Η Ευρώπη ελπίζει πως η Ρωσία θα "πονέσει", αλλά και έχει και η ίδια κάποιες... ανασφάλειες. Σχετική ανάλυση του ευρωπαϊκού think tank Bruegel αναφέρει πως η μεγαλύτερη ανησυχία στην Ευρώπη είναι ότι η επιβολή ενός καθυστερημένου εμπάργκο ενδέχεται να ευνοήσει τη Ρωσία σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο. Βάσει της συμφωνίας, το εμπάργκο θα επηρεάσει τις προμήθειες πετρελαίου μετά από 6 μήνες και των πετρελαϊκών προϊόντων μετά από 8 μήνες, ενώ υπάρχουν και εξαιρέσεις που επιτρέπουν περαιτέρω καθυστερήσεις για ορισμένες χώρες.
Κατά συνέπεια, το εμπάργκο ενδέχεται να ασκήσει περαιτέρω πιέσεις στην παγκόσμια πετρελαϊκή αγορά, αυξάνοντας τις τιμές και τις ροές χρηματοδότησης προς την Ρωσία για αρκετούς μήνες. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι ο ΟΠΕΚ+ μέσα στην εβδομάδα αποφάσισε να «γυρίσει σελίδα» αυξάνοντας κατά 50% την παραγωγή, με σκοπό την αποκλιμάκωση των πιέσεων αυτών, με τους επενδυτές ωστόσο να εμφανίζονται λίαν επιφυλακτικοί για την αποτελεσματικότητα της κίνησης.
Σε κάθε περίπτωση, το εμπάργκο αδιαμφισβήτητα θα προκαλέσει τριγμούς στην ρωσική οικονομία, ωστόσο αυτό θα συμβεί μόνο μετά το 2023.
Εξάλλου, η ευρωπαϊκή συμφωνία προβλέπει εξαιρέσεις. Ναι μεν απαγορεύει σχεδόν εξ ολοκλήρου τις εισαγωγές πετρελαίου διά θαλάσσης, αλλά εξαιρούνται επ’ αόριστον οι προμήθειες από τον αγωγό Ντρούζμπα και συγκεκριμένα την πορεία του μέσω Ουγγαρίας, Σλοβακίας και Τσεχίας. Επίσης, για την αποτροπή τυχόν τακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού, απαγορεύεται (ξανά με εξαιρέσεις) και η μεταπώληση επεξεργασμένων πετρελαϊκών προϊόντων από τη Ρωσία.
Οι αναλυτές του Bruegel αναμένουν ότι οι μειώσεις στη ευρωπαϊκή ζήτηση θα καταστήσουν δυσκολότερη την αναδρομολόγηση των ρωσικών προμηθειών, οι οποίες στη συνέχεια θα πωλούνται κατά πάσα πιθανότητα σε πολύ χαμηλότερες τιμές. Τελικά, η Ρωσία ενδέχεται να δει μεγάλη μείωση στα περίπου 10 δισ. ευρώ που λαμβάνει ανά μήνα από την Ε.Ε. για το πετρέλαιο, ακόμη και αν άλλοι αγοραστές – π.χ. Κίνα και Ινδία – υποκαταστήσουν εν μέρει τη ζήτηση.
Βέβαια, η Ε.Ε. έχει και άλλα μέσα πίεσης, ώστε να αποτραπεί η αναδρομολόγηση των πετρελαϊκών ροών σε τρίτες χώρες. Ενδεικτικά, τουλάχιστον το 90% του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου ασφαλίζεται μέσω της Internation Group, μίας ένωσης ασφαλιστών με βάση το Λονδίνο. Έπειτα από συμφωνία μεταξύ Βρετανίας και Ε.Ε., θα απαγορεύεται η ασφάλιση των εμπορικών πλοίων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Έτσι, η μεταφορά του θα καταστεί πολύ ακριβότερη και θα πρέπει να βασίζεται σε λιγότερο αξιόπιστες ασφαλιστικές αγορές. Βέβαια, μία καθυστέρηση έξι μηνών δίνει περιθώριο σε εναλλακτικούς παρόχους να προχωρήσουν στις κατάλληλες προσαρμογές. Από την άλλη πλευρά, η Δύση μπορεί να ασκήσει διπλωματικές πιέσεις σε τρίτες χώρες, προκειμένου να αποτρέψουν την ενίσχυση των εισαγωγών.
Κατά το Bruegel, το συμπέρασμα είναι το εξής: η Ε.Ε. πρέπει να προετοιμαστεί για αντίποινα από τη Ρωσία. Απαιτείται, κατά την ανάλυση του Bruegel, ισχυρός συντονισμός σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να προετοιμαστεί το μπλοκ για πιθανές αναταραχές στις προμήθειες του φυσικού αερίου. Εκμεταλλευόμενο τους υφιστάμενους μηχανισμούς, το μπλοκ οφείλει να θωρακίσει το ενεργειακό σύστημα και την πολιτική αλληλεγγύη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr