Η κυβέρνηση των ΗΠΑ αποφάσισε σημαντικές αυξήσεις των δασμών στις κινεζικές εισαγωγές για να προστατεύσει τις εγχώριες βιομηχανίες. Αυτό σημαίνει πώς θα προκύψει δασμός 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, όπως πληροφορήθηκε σήμερα το πρακτορείο ειδήσεων Reuters από το γραφείο της εμπορικής αντιπροσώπου των ΗΠΑ Κάθριν Τάι. Το 50% θα προστεθεί στις ηλιακές κυψέλες, το 25% έκαστο στον χάλυβα, το αλουμίνιο, τις μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα και σημαντικά ορυκτά, ενώ οι αυξήσεις των δασμών σε μεγάλο αριθμό κινεζικών προϊόντων που ανακοινώθηκαν τον Μάιο θα τεθούν σε ισχύ στις 27 Σεπτεμβρίου. Η εμπορικός αντιπρόσωπος των ΗΠΑ Τάι ανακοίνωσε στην Ουάσινγκτον ότι οι αυξήσεις των δασμών «στρέφονται κατά των επιβλαβών πολιτικών και πρακτικών της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας που εξακολουθούν να επηρεάζουν τους Αμερικανούς εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις».
Σύμφωνα με την κορυφαία οικονομική σύμβουλο του Λευκού Οίκου, Λελ Μπράιναρντ τα μέτρα αποσκοπούν στην αποσύνδεση της αμερικανικής βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την κυρίαρχη αλυσίδα εφοδιασμού της Κίνας. Τέτοιοι «σκληροί, στοχευμένοι» δασμοί είναι απαραίτητοι για να αντιμετωπιστεί η πολιτική κρατικών επιδοτήσεων και μεταφοράς τεχνολογίας της Κίνας. Ωστόσο, η ίδια η κυβέρνηση στην Ουάσινγκτον χορηγεί εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε φορολογικές επιδοτήσεις για την ενίσχυση των εγχώριων τομέων των ηλεκτρονικών αυτοκινήτων, της ηλιακής ενέργειας και των ημιαγωγών. «Η αύξηση του δασμού στο 100% για τα ηλεκτρικά οχήματα αντανακλά το σημαντικό αθέμιτο πλεονέκτημα κόστους που χρησιμοποιούν ιδίως οι κινεζικοί κατασκευαστές για να κυριαρχήσουν στις αγορές αυτοκινήτων σε άλλα μέρη του κόσμου με ρυθμούς που κόβουν την ανάσα», δήλωσε η Μπράιναρντ, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν θα το επιτρέψει.
Η Κίνα έχει επικρίνει τις αυξήσεις των δασμών και έχει προαναγγείλει αντίμετρα. Η επιτυχία της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων βασίζεται στην καινοτομία και όχι στην κρατική στήριξη, δήλωσε το Πεκίνο, προσθέτοντας ότι οι υψηλότεροι αμερικανικοί δασμοί τίθενται σε ισχύ σε μια εποχή που τόσο η αντιπρόεδρος Καμάλα Χάρις όσο και ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ φλερτάρουν τους ψηφοφόρους στις πολιτείες των ΗΠΑ που παράγουν αυτοκίνητα και χάλυβα. Και οι δύο αντίπαλοι προσπαθούν να τοποθετηθούν ως σκληροί μαχητές απέναντι στην Κίνα ενόψει των προεδρικών εκλογών του Νοεμβρίου. Ο Τραμπ έχει υποσχεθεί να επιβάλει δασμούς 60% σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές.
Ακολουθεί και η Ευρωπαϊκή Ένωση
Στις αρχές Ιουλίου, η ΕΕ ανακοίνωσε επίσης προσωρινούς δασμούς έως 36,3% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα. Δεν θα εισαχθούν επίσημα παρά μόνο σε μεταγενέστερη φάση. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Επιτροπής τον Αύγουστο, οι πρόσθετοι δασμοί θα μπορούσαν να τεθούν σε ισχύ το αργότερο έως τα τέλη Οκτωβρίου και να ισχύσουν για πέντε έτη. Κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, οι εταιρείες δεν θα οφείλουν ακόμη να πληρώνουν τους δασμούς, αλλά θα πρέπει να τους εγγυώνται. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατηγορεί την Κίνα για μη αποδεκτές επιδοτήσεις προς τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων της και φοβάται ζημιές για τους Ευρωπαίους προμηθευτές, όπως κλείσιμο εταιρειών ή απολύσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr