"Εάν η γενικευμένη άρση των περιορισμών δεν δικαιολογείται από την κατάσταση της υγείας, η Κομισιόν προτείνει μια σταδιακή και συντονισμένη προσέγγιση που ξεκινά με την άρση των περιορισμών μεταξύ περιοχών ή κρατών μελών με αρκετά παρόμοιες επιδημιολογικές καταστάσεις", αναφέρει.
"Η προσέγγιση πρέπει επίσης να είναι ευέλικτη, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας επανεισαγωγής ορισμένων μέτρων εάν το απαιτεί η επιδημιολογική κατάσταση", σημειώνει.
Τα κράτη μέλη πρέπει να ενεργούν βάσει των ακόλουθων 3 κριτηρίων:
- επιδημιολογική, με ιδιαίτερη έμφαση σε τομείς όπου η κατάσταση βελτιώνεται, βάσει καθοδήγησης του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC) και χρησιμοποιώντας τον περιφερειακό χάρτη που αναπτύχθηκε από το ECDC
- τη δυνατότητα εφαρμογής μέτρων περιορισμού καθ `όλη τη διάρκεια του ταξιδιού, συμπεριλαμβανομένων των συνοριακών διαβάσεων, συμπεριλαμβανομένων πρόσθετων διασφαλίσεων και μέτρων όπου η φυσική απόσταση μπορεί να είναι δύσκολο να διασφαλιστεί και
- οικονομικά και κοινωνικά ζητήματα, που δίνουν προτεραιότητα στη διασυνοριακή κυκλοφορία σε βασικούς τομείς δραστηριότητας και συμπεριλαμβανομένων προσωπικών λόγων.
Απαγορεύονται διακρίσεις
"όταν ένα κράτος μέλος αποφασίζει να επιτρέψει ταξίδια στην επικράτειά του ή σε συγκεκριμένες περιοχές και περιοχές εντός της επικράτειάς του, πρέπει να το κάνει χωρίς διακρίσεις - επιτρέποντας ταξίδια από όλες τις περιοχές, περιοχές ή χώρες στην ΕΕ με παρόμοιες επιδημιολογικές καταστάσεις.
Στο ίδιο πνεύμα, "όλοι οι περιορισμοί πρέπει να αρθούν χωρίς διακρίσεις, σε όλους τους πολίτες της ΕΕ και σε όλους τους κατοίκους αυτού του κράτους μέλους ανεξάρτητα από την εθνικότητά τους και πρέπει να εφαρμόζονται σε όλα τα μέρη της Ένωσης σε παρόμοια επιδημιολογική κατάσταση", προβλέπει η πρόταση.
Vouchers
Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, η Κομισιόν ξεκαθαρίζει ότι οι ταξιδιώτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν μεταξύ κουπονιών ή επιστροφής χρημάτων για ακυρωμένα εισιτήρια μεταφοράς (αεροπλάνο, τρένο, λεωφορείο / πούλμαν και πλοία) ή οργανωμένα ταξίδια.
Επαναβεβαιώνοντας αυτό το δικαίωμα, η σύσταση της Κομισιόν αποσκοπεί στο να διασφαλίσει ότι "τα κουπόνια θα γίνουν μια βιώσιμη και πιο ελκυστική εναλλακτική λύση έναντι της αποζημίωσης για ακυρωμένα ταξίδια στο πλαίσιο της τρέχουσας πανδημίας, η οποία έχει επίσης επιβαρύνει οικονομικά τους ταξιδιωτικούς πράκτορες".
Πτήσεις και μεταφορές
Για να ελαχιστοποιηθεί η επαφή κατά την αναχώρηση, οι επιβάτες θα ενθαρρυνθούν να αγοράσουν εισιτήρια και να κάνουν check-in online. Η φυσική απόσταση πρέπει να διασφαλίζεται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την αποχώρηση και παραλαβή αποσκευών.
Λιγότεροι επιβάτες θα επιβιβάζονται σε αεροπλάνα, λεωφορεία, τρένα ή πλοία. Όπου είναι πιο δύσκολο να διασφαλιστεί η φυσική απόσταση, πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα προστασίας για παράδειγμα, η χρήση μάσκας προσώπου. Το προσωπικό των μεταφορών πρέπει να διαθέτει επαρκή προστατευτικό εξοπλισμό. Οι μεταφορείς μπορούν να εγκαταστήσουν προστατευτικά φράγματα, π.χ. μεταξύ επιβατών και οδηγού. Οι πόρτες θα πρέπει να ανοίγουν αυτόματα ή εξ αποστάσεως από τον οδηγό σε κάθε στάση. Gel απολύμανσης πρέπει να είναι διαθέσιμη σε οχήματα και σε κόμβους μεταφοράς. Τα οχήματα πρέπει να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται τακτικά. Τρόφιμα, ποτά και άλλα εμπορεύματα ενδέχεται να μην είναι πλέον διαθέσιμα προς πώληση επί του σκάφους, ελαχιστοποιήστε την επαφή. Ο εξαερισμός πρέπει να ενισχυθεί, για παράδειγμα με τη χρήση κατάλληλων φίλτρων αέρα, και ο φυσικός αερισμός πρέπει να έχει προτεραιότητα όπου είναι δυνατόν. Συνιστάται στους μεταφορείς να αναπτύξουν στρατηγικές σε περίπτωση που ένας επιβάτης αρρωσταίνει ή εμφανίζει συμπτώματα κορωνοϊού κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Οι οδηγίες για τα πρωτόκολλα υγείας δεν είναι δεσμευτικές. Στοχεύουν δε στη διασφάλιση της συνοχής στην ανάπτυξη και εφαρμογή μέτρων πρόληψης και ελέγχου των λοιμώξεων μέσω μιας συντονισμένης προσέγγισης εντός των περιφερειών και των κρατών μελών.
Επαναλειτουργία των ξενοδοχείων
Αυστηρές συστάσεις για την επαναλειτουργία των ξενοδοχείων προτείνει η Κομισιόν στο σημερινό πακέτο για την σταδιακή επανεκκινηση της τουριστικής βιομηχανίας.
Στο κείμενο που έστειλε η Κομισιόν στο Συμβούλιο, αναφέρεται ότι "πρέπει να ληφθούν υπόψη μέτρα που μειώνουν την παρουσία προσωπικού στην εγκατάσταση, όπως η εργασία από το σπίτι για όλο το προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα που ενδέχεται να είναι συμβατά με την τηλεργασία". "Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη μέτρα για τη μείωση του αριθμού των φυσικών επαφών και του χρόνου των φυσικών επαφών μεταξύ των ατόμων εντός του ξενοδοχείου συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στην εργασία, των αλλαγών στις ώρες γεύματος, της χρήσης τηλεφώνων και ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας".
Συγκεκριμένα, εγκατάσταση πρέπει να εφαρμόσει στοχοθετημένα μέτρα για να διασφαλίσει ότι η φυσική απόσταση διατηρείται σε κοινόχρηστους χώρους όπου οι επισκέπτες είναι πιθανό να συγκεντρωθούν για παρατεταμένες χρονικές περιόδους (δηλαδή περισσότερο από 15 λεπτά), όπως ο καθορισμός μέγιστου αριθμού επισκεπτών που επιτρέπεται σε κάθε κοινή εγκατάσταση (π.χ. εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, λόμπι). Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η κατανομή χρόνου επί ψηφιακών κρατήσεων για ώρες γεύματος ή επισκέψεις σε πισίνες ή γυμναστήρια
Όταν η φυσική απόσταση δεν μπορεί να διατηρηθεί πλήρως, θα πρέπει να εξεταστούν εναλλακτικά μέτρα για την προστασία των επισκεπτών και των εργαζομένων, όπως η χρήση γυάλινων ή πλαστικών ταμπλετών, η χρήση μάσκας κ.λπ.
Κατ `αρχήν, μια απόσταση 1,5 έως 2 μέτρων θα πρέπει να εφαρμόζεται στους κοινόχρηστους χώρους ολόκληρης της εγκατάστασης (εκτός από άτομα που ταξιδεύουν μαζί και μοιράζονται δωμάτια), που συμπληρώνεται από άλλα μέτρα (π.χ. μάσκα), όπου αυτό δεν είναι δυνατό.
Για εξωτερικούς χώρους (παραλίες, πισίνες, καφετέριες, μπαρ, εστιατόρια κ.λπ.), θα πρέπει να γίνουν ειδικές ρυθμίσεις που να επιτρέπουν τη φυσική απόσταση και την εφαρμογή ειδικών μέτρων υγιεινής. Οι εσωτερικοί χώροι, όπως σπα και πισίνες, πρέπει επίσης να τηρούν αυστηρά μέτρα υγιεινής. Κάθε εγκατάσταση πρέπει να εξετάσει προσεκτικά (π.χ. εγκαταστάσεις παιδικής μέριμνας). Εκδηλώσεις μεγαλύτερης κλίμακας π.χ. οι συναυλίες πρέπει να αναβληθούν.
Εκτός από τη φυσική απόσταση, πρέπει να ληφθούν υπόψη συγκεκριμένα μέτρα προσωπικής προστασίας και πρωτόκολλα καθαρισμού και απολύμανσης, να κοινοποιηθούν στο προσωπικό και τους επισκέπτες και να εφαρμοστούν.
Αυτά τα μέτρα περιλαμβάνουν:
i) Αναπνευστική εθιμοτυπία: η αυστηρή αναπνευστική εθιμοτυπία πρέπει να γνωστοποιείται και να ακολουθείται (βήχας ή φτέρνισμα σε χάρτινο ιστό ή κάμψη αγκώνα) από επισκέπτες και μέλη του προσωπικού. Τα ιδρύματα πρέπει να διασφαλίζουν τη διαθεσιμότητα χαρτιού και δοχείων.
ii) Υγιεινή χεριών: η υγιεινή των χεριών είναι ένα βασικό μέτρο ελέγχου και πρέπει να κοινοποιείται στους επισκέπτες και τους εργαζόμενους μέσω infographics πληροφοριών σε βασικούς χώρους / εγκαταστάσεις (π.χ. στην είσοδο, στις τουαλέτες, στο ταμείο κ.λπ.). Τα καταστήματα πρέπει να διασφαλίζουν την εύκολη πρόσβαση σε εγκαταστάσεις πλυσίματος χεριών με σαπούνι, χαρτοπετσέτες μίας χρήσης ή αυτόματα στεγνωτήρια για στέγνωμα και διαλύματα τρίψιμο με βάση το αλκοόλ.
iii) Χρήση μάσκας προσώπου: Η χρήση μάσκας προσώπου από το προσωπικό και τους επισκέπτες θα πρέπει να θεωρείται μόνο ως συμπληρωματικό μέτρο και όχι αντικατάσταση βασικών προληπτικών μέτρων. Η κατάλληλη χρήση μάσκας προσώπου είναι σημαντική και πρέπει να κοινοποιείται στους επισκέπτες και στο προσωπικό.
iv) Εξαερισμός: Συνιστάται η αύξηση του αριθμού ανταλλαγών αέρα ανά ώρα και η παροχή όσο το δυνατόν περισσότερου εξωτερικού αέρα, είτε με φυσικό είτε με μηχανικό εξαερισμό, ανάλογα με την εγκατάσταση. Συνιστάται αυξημένος αερισμός των δωματίων για τουλάχιστον μία ώρα μετά το check-out των επισκεπτών.
v) Καθαρισμός και απολύμανση: Ο καθαρισμός των επιφανειών που αγγίζονται συχνά όσο το δυνατόν συχνότερα (τουλάχιστον καθημερινά και αν είναι δυνατόν πιο συχνά) είναι το κλειδί. Παραδείγματα αυτών των επιφανειών είναι πόμολα και λαβές πορτών, καρέκλες και μπράτσα, επιτραπέζιες κορυφές, διακόπτες φωτός, βρύσες νερού, κουμπιά ανελκυστήρα, πάγκο μπαρ, κλπ. Το προσωπικό πρέπει να ενημερώνεται και να εκτελεί τη διαδικασία καθαρισμού μετά το check out, καθώς και σχετικά με την επεξεργασία εξοπλισμού καθαρισμού, διαχείρισης απορριμμάτων, πλυντηρίου και προσωπικής υγιεινής μετά τον καθαρισμό.
Η Επίτροπος για την Υγεία και την Ασφάλεια των Τροφίμων, Στέλλα Κυριακίδη, δήλωσε σχετικά ότι "γνωρίζουμε πόσο ανυπομονούν οι Ευρωπαίοι πολίτες για το καλοκαίρι και τα ταξίδια. Οι τεράστιες θυσίες τους τους τελευταίους μήνες θα επιτρέψουν μια προσεκτική και σταδιακή επανέναρξη - προς το παρόν. Όμως, η αποσυμπίεση και ο τουρισμός δεν θα είναι χωρίς κίνδυνο όσο ο ιός κυκλοφορεί ανάμεσά μας. Πρέπει να διατηρήσουμε την επαγρύπνηση, τη σωματική απομάκρυνση και τις αυστηρές προφυλάξεις για την υγεία σε ολόκληρο το οικοσύστημα τουρισμού και μεταφορών για να αποτρέψουμε όσο το δυνατόν περισσότερες επιδημίες. Δεν θα αφήσουμε τις προσπάθειές μας να χαθούν".
Διασφάλιση ρευστότητας για τουριστικές επιχειρήσεις, ιδίως ΜΜΕ, μέσω:
- Ευελιξία βάσει των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να εισάγουν καθεστώτα, όπως συστήματα εγγυήσεων για κουπόνια και άλλα συστήματα ρευστότητας, να υποστηρίζουν εταιρείες στον τομέα των μεταφορών και των ταξιδιών και να διασφαλίζουν ότι ικανοποιούνται οι αξιώσεις αποζημίωσης που προκαλούνται από την πανδημία κορωνοϊού. Τα συστήματα κουπονιών μπορούν να εγκριθούν πολύ γρήγορα από την Επιτροπή, μετά από κοινοποίηση από το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος.
- Χρηματοδότηση από την ΕΕ: Η ΕΕ συνεχίζει να παρέχει άμεση ρευστότητα σε επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση μέσω της πρωτοβουλίας Coronavirus Response Instrument, υπό κοινή διαχείριση με τα κράτη μέλη. Επιπλέον, η Επιτροπή διέθεσε χρηματοδότηση έως και 8 δισεκατομμύρια ευρώ για 100.000 μικρές επιχειρήσεις που επλήγησαν από την κρίση, με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων.
Εξοικονόμηση θέσεων εργασίας με χρηματοδοτική ανακούφιση έως και 100 δισεκατομμυρίων ευρώ από το πρόγραμμα SURE:
Το πρόγραμμα SURE βοηθά τα κράτη μέλη να καλύψουν το κόστος των εθνικών συστημάτων εργασίας μικρής διάρκειας και παρόμοιων μέτρων που επιτρέπουν στις εταιρείες να διασφαλίζουν θέσεις εργασίας. Η Επιτροπή υποστηρίζει επίσης τις εταιρικές σχέσεις μεταξύ των υπηρεσιών απασχόλησης, των κοινωνικών εταίρων και των εταιρειών για τη διευκόλυνση της επαναπροσδιορισμού, ιδίως για τους εποχιακούς εργαζόμενους.