και απασχόλησης του 2017 που λήγουν μετά το 2025, καθώς και τη βιωσιμότητα άλλων φορολογικών υποσχέσεων που δόθηκαν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, συμπεριλαμβανομένων των προοπτικών για τα κεφαλαιακά κέρδη και τους φορολογικούς συντελεστές των επιχειρήσεων,
- την προσέγγιση για τη διασφάλιση των συνόρων και την άσκηση εθνικής βιομηχανικής πολιτικής, ενδεχομένως μέσω ελέγχων των εξαγωγών και δασμών,
- την τύχη των δαπανών του νόμου περί μείωσης του πληθωρισμού (IRA) και
- το ενδεχόμενο απορρύθμισης σε έναν κόσμο μετά την Τσεβρόν.
Επιπλέον, η UBS προβλέπει δύο βασικά σενάρια για το αποτέλεσμα των εκλογών, τα οποία θα έχουν διαφορετικό αντίκτυπο στη πορεία της αμερικανικής οικονομίας. Στο πρώτο σενάριο, η Χάρις θα επικρατήσει έναντι του Τραμπ, αλλά οι Ρεπουμπλικάνοι θα διασφαλίσουν πλειοψηφία ση Γερουσία. Στο δεύτερο σενάριο, ο Τραμπ θα κερδίσει την προεδρική κούρσα, μαζί με την πλειοψηφία στο Κογκρέσο.
Το πρώτο σενάριο- Νίκη Χάρις χωρίς πλειοψηφία στη Γερουσία
Ο δημοσιονομικός αντίκτυπος μιας προεδρίας Χάρις υπό διαιρεμένη κυβέρνηση φαίνεται να είναι μικτός. Οι προτεινόμενοι υψηλότεροι συντελεστές φορολογίας εισοδήματος των επιχειρήσεων δεν θα αποτελέσουν ευκαιρία για μια Γερουσία που ελέγχεται από τους Ρεπουμπλικάνους.
Ομοίως, μια διαιρεμένη κυβέρνηση θα προσπαθήσει επίσης να περιορίσει τις φορολογικές περικοπές που επεκτείνουν το έλλειμμα και την αύξηση των ομοσπονδιακών δαπανών. Η κυβέρνησή της πιθανότατα θα επιτρέψει την αύξηση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων για τα νοικοκυριά με υψηλά εισοδήματα όταν λήξουν οι φορολογικές περικοπές του 2017 στο τέλος του 2025.
Ωστόσο, αντί για τη μείωση του ελλείμματος, τα έσοδα που θα εισπράττονταν από τα νοικοκυριά με υψηλότερο εισόδημα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την αντιστάθμιση των δαπανών που συνδέονται με την επέκταση της φορολογικής πίστωσης για τα παιδιά, ένας στόχος που έχει τύχει κάποιας διακομματικής υποστήριξης.
Μια προεδρία Χάρις θα διατηρούσε πιθανότατα παρόμοιους στόχους για την εθνική βιομηχανική πολιτική των ΗΠΑ και συναφείς δαπάνες του IRA από την τρέχουσα διοίκηση, αλλά θα κατέφευγε σε μικρότερους έκτασης δασμούς από ό,τι μια προεδρία Τραμπ.
Το δεύτερο σενάριο- Επικράτηση Τραμπ με πλειοψηφία στο Κογκρέσο
Εν τω μεταξύ, ο δημοσιονομικός αντίκτυπος μιας «κόκκινης σκούπας» δεν θα ήταν προφανώς τονωτικός και θα μπορούσε να αποδειχθεί ακόμη και συσταλτικός εάν οι επιβαλλόμενοι δασμοί είναι υψηλοί και εκτεταμένοι.
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Τραμπ, προηγήθηκαν οι μειώσεις φόρων και στη συνέχεια ακολούθησε η επιβολή δασμών. Επιπλέον, η οικονομία ήταν αρκετά ισχυρή το 2017, ώστε η Fed είχε ήδη αρχίσει να ανυψώνει τα επιτόκια από το μηδενικό κατώτερο όριο και ξεκίνησε προσπάθειες για τη μείωση του ισολογισμού της για την άρση της διευκόλυνσης. Μέχρι τη στιγμή που επιβλήθηκαν οι δασμοί το 2018, οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά βίωναν μια επέκταση των μεταφορολογικών κερδών.
Σε περίπτωση νέας επικράτησης του Τραμπ στις επερχόμενες εκλογές, οι προτεινόμενοι δασμοί αναμένεται να είναι πολύ μεγαλύτεροι και πιθανότατα θα ισχύσουν πριν την παράταση των μειώσεων του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, οι οποίες λήγουν στο τέλος του 2025.
Επιπλέον, σε αντίθεση με τις φοροελαφρύνσεις του 2017, η παράταση των υφιστάμενων φοροελαφρύνσεων εισοδήματος φυσικών προσώπων δεν θα παράσχει πρόσθετη δημοσιονομική ώθηση στην οικονομία- απλώς θα διατηρήσει την υφιστάμενη κατάσταση.
Καθώς η πλήρης παράταση των φορολογικών περικοπών θα παρήγαγε υψηλότερα διατηρήσιμα ελλείμματα, οι προτάσεις του Τραμπ για φορολογικές περικοπές είναι δύσκολο να υλοποιηθούν. Το ίδιο ισχύει και για τις μεγάλες πρωτοβουλίες δαπανών.
Παράλληλα, μικρές δημοσιονομικά συντηρητικές μειοψηφίες εντός του Ρεπουμπλικανικού κόμματος μπορεί να είναι σε θέση να ματαιώσουν ή να μειώσουν τη νομοθεσία στο πλαίσιο του συμβιβασμού, δεδομένων των ισχνών πλειοψηφιών στο Κογκρέσο, ενώ οι συνήθεις προϋπολογισμοί θα απαιτούν 60 ψήφους στη Γερουσία και, επομένως, διακομματική συμφωνία.
Ο μεγαλύτερος χαμένος αυτών των εκλογών είναι η δημοσιονομική βιωσιμότητα
Τα δημοσιονομικά ελλείμματα αναμένεται να παραμείνουν αυξημένα κατά τη διάρκεια της επόμενης κυβέρνησης, ανεξάρτητα από το ποιος υποψήφιος θα κερδίσει τις εκλογές, επειδή και αμφότεροι υποψήφιοι θέτουν ως προτεραιότητα την παράταση της πλειοψηφίας των φοροελαφρύνσεων που ψηφίστηκαν το 2017, ενώ ταυτόχρονα η αύξηση του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ κατά τη διάρκεια της επόμενης διακυβέρνησης φαίνεται μη-αναστρέψιμη, καταλήγει η έκθεση της UBS.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr