Η κίνηση αυτή του Ερντογάν- που ήταν αναμενόμενη και είχε προβλεφθεί από τη στήλη- αποφορτίζει προσωρινά το πολιτικό αδιέξοδο στη χώρα και ανακουφίζει τις πληγωμένες από την αναταραχή αγορές- χαιρετίστηκε από το οικονομικό κατεστημένο το οποίο μάλιστα ήταν υπέρμαχος της προσφυγής στις κάλπες, γεγονός που δείχνει προς ποια κατεύθυνση αναμένεται να κινηθούν οι ψήφοι και οι επιρροή των βιομηχάνων και των οικονομικά ισχυρών. ’λλωστε η οικονομική πολιτική που έχει ακολουθήσει τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ) ήταν απόλυτα προσαρμοσμένη στις επιταγές του φιλελευθερισμού και της ελεύθερης αγοράς, αλλά και του ΔΝΤ, και δύσκολα μπορεί να φανταστεί κάποιος το οικονομικό κατεστημένο να επιθυμεί μια διαφορετική οικονομική πολιτική.
Το μη-αναμενόμενο ήταν η εξαγγελία Ερντογάν ότι η κυβέρνηση, στο σύντομο διάστημα που θα ασκεί ακόμη εξουσία μέχρι τις εκλογές, θα προχωρήσει σε πακέτο ευρέων συνταγματικών μεταρρυθμίσεων. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την εκλογή προέδρου από το λαό για 5 χρόνια με δυνατότητα επανεκλογής, τον περιορισμό της κοινοβουλευτικής θητείας στα 4 χρόνια από 5 και τη μείωση του ηλικιακού ορίου για το δικαίωμα του εκλέγεσθαι στα 25 χρόνια. Σε περίπτωση μάλιστα μη-εκλογής προέδρου ο Ερντογάν προτίθεται να ζητήσει από το λαό να κρίνει κατά πόσο θα πρέπει ο πρόεδρος να εκλέγεται απευθείας από το λαό: «Εάν το Κοινοβούλιο δεν εκλέξει νέο πρόεδρο, θα μεταφέρουμε το θέμα σε δημοψήφισμα και θα ανοίξουμε το δρόμο για εκλογή του Προέδρου από το Λαό», δήλωσε αργά χθες το βράδυ ο Ερντογάν. ’γνωστο παραμένει ακόμη αν οι κοινοβουλευτικές εκλογές θα γίνουν πριν ή μετά την εκλογή Προέδρου όπως και εάν η εκλογή Προέδρου από το Λαό θα συνοδευτεί από αύξηση των αρμοδιοτήτων του τελευταίου.
Το μείζον ερώτημα πάντως είναι εάν θα καταφέρει να περάσει αυτές τις μεταρρυθμίσεις ο Ερντογάν, οι οποίες αναμένεται όχι μόνο να αποκλιμακώσουν την κρίση αναφορικά με τον πρόεδρο της Δημοκρατίας προς όφελος των ισλαμιστών αλλά και να αλλάξουν τον πολιτικό χάρτη της χώρας;
Δεδομένου ότι το ΑΚΡ δεν διαθέτει την απαραίτητη κοινοβουλευτική πλειοψηφία για να ψηφίσει αναθεώρηση του Συντάγματος (απαιτείται πλειοψηφία δύο τρίτων ενώ διαθέτει 352 έδρες) αναμένεται να συνεργαστεί με το Κόμμα της Μητέρας Πατρίδας (ΑΝΑΡ) το οποίο διαθέτει 20 έδρες και το οποίο διακήρυξε την υποστήριξη του στις συνταγματικές μεταρρυθμίσεις. Ακόμη όμως και αν το κυβερνών κόμμα δεν λάβει υποστήριξη από κανένα κόμμα, διαθέτει περισσότερες από 330 ψήφους που είναι απαραίτητες για να θέσει το ζήτημα της εκλογής Προέδρου από το λαό σε δημοψήφισμα. Μάλιστα ο τούρκος πρωθυπουργός σε χθεσινοβραδυνή του δήλωση τόνισε ότι σκοπεύει να στήσει δύο κάλπες στις 24 Ιουνίου: μια για το κοινοβούλιο και μια για το δημοψήφισμα.
Εάν λοιπόν η Εθνοσυνέλευση εγκρίνει το πακέτο μέτρων του Ερντογάν για συνταγματική μεταρρύθμιση, τότε σε δύο μήνες ο τουρκικός λαός θα ψηφίσει για Πρόεδρο και Κοινοβούλιο. Στην αντίθετη περίπτωση, θα έχουμε εκλογές για κοινοβούλιο και δημοψήφισμα για το αν ο λαός επιθυμεί να εκλέγει ο ίδιος τον πρόεδρο. Η «έξυπνη» αυτή τακτική μανούβρα Ερντογάν έχει σαν σκοπό να «αδειάσει» το κεμαλικό καθεστώς, απαντώντας στις απειλές για εκτροπή με ένα ιδιόρρυθμο «συνταγματικό πραξικόπημα» εκμεταλλευόμενος την άνετη κοινοβουλευτική του πλειοψηφία και τις κοινοβουλευτικές συμμαχίες αλλά και την αναμενόμενη υψηλή συσπείρωση των οπαδών του κόμματός του, μετά τις τελευταίες εξελίξεις. Σε κάθε περίπτωση ο Ερντογάν ρίχνοντας το «μπαλάκι» στη λαϊκή βούληση, αποφεύγει τον σκόπελο της περαιτέρω άκαρπης σύγκρουσης με τους κεμαλικούς, δίνει ανάσα στις αγορές και στην οικονομία ενώ δείχνει στην Ευρώπη ότι παρά τις απειλές η δημοκρατικές λειτουργίες στην Τουρκία μπορεί να λειτουργήσουν, έστω και μέσα από συμπληγάδες.
Από το αν θα «βγει» στον Ερντογάν αυτή η πολιτική μανούβρα απέναντι στο σκληροπυρηνικό κεμαλικό κατεστημένο θα κριθεί όχι μόνο η επίλυση της κρίσης που ταλαιπωρεί τη χώρα αλλά και οι πολιτικές εξελίξεις στην Τουρ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr