Όπως αναφέρεται, πάνω από το ένα πέμπτο του ποσού αυτού προέρχεται από εξαγωγές εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη μελέτη, δε, διαπιστώθηκε ότι η αξία των πωλήσεων ενός προϊόντος με προστατευόμενη ονομασία είναι, κατά μέσο όρο, διπλάσια από εκείνη ομοειδών προϊόντων χωρίς πιστοποίηση.
Βασικά πλεονεκτήματα όπως αναφέρει η Κομισιόν για τα εν λόγω τρόφιμα, αλλά και για συνολικά τα παραγόμενα στην ΕΕ, είναι ότι είναι φημισμένα ως ασφαλή, θρεπτικά και υψηλής ποιότητας. Επίσης, οι παραδοσιακές μέθοδοι παραγωγής συμβάλλουν στην επίτευξη του στόχου της ΕΕ να καταστεί επίσης παγκόσμιο πρότυπο για τη βιωσιμότητα της παραγωγής τροφίμων.
«Οι ευρωπαϊκές γεωγραφικές ενδείξεις αντικατοπτρίζουν τον πλούτο και την ποικιλομορφία των προϊόντων που έχει να προσφέρει ο γεωργικός τομέας μας» δήλωσε σχετικά ο επίτροπος Γεωργίας, Γιάνους Βοϊτσιεχόφσκι, που προσέθεσε ότι «τα οφέλη για τους παραγωγούς είναι σαφή. Μπορούν να πωλούν προϊόντα σε υψηλότερη τιμή, στους καταναλωτές που αναζητούν αυθεντικά περιφερειακά προϊόντα. Οι γεωγραφικές ενδείξεις αποτελούν βασική πτυχή των εμπορικών μας συμφωνιών. Με την προστασία των προϊόντων παγκοσμίως, αποτρέπουμε τη δόλια χρήση των ονομασιών των προϊόντων και διαφυλάσσουμε την καλή φήμη των ευρωπαϊκών γεωργικών τροφίμων και ποτών. Οι γεωγραφικές ενδείξεις προστατεύουν την τοπική αξία σε παγκόσμιο επίπεδο».
Σημειώνεται ότι τα γεωργικά τρόφιμα και οι οίνοι προστατεύονται στο πλαίσιο της προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης (ΠΟΠ) και της προστατευόμενης γεωγραφικής ένδειξης (ΠΓΕ), και τα αλκοολούχα ποτά στο πλαίσιο των γεωγραφικών ενδείξεων (ΓΕ). Η Ευρωπαϊκή Ένωση προστατεύει επίσης τα εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα (ΕΠΙΠ), τα οποία αναδεικνύουν τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά ενός προϊόντος δίχως να γίνεται σύνδεση με συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή. Η αξία των πωλήσεων των γεωργικών προϊόντων και τροφίμων που έχουν επισημανθεί ως ΕΠΙΠ ανέρχεται σε 2,3 δισ. ευρώ. Η μελέτη βασίστηκε στο σύνολο των 3 207 ονομασιών προϊόντων που προστατεύονταν στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ στο τέλος του 2017 (έως τα τέλη Μαρτίου του 2020, ο συνολικός αριθμός των προστατευόμενων ονομασιών αυξήθηκε σε 3 322).
Το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει είναι ότι η αξία των πωλήσεων ενός προϊόντος με προστατευόμενη ονομασία είναι, κατά μέσο όρο, διπλάσια από εκείνη ομοειδών προϊόντων χωρίς πιστοποίηση. Σύμφωνα με τη μελέτη, υπάρχει σαφές οικονομικό όφελος για τους παραγωγούς από την άποψη της εμπορίας και της αύξησης των πωλήσεων χάρη στην υψηλή ποιότητα και τη φήμη των προϊόντων αυτών, καθώς και την προθυμία των καταναλωτών να πληρώνουν για να αγοράσουν γνήσια προϊόντα. Τα κυριότερα συμπεράσματα της μελέτης είναι τα εξής:
- Σημαντική αξία πωλήσεων: οι γεωγραφικές ενδείξεις και τα εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα αντιστοιχούσαν από κοινού σε εκτιμώμενη αξία πωλήσεων ύψους 77,15 δισ. ευρώ το 2017, δηλαδή το 7 % της συνολικής εκτιμώμενης αξίας των πωλήσεων του ευρωπαϊκού τομέα τροφίμων και ποτών, ύψους 101 δισ. ευρώ το 2017. Οι οίνοι αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ήμισυ αυτής της αξίας (39,4 δισ. ευρώ), τα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα το 35 % (27,34 δισ. ευρώ) και τα αλκοολούχα ποτά το 13 % (10,35 δισ. ευρώ). Από τις 3 207 ονομασίες προϊόντων που είχαν καταχωριστεί το 2017 (ΓΕ και ΕΠΙΠ), το 49 % αφορούσε οίνους, το 43 % γεωργικά τρόφιμα και το 8 % αλκοολούχα ποτά.
- Μεγαλύτερη πριμοδότηση της αξίας για τις πωλήσεις προστατευόμενων προϊόντων: η αξία των πωλήσεων των προϊόντων που αφορούσε η μελέτη ήταν, κατά μέσο όρο, διπλάσια από την αξία των πωλήσεων ομοειδών προϊόντων χωρίς πιστοποίηση. Το ποσοστό πριμοδότησης της αξίας ήταν 2,85 για τους οίνους, 2,52 για τα αλκοολούχα ποτά και 1,5 για τα γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα.
- Μια πραγματικά ευρωπαϊκή πολιτική: κάθε χώρα της ΕΕ παράγει προϊόντα με προστατευόμενη ονομασία σε επίπεδο ΕΕ, τα οποία έχουν εμβληματική σημασία για την παραδοσιακή γαστρονομική κληρονομιά των περιφερειών και αποτελούν μοχλούς οικονομικής ανάπτυξης για τον εθνικό αγροδιατροφικό τομέα.
- Εξαγωγές γεωγραφικών ενδείξεων: οι γεωγραφικές ενδείξεις αντιπροσωπεύουν το 15,5 % των συνολικών εξαγωγών γεωργικών τροφίμων της ΕΕ. Οι οίνοι παρέμειναν το σημαντικότερο προϊόν από την άποψη τόσο της συνολικής αξίας των πωλήσεων (51 %) όσο και του εμπορίου εκτός της ΕΕ (50 %). Οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Σινγκαπούρη είναι οι πρώτοι προορισμοί των προϊόντων της ΕΕ που φέρουν ΓΕ και αντιπροσωπεύουν το ήμισυ της εξαγωγικής αξίας των εν λόγω προϊόντων.
Για να εξασφαλιστεί ότι η πολιτική της ΕΕ για την ποιότητα εξακολουθεί να αποφέρει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, δρομολογήθηκε διαδικτυακή δημόσια διαβούλευση, από τις 4 Νοεμβρίου 2019 έως τις 3 Φεβρουαρίου 2020, για τη συγκέντρωση παρατηρήσεων από τα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με την πολιτική.
Μεταξύ των βασικών πορισμάτων, η πλειονότητα όσων απάντησαν συμφώνησε ότι τα συστήματα ποιότητας της ΕΕ ωφελούν τους παραγωγούς και τους καταναλωτές. Στη συνοπτική πραγματολογική έκθεση παρέχεται λεπτομερής επισκόπηση των παρατηρήσεων που ελήφθησαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr