Του Νίκου Λιβανού
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Μagazine Δεκεμβρίου.
Το μενού περιλαμβάνει μπαράζ νέων ηλεκτρικών μοντέλων, με αυτονομίες που θα ξεπερνούν τα 500, 600, 700 χιλιόμετρα και τις φορτίσεις τους να πραγματοποιούνται σε χρόνο ντε – τε! Όσο για τις τεχνολογίες; Ο οδηγός θα μπορεί στις επόμενες γενιές αυτοκινήτων να απολαμβάνει τον καφέ του, από το πίσω κάθισμα, μιας και η αυτόνομη οδήγηση θα τα αναλάβει όλα. Προς το παρόν, τα νέα μοντέλα θυμίζουν στο εσωτερικό τους ένα πλήρως ψηφιοποιημένο δωμάτιο, με τα ταμπλό να έχουν καλυφθεί από ταμπλέτες και τα πολυμέσα ψυχαγωγίας και ενημέρωσης να έχουν τον πρώτο λόγο!
ΕΞΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ
Μια «ατμόσφαιρα» ηλεκτρισμένη!
Το μέλλον θέλει την αυτοκινητοβιομηχανία να μπαίνει στην πρίζα και τα ηλεκτρικά μοντέλα να αποτελούν την πρώτη επιλογή των μελλοντικών αγορατών έως το 2030!
Η ηλεκτροκίνηση φουλάρει, γεμίζει με …βολτ τα αυτοκίνητα της επόμενης δεκαετίας, τρέχει με «χίλια» τις αυτονομίες των επόμενων EV μοντέλων. Πριν από λίγα χρόνια, η ηλεκτροκίνηση έμοιαζε με ένα ωραίο «παραμύθι». Σήμερα, ο τετράτροχος εξηλεκτρισμός έχει μπει για τα καλά στη ζωή των προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών, συνοδευόμενη από τις υποδομές με χιλιάδες σταθμούς φόρτισης στις πόλεις, τα αεροδρόμια, τους αυτοκινητόδρομους.
Τα ηλεκτρικά μοντέλα έχουν μεγαλεπήβολα σχέδια ( πολλοί πιστεύουν ότι αυτό ίσως να μην συνέβαινε με τόση ιλιγγιώδη ταχύτητα αν δεν «έσκαγε» το σκάνδαλο με τα ντίζελ!) και η επόμενη δεκαετία θα κάνει τις μελλοντικές αντιπροσωπείες αυτοκινήτων να θυμίζουν μια … ατμόσφαιρα ηλεκτρισμένη. Σχεδόν, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν τα επόμενα χρόνια, και συγκεκριμένα, το μεγαλύτερο κομμάτι των πωλήσεων τους να προέρχεται μόνο από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή και τα plug – in ( επαναφορτιζόμενα) υβριδικά. Σήμερα, τόσο τα μικρά όσο και τα μεγαλύτερα ηλεκτρικά υπόσχονται μεγάλες αυτονομίες , με τις αυτοκινητοβιομηχανίες στο πλαίσιο του ευρύτερου εξηλεκτρισμού των μοντέλων τους να προσφέρουν πιο ισχυρές μπαταρίες, με αυτονομίες έως και 700 χιλιόμετρα.
Πλέον, το μεγαλύτερο τμήμα των αυτοκινητοβιομηχανιών επιθυμεί να εξηλεκτρίσει όλα τα μοντέλα της, κυρίως με υβριδικές,plug in εκδόσεις ή αμιγώς ηλεκτρικές προτάσεις. Μεταξύ αυτών και τα ηλεκτρικά crossover που θα αγγίζουν σε αυτονομία τα 500 χιλιόμετρα, τα σπορ που θα εκτοξεύονται σε χρόνο ρεκόρ , πάντα με κοινό παρονομαστή τις μηδενικές εκπομπές ρύπων και την απολύτως αθόρυβη λειτουργία.
Όπως αναφέρει και η BMW οι παρουσιάσεις νέων ηλεκτροκίνητων μοντέλων θα συνεχιστούν αδιάκοπα και στα επόμενα χρόνια και έως το 2023 (δύο χρόνια νωρίτερα από το αρχικό πλάνο) θα διαθέτουμε συνολικά περισσότερα από 25 μοντέλα. Σε ηλεκτρικό «κλοιό» βρίσκεται και η Mercedes-Benz, που θέλει τα μοντέλα της να μπαίνουν στην πρίζα με τη νέα φίρμα EQ! Σε ηλεκτρικό «οργασμό» βρίσκεται και ο Όμιλος PSA, ο οποίος θα ξεκινήσει τις μαζικές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2020. Έως το 2021 θα έχει λανσάρει όλες τις ηλεκτρικές εκδόσεις των βαν μοντέλων της, ενώ, ήδη λανσάρει τις υβριδικές εκδοχές των δημοφιλών μοντέλων της, τόσο για την Peugeot, όσο και για τη Citroen, DS , αλλά και το νέο της απόκτημα της Opel. Ηλεκτρικά μοντέλα έρχονται από τη FIAT, την Volvo – ήδη παρουσίασε το XC40 και σε ηλεκτρική εκδοχή – την VW με όλες τις θυγατρικές της να έχουν ήδη στη γκάμα τους τα πρώτα ηλεκτρικά μοντέλα ( η VW λανσάρει τα μοντέλα ID προσεχώς, με αμιγώς ηλεκτροκίνητα σύνολα).
Η Mustang Mach-E είναι το πρώτο SUV με ηλεκτροκινητήρα από τη Ford. Είναι το αμιγώς ηλεκτρικό της μοντέλο, ένα από τα 14 ηλεκτροκίνητα μοντέλα που αναμένεται να δούμε στην Ευρώπη, έως τα τέλη του 2020 από τη Ford .Πολύ φιλόδοξος είναι και ο στόχος της Volvo, που θέλει έως το 2025 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν το 50% των πωλήσεων της!
Και αν σήμερα, στην Ευρώπη του 2019, το 60% των ευρωπαίων αγοραστών επιλέγει ένα μοντέλο βενζίνης, και το 30% στρέφεται στα ντίζελ μοντέλα, με την αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων να κατέχει το 7,8%, στο μέλλον τα νούμερα φαίνεται ότι θα αλλάξουν άρδην! Το 2025 οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν τα ηλεκτρικά και τα προηγμένα υβριδικο./ηλεκτρικά τους μοντέλα να έχουν «προσπεράσει» τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, και πλέον, η Ευρώπη θα έχει σε κάθε της γωνιά και έναν δημόσιο ταχυφορτιστή!
Και μπορεί, τώρα, το μεγάλο «αγκάθι» των EV μοντέλων να είναι οι υψηλές τιμές τους, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων εκτιμούν ότι, η μαζική παραγωγή των ηλεκτρικών οχημάτων, τα επόμενα χρόνια, θα επιφέρει την δραστική μείωση του κόστους κτήσης τους. Κάτι που εξαρτάται και από το υψηλό κόστος των μπαταριών, για το οποίο η Ασία, και τα εργοστάσια της Κίνας μοιάζουν με μονόδρομο στην επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου και μια «όαση» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη έχουν συνάψει συμφωνίες μακροχρόνιας συνεργασίας για την κατασκευή φθηνών μπαταριών.
Πάντως, με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στράφηκαν 23.200 ευρωπαίοι αγοραστές. Πρώτο σε πωλήσεις είναι το Tesla Model 3, δεύτερο το Renault Zoe και τρίτο το BMW i3.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΟΔΗΓΗΣΗ
Το αυτοκίνητο του μέλλοντος είναι εδώ, και η τεχνολογία έχει «πλημμυρίσει» τα ταμπλό των αυτοκινήτων, που πλέον, όλα είναι διασυνδεμένα, φέρουν οθόνες πολυμέσων, με ψηφιακά όργανα, πληθώρα τεχνολογιών, που μπορούν να δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να κάνει, μέσα από το αυτοκίνητο, ότι μπορεί να κάνει και στο σπίτι του. Να συνδεθεί με το διαδίκτυο, να ενημερώνεται από το smartphone για το αν το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο είναι φορτισμένο, να μαθαίνει τα πάντα για την κυκλοφορία, να δίνει φωνητικές εντολές κ.α.
Σαφώς, η αυτόνομη οδήγηση είναι το δεύτερο μεγάλο πεδίο των αυτοκινητοβιομηχανιών. Σήμερα, είτε σε μικρό, είτε σε μεγάλο βαθμό τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πλειάδα συστημάτων υποβοήθησης, αποτελώντας το δεξί χέρι του οδηγού. Στα πιο δημοφιλή, το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, το σύστημα Σύστημα Αναγνώρισης Επικείμενης Σύγκρουσης (forward collision alert) το σύστημα που αναγνωρίζει και ανιχνεύει τον πεζό και όταν υπάρξει κίνδυνος φρενάρει το αυτοκίνητο, αν δεν αντιδράσει οδηγός, ενώ, χρήσιμο είναι και το σύστημα για το αυτόματο park assist, που κάνει την ζωή όσων δυσκολεύονται στο παρκάρισμα πιο εύκολη. Αυτά είναι ένα μικρό μέρος από την πλειάδα των συστημάτων υποβοήθησης, που έχουν κατακλύσει τα νέα μοντέλα. Οι κάμερες, οι αισθητήρες είναι στον βασικό εξοπλισμό, ακόμη και στα πιο μικρά μοντέλα.
Όλα τα νέα συστήματα αποτελούν το νέο «χωροδικτύωμα» της αυτόνομης οδήγησης, που χωρίζεται σε πέντε επίπεδα. Το πέμπτο είναι αυτό στο οποίο ο οδηγός δεν έχει κανένα απολύτως ρόλο μέσα στο αυτοκίνητο. Σήμερα, η αυτόνομη οδήγηση βρίσκεται στο δεύτερο – τρίτο επίπεδο, εκεί, όπου ο ρόλος του οδηγού παραμένει ενεργός, πρωταγωνιστικός.
Σήμερα, το δεύτερο στάδιο της αυτόνομης οδήγησης είναι αυτό στο οποίο τα συστήματα υποβοήθησης μπορούν να προλαμβάνουν επικίνδυνες καταστάσεις ή ακόμη και να αποφύγουν μια σύγκρουση με ένα προπορευόμενο αυτοκίνητο. Οι μεγάλες αλλαγές έρχονται με το τέταρτο στάδιο της αυτοματοποιημένης οδήγησης. Είναι αυτό στο οποίο ο οδηγός θα μπορεί να απολαμβάνει τον καφέ του, χωρίς να έχει κανένα ενεργό ρόλο πίσω από το τιμόνι, με το σύστημα να τα βγάζει πέρα μόνο του, ακόμη και όταν το αυτοκίνητο κινείται σε πιο ακραίες καιρικές συνθήκες, ή μέσα στην πόλη!
Αυτόνομα θα είναι στο μέλλον και τα φορτηγά. Όπως η Daimler Trucks που ήδη έχει προχωρήσει σε μια επένδυση – μαμούθ, των 500 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη της αυτόνομης οδήγησης στα φορτηγά. Η γερμανική φίρμα θέλει να περάσει στην αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4 στα επαγγελματικά οχήματα, από το επίπεδο 2, που είναι σήμερα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr