Ενώ δε, οι «κουβέντες» αυτές συνεχίζονται και άγνωστο παραμένει το πότε θα καταλήξουν σε μια μορφή συμφωνίας Ευρωκοινοβούλιο και Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, οι ερωτώντες ευρωβουλευτές είχαν έγκαιρα επισημάνει ότι, η πανδημία θα προκαλέσει ισχυρότατη οικονομική ύφεση στα ευρωπαϊκά κράτη, με τα κράτη του Νότου να πλήττονται περισσότερο.
Συγκεκριμένα, για την Ελλάδα, το ποσοστό ύφεσης υπολογίζεται σε 9,7%, το υψηλότερο μεταξύ των κρατών μελών, για την Ιταλία σε 9,5% και για την Ισπανία 9,4%. Ειδικά η ανεργία εκτιμάται ότι θα εκτιναχθεί στο 19,9%, στα υψηλότερα επίπεδα πανευρωπαϊκά, ενώ οι επενδύσεις στην Ελλάδα αναμένεται να υποχωρήσουν κατά 30%.
Παρ’ όλα αυτά, ο Επίτροπος Χαν, εκτός του ότι μεταθέτει στην μελλοντική (?) συμφωνία Ευρωκοινοβουλίου και Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, τα μέτρα στήριξης του χειμαζόμενου τουριστικού τομέα στην ΕΕ, νίπτει, παράλληλα, και τας χείρας του, σχετικά με το τι προτίθεται να κάνει η Κομισιόν για το λεγόμενο Ευρωπαϊκό Ταμείο Εγγύησης Ταξιδίων.
Η Κομισιόν, λέει ο Επίτροπος, δεν προτίθεται να συστήσει ευρωπαϊκό ταμείο εγγυήσεων ταξιδιών και θεωρεί ότι τα κράτη μέλη και ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να δημιουργήσουν μηχανισμούς προστασίας από τον κίνδυνο αφερεγγυότητας των μεταφορέων και των πρακτορείων ταξιδιών ή συστήματα εγγύησης για κουπόνια.
Ακολουθεί ολόκληρη η καθ’ όλα αφαιρετική απάντηση του Επιτρόπου, που μόνον αισιοδοξία δεν προκαλεί για το μέλλον του τουρισμού στην ΕΕ.
Απάντηση του κ. Hahn εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (26.8.2020)
Η Επιτροπή πρότεινε ένα μεγάλο σχέδιο ανάκαμψης.
Ο τουρισμός είναι ένας εγκάρσιος τομέας και μπορεί να ωφεληθεί από διάφορα μέσα και ταμεία της ΕΕ, τα οποία καθιστούν δυνατή τη συνεργασία, τη συνοχή και τη συμπληρωματικότητα της ενωσιακής δράσης, ενώ προσφέρουν στους παράγοντες του τουρισμού τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν ευκαιρίες για μεγαλύτερη χρηματοδότηση σε σύγκριση με αυτήν που θα μπορούσε να παράσχει ένα μεμονωμένο πρόγραμμα και μία μόνο γραμμή του προϋπολογισμού για τον τουρισμό.
Σε βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο επίπεδο, δίνεται έμφαση στις θέσεις εργασίας, στη ρευστότητα και στη φερεγγυότητα των εταιρειών μέσω, μεταξύ άλλων, του REACT-EU.
Πιο μακροπρόθεσμα, η πολιτική συνοχής, για την οποία θεσπίστηκε ειδικός στόχος για τον τουρισμό, το InvestEU, το πρόγραμμα για την ενιαία αγορά, το πρόγραμμα «Ορίζων Ευρώπη», το πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη» και ο Μηχανισμός Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας μπορούν να στηρίξουν την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση και άλλες επενδυτικές ανάγκες του τομέα.
Τα τελικά προγράμματα, η διάρθρωση και τα δημοσιονομικά τους κονδύλια εξαρτώνται από την τελική έκβαση των συζητήσεων μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τα στοιχεία της δέσμης μέτρων για την ανάκαμψη.
Μετά από μαζικές ακυρώσεις υπηρεσιών μεταφοράς δρομολογίων και οργανωμένων ταξιδιών λόγω της νόσου COVID-19, οι μεταφορείς και οι διοργανωτές προσέφεραν στους πελάτες κουπόνια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ταμειακών ροών και των κινδύνων αφερεγγυότητας.
Η Επιτροπή καθόρισε τις δυνατότητες λήψης μέτρων στήριξης για τα κράτη μέλη και τον κλάδο με σκοπό την αντιμετώπιση των προβλημάτων Το σχέδιο ανάκαμψης συνίσταται στο μέσο έκτακτης ανάγκης Next Generation EU και στο ανανεωμένο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2021-2027· ρευστότητας, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου με τον οποίο θα μπορούσαν να δημιουργηθούν κατάλληλοι μηχανισμοί προστασίας από τον κίνδυνο αφερεγγυότητας των μεταφορέων και των πρακτορείων ταξιδιών ή συστήματα εγγύησης για κουπόνια.
Ωστόσο, η Επιτροπή δεν προτίθεται να συστήσει ευρωπαϊκό ταμείο εγγυήσεων ταξιδιών. Η Επιτροπή θεωρεί ότι τα κράτη μέλη και ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να δημιουργήσουν μηχανισμούς προστασίας από τον κίνδυνο αφερεγγυότητας των μεταφορέων και των πρακτορείων ταξιδιών ή συστήματα εγγύησης για κουπόνια.
Νίκος Ρούσσης - Στρασβούργο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr