Εισαγωγείς, επίσημοι αντιπρόσωποι και έμποροι εξακολουθούν να βρίσκονται σε απόγνωση, με την κυβέρνηση, από την πλευρά της, αντί να εκμεταλλευτεί έναν από τους μεγαλύτερους και πιο κερδοφόρους κλάδους, να επιβάλλει επιπλέον φόρους.
Η επαναφορά του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης στις αρχές του τρέχοντος έτους ήταν «το κερασάκι στην τούρτα». Ένα καθαρά φορεισπρακτικό μέτρο που επιβλήθηκε με στόχο να επιφέρει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία τους κράτους και συγχρόνως να διαλύσει κάθε εταιρικό και οικογενειακό προϋπολογισμό. Απαξίωσε τα αυτοκίνητα των ιδιοκτητών με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. και τους υποχρέωσε είτε να τα κλείσουν στα γκαράζ είτε να τα εξάγουν σε εξευτελιστικές τιμές πώλησης είτε να παραδώσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους, έχοντας όμως καταβάλλει τα τέλη κυκλοφορίας για το 2013. Ακόμη και όσοι κατέθεσαν τις πινακίδες, όμως, δεν γλιτώνουν από τον φόρο, ο οποίος είναι ανάλογος των μηνών που κράτησαν το όχημά τους σε κυκλοφορία εντός του έτους.
Στροφή προς τα μικρά αυτοκίνητα, αλλά...
Η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης έστρεψε τους καταναλωτές προς τα μικρού κυβισμού αυτοκίνητα με κινητήρες diesel, αλλά τα έσοδα από αυτά είναι πολύ μικρότερα. Αυτό διότι από την πώληση ενός μικρού οχήματος το κράτος εισπράττει περίπου 1.000 με 1.500 ευρώ, ενώ από ένα δίλιτρο πάνω από 10.000 ευρώ. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το 2009 που πουλήθηκαν 31.492 Ι.Χ. με κυβισμό άνω των 1.929 κ.εκ., το κράτος εισέπραξε περίπου 400 εκατ. ευρώ. Το 2010, που ταξινομήθηκαν, αντίστοιχα, 8.980 Ι.Χ., εισέπραξε 164 εκατομμύρια, το 2011 το ποσό έπεσε στα 72 εκατ. και το 2012 στα 38 εκατομμύρια ευρώ. Με απλά λόγια, δηλαδή, όσους περισσότερους φόρους βάζει, τόσο μειώνονται κρατικά έσοδα.
Πτώση και στα ανταλλακτικά
Η καθοδική πορεία της Αγοράς έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων ανταλλακτικών. Όπως προκύπτει από κλαδική μελέτη που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών-Κλαδικών Μελετών της Icap Group Α.Ε., το 2010 η πτώση στα γνήσια ανταλλακτικά που εισάγονται από τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και στα "after market" έφθασε στο 21%, το 2011 το ποσοστό ήταν στο -11% και έναν χρόνο κατόπιν στο -13%.
Αισιοδοξούν για το 2014
Παρά το σοκ που έχουν υποστεί οι πάντες στον κλάδο αυτοκινήτου, τα τελευταία χρόνια, αρκετοί είναι αυτοί που θεωρούν ότι το 2014 θα είναι χρονιά ανάκαμψης. Ανώτερα στελέχη μεγάλων εισαγωγικών εταιρειών στην Ελλάδα θεωρούν ότι έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης στην Αγορά ενώ αναστρέφεται το κλίμα στην ψυχολογία του καταναλωτή.
Ήρθε η ώρα να πληρώσει, τελικά;
Το πρόσωπο της σκληρής πραγματικότητας βλέπουν σχεδόν όλες οι Αγορές της Ευρώπης, με τις μεγαλύτερες Οικονομίες να κλείνουν –ειδικά τον περασμένο Μάιο– σε ιστορικό χαμηλό της τελευταίας εικοσαετίας. Ακόμη και η πανίσχυρη Γερμανία είδε τις πωλήσεις της να υποχωρούν, με αυτές στη Γαλλία και την Ιταλία να ακολουθούν ακόμη χειρότερη πορεία. Γι' αυτό και πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφουν το ενδιαφέρον τους σε άλλες ηπείρους, ακόμη και για την κατασκευή και παραγωγή των μοντέλων τους. Δεν είναι τυχαίο ότι σε έρευνα της Accenture, το 58% των βιομηχάνων θεωρούν ότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία σε τρία χρόνια θα παραμένει μη ανταγωνιστική από ενεργειακής πλευράς σε σύγκριση με τις Η.Π.Α., την Κίνα και τη Ρωσία.
Η μεγάλη είδηση ήρθε από την Γερμανία και τη BMW. Ο αυτοκινητιστικός κολοσσός, με έδρα στο Μόναχο, ανακοίνωσε ότι θα κατασκευάσει στις Η.Π.Α. –πιο συγκεκριμένα στην Ουάσιγκτον– ένα νέο εργοστάσιο που λειτουργεί με υδροηλεκτρική ενέργεια, αξίας 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Η γερμανική εταιρεία αποφάσισε να μεταβεί στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, λόγω των τιμών του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος, οι οποίες είναι πολύ χαμηλότερες εκεί σε σχέση με την Ευρώπη.
Η κίνηση της BMW είναι βέβαιο ότι θα έχει αντίκτυπο και στις επικείμενες εκλογές στη Γερμανία, με τους αναλυτές να τονίζουν πως «ήρθε η ώρα για τη Μέρκελ και τον Σόιμπλε, να "πληρώσουν" όσα έκαναν στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια».
Ανδρέας Θανόπουλος – Διευθυντής κλάδου Honda & Mitsubishi Motors
Το αυτοκίνητο είναι διαρκές αγαθό, στο οποίο η ζήτηση επηρεάζεται από την πορεία της Οικονομίας και της ψυχολογίας του καταναλωτή. Τα χαρακτηριστικά αυτά έχουν οδηγήσει στη συρρίκνωση της Αγοράς, η οποία εκτιμούμε ότι το 2013 θα κλείσει στις 50.000 ταξινομήσεις, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 14%, συγκριτικά με το 2012.
Πέραν, όμως, των ποσοτικών αποτελεσμάτων, πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας το είδος των αυτοκινήτων που αγοράζονται από τον έλληνα καταναλωτή. Ο κύριος όγκος των πωλήσεων βρίσκεται σε μοντέλα κάτω των 1.600 κ.εκ. καθώς το αυτοκίνητο αποτελεί μία από τις κύριες πηγές εσόδων για την πολιτεία, εξαιτίας της υπερφορολόγησής του. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί υπέρμετρα το κόστος χρήσης και κτήσης, εξαιτίας της επιβολής άμεσων και έμμεσων φόρων. Η μεγαλύτερη συγκέντρωση αυτοκινήτων βρίσκεται στην κατηγορία των 1.000 έως 1.400 κ.εκ., τα οποία χαρακτηρίζονται από χαμηλή κατανάλωση καυσίμου βενζίνης ή πετρελαίου, με χαμηλά ασφάλιστρα και τέλη κυκλοφορίας.
Ένα ακόμη βασικό χαρακτηριστικό της Αγοράς, εκτός από τον χαμηλό κυβισμό, είναι ότι μεγάλο μέρος των ταξινομήσεων αφορά στις εταιρικές πωλήσεις, ειδικότερα στις εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων, στις οποίες δεν παρουσιάζεται μείωση πωλήσεων, κυρίως εξαιτίας της αύξησης του τουρισμού.
Θεωρούμε ότι το 2013 θα είναι το έτος με τον χαμηλότερο όγκο πωλήσεων, δεδομένου ότι έχουν αρχίσει να διαφαίνονται ισχνά σημάδια ανάκαμψης της ελληνικής Οικονομίας, που θα οδηγήσουν σε αύξηση χρηματοδοτήσεων, συνεπώς και σε αύξηση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού. Η αναστροφή της αρνητικής ψυχολογίας του καταναλωτή πιστεύουμε ότι θα οδηγήσει την Αγορά το 2014 σε διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης.
Τάκης Θεοχαράκης – Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Nissan-Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε.
Αναμφίβολα η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει –μεταξύ άλλων– και τον κλάδο του αυτοκινήτου, με άνευ προηγουμένου, μάλιστα, αρνητικό τρόπο. Ενδεικτικά θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η Αγορά «έτρεχε» το 2008 με 290.000 ταξινομήσεις, όταν για φέτος οι προβλέψεις κάνουν λόγο για τάξη μεγέθους των 55.000 έως 60.000. Από την άλλη πλευρά, η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, αλλά και η συγκρατημένη ψυχολογία που διέπει, αυτή τη στιγμή, το οικονομικό περιβάλλον σε όλο το φάσμα των διεργασιών του (χρηματοδότηση επιχειρήσεων και ιδιωτών, φορολογικό καθεστώς, ανεργία κ.ά.), επιδρούν με την σειρά τους και με ανάλογο τρόπο στον κλάδο αυτοκινήτου.
Σε κάθε περίπτωση, με το δεδομένο ότι η Οικονομία μας αρχίζει να επιδεικνύει σημάδια σταθεροποίησης, ευελπιστούμε σε μια αντίστοιχη «σταθεροποιητική» τάση και στην Αγορά αυτοκινήτου, στο Β΄ εξάμηνο του 2013.
Του Λουκά Παπαλάμπρου
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του Reporter
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr