Οι στενοί εμπορικοί δεσμοί με τη Γερμανία και τον άλλοτε κραταιό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της αποτελούσαν για χρόνια μια ευλογία για την περιοχή μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού. Όμως, τώρα, οι δεσμοί αυτοί κινδυνεύουν να γίνουν τροχοπέδη για τις οικονομίες της Ουγγαρίας, της Τσεχίας και της Σλοβακίας.
Ήδη, ορισμένες τοπικές εταιρείες που εξαρτώνται από τους δεσμούς με τη Γερμανία προσπαθούν να αξιοποιήσουν περισσότερο άλλες διεθνείς αγορές και να επεκταθούν σε βιομηχανίες όπως η άμυνα, ώστε να μετριάσουν την αδυναμία του μεγάλου γείτονά τους, όπου διαφαίνεται ένα ακόμη έτος κοντά στην ύφεση.
Ωστόσο, οι προσπάθειες αυτές έρχονται σε μια εποχή μεγάλης γεωπολιτικής αβεβαιότητας, με πόλεμο στην Ουκρανία, συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και αυξανόμενο προστατευτισμό. Παρά την ανάπτυξη προς τον αμυντικό τομέα, όλοι αυτοί οι παράγοντες θα μπορούσαν να εμποδίσουν τις προσπάθειες των εταιρειών της περιοχής.
«Η οικονομική διαταραχή στον σημαντικότερο εμπορικό εταίρο της περιοχής και η συνεχιζόμενη αδυναμία στον τομέα των αυτοκινήτων, δημιουργούν πρόσθετους κινδύνους οικονομικής οπισθοδρόμησης για την περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης», δήλωσε η Dawn Holland, Διευθύντρια Οικονομικών Ερευνών της Moody's Analytics.
Η έξαρση του πληθωρισμού στην Κεντρική Ευρώπη, με αιχμή του δόρατος τα δυσθεώρητα επίπεδα του 25% στην Ουγγαρία, πέρυσι, ώθησε τις κεντρικές τράπεζες να αυξήσουν το κόστος δανεισμού στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δύο δεκαετιών, ενώ οι Τσέχοι υπέστησαν μία διαρκή πτώση των πραγματικών μισθών τους, η οποία πλέον εκτείνεται σε οκτώ διαδοχικά τρίμηνα.
Οι γερμανικές εταιρείες, το 2021, είχαν ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 250 δισεκατομμυρίων ευρώ, στην κεντρική Ευρώπη, απασχολώντας άμεσα περίπου 1 εκατομμύριο άτομα και πολύ περισσότερους μέσω των προμηθευτών, σύμφωνα με την Bundesbank της Γερμανίας.
Η Τσεχία και η Ουγγαρία βασίζονται στη Γερμανία για το ένα τρίτο και το ένα τέταρτο των εξαγωγών τους αντίστοιχα, με τη Σλοβακία να στέλνει εκεί το ένα πέμπτο των εξαγωγών της, με βάση τον απολογισμό της S&P Global. Η Πολωνία θεωρείται λιγότερο εκτεθειμένη, λόγω της πιο διαφοροποιημένης εγχώριας οικονομίας της, όπου οι εξαγωγές εξαρτώνται λιγότερο από την κατασκευή αυτοκινήτων.
Το καλύτερο σενάριο για τις περισσότερες εταιρείες που ερωτήθηκαν από το Reuters θα ήταν η στασιμότητα του κύκλου εργασιών φέτος, αν και δεν είναι απίθανη η μείωση των εσόδων και πιθανές περικοπές θέσεων εργασίας, όπως σημειώνεται.
Βασιζόμενη στα σχόλια των πελατών της, η ουγγρική DGA Gepgyarto es Automatizalasi Kft, η οποία κατασκευάζει χαλύβδινες κατασκευές, εξαρτήματα και μηχανήματα, κατά παραγγελία, σχεδίαζε επέκταση της παραγωγικής της ικανότητας κατά 50% για να ανταποκριθεί στην αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης σε διάστημα τριών ετών, από το 2023 έως το 2025.
«Αυτή η (υψηλότερη) ζήτηση έχει εξανειστεί», δήλωσε στο Reuters ο Tamas Tornai, Executive Director της εταιρείας συμμετοχών που ελέγχει την DGA. Ακόμα κι έτσι, η DGA προχωρά στην επέκταση ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων φιορινιών, ώστε να εξυπηρετήσει την αναπτυσσόμενη αμυντική βιομηχανία.
Οι προκλήσεις για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν παλεύουν μόνο με τις αδύναμες πωλήσεις στις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης, αλλά και με εμπόδια που κυμαίνονται από τις υψηλές τιμές της ενέργειας έως την παγκόσμια στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, η οποία επιβάλλει την επανεξέταση του μέλλοντος των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Εντός της κεντρικής Ευρώπης, η Ουγγαρία έχει πρωταγωνιστήσει στην προσέλκυση επενδύσεων για την κατασκευή μπαταριών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, δρώντας ως ένα «σημείο συνάντησης» για επενδυτές από την Ανατολή και τη Δύση.
«Υπάρχει μια πολύ ισχυρή μείωση της ζήτησης στον τομέα των αυτοκινήτων, η οποία προκαλείται από τον πληθωρισμό, τα επιτόκια και την οικονομική αβεβαιότητα, γεγονός που σχεδόν εξαφάνισε τους ιδιώτες αγοραστές από την αγορά», δήλωσε ο Tamas Mogyorosi, Business Development Manager της Alap Group..
Ο Otto Danek, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων της Τσεχίας, δήλωσε ότι ο τομέας έχει δει μια απότομη «ψύξη» από το δεύτερο εξάμηνο του 2023, λόγω της εξασθένισης της οικονομίας της Γερμανίας. «Μια σχετικά μικρή πτώση της ζήτησης από την περιοχή αυτή έχει σημαντικό αντίκτυπο σε ολόκληρο τον εξαγωγικό τομέα», δήλωσε ο Danek. «Ψάχνουμε για νέες αγορές, περισσότερο στην Ευρώπη ... αλλά μια τέτοια έλλειψη δεν μπορεί να αντικατασταθεί σε μισό χρόνο», συμπλήρωσε.
Η Agrikon KAM, η οποία κατασκευάζει εξαρτήματα για γεωργικά μηχανήματα, εξυπηρετώντας κυρίως Γερμανούς πελάτες, προβλέπει μείωση των εσόδων της κατά 10% το 2024, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του προσωπικού της κατά 5% έως 10% μέχρι τα μέσα του έτους. Όπως σημειώνει η εταιρεία, μια πιθανή αύξηση των πωλήσεων στις ΗΠΑ δε θα αντισταθμίσει πλήρως την αδυναμία στην Ευρώπη.
Οι οίκοι αξιολόγησης λένε ότι η αδυναμία αυτή θα μπορούσε να περιπλέξει τις προσπάθειες για τον περιορισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων στην περιοχή, τα οποία σύμφωνα με την S&P Global θα παραμείνουν «εξαιρετικά μεγάλα» φέτος.
«Η παρατεταμένη εξασθένιση της οικονομίας στη Γερμανία είναι ένας από τους κορυφαίους κινδύνους που βλέπουμε για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη», δήλωσε ο Karen Vartapetov, Director, Lead Analyst της CEE & CIS Sovereign Ratings στην S&P Global. «Θα μπορούσε να επιβαρύνει τη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη και να υπονομεύσει περαιτέρω τα σχέδια δημοσιονομικής εξυγίανσης που ήδη φαίνεται να είναι δύσκολα».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr