Σύμφωνα με τους ειδικούς, όπως για παράδειγμα την Jeanine Prime, ηγέτιδα του Catalyst, (Ερευνητικό Κέντρο για την Προώθηση της αποτελεσματικότητας) «το να δημιουργήσετε ένα χώρο εργασίας όπου οι εργαζόμενοι θα αισθάνονται αποδεκτοί, συνδέεται άμεσα με τη διατήρηση και ανάπτυξη τους». Ωστόσο, πολλά ποικιλόμορφα εταιρικά προγράμματα επικεντρώνονται περισσότερο στη δημιουργία ενός πολύμορφου ανθρώπινου δυναμικού, και πολύ λιγότερο στο δύσκολο έργο της ενίσχυσης της ένταξης των εργαζομένων στα εταιρικά πράγματα. Η Prime, σε μια έρευνα που ολοκληρώθηκε πρόσφατα για 1.500 εργαζομένους σε έξι χώρες, λέει ότι οι άνθρωποι αισθάνονται καλά όταν «ταυτόχρονα αισθάνονται ότι ανήκουν κάπου και ότι είναι μοναδικοί». Όταν οι μάνατζερ μπορούν να επιτύχουν αυτή την ισορροπία, τα επιχειρηματικά οφέλη είναι πολλά. Ενώ η Christine Riordan, κοσμήτορας και καθηγήτρια μάνατζμεντ στο Πανεπιστήμιο του Κεντάκι, λέει ότι οι εργαζόμενοι που αισθάνονται ότι συμπεριλαμβάνονται στα εταιρικά πράγματα είναι πολύ πιο παραγωγικοί, με υψηλότερες επιδόσεις, είναι πιστοί και περισσότερο αξιόπιστοι, ενώ εργάζονται σκληρότερα.
Δείτε παρακάτω πώς να καλλιεργήσετε περισσότερο τη συμμετοχή στην ομάδα σας:
Ορίστε ένα παράδειγμα
Τα παραδείγματα ξεκινούν από την κορυφή. «Οι περισσότεροι μάνατζερ είναι τυφλοί για την εργασιακή καθημερινότητα, σε σημείο που αφήνουν τους άλλους να αισθάνονται αποκλεισμένοι», λέει η Prime . Οι διευθυντές θα πρέπει να φροντίσουν να εξετάζουν συνεχώς τις προκαταλήψεις και τις συμπεριφορές τους. Να προσέχουν αυτό που αποκαλεί η Riordan «μικρές αδικίες», που συχνά συμβαίνουν όταν οι άνθρωποι αντιμετωπίζονται με διαφορετικό τρόπο. Είτε εμποδίζονται, ή αποφεύγονται, είτε αγνοούνται - από σας ή τους άλλους. Ως παράδειγμα η Riordan αναφέρει μια γυναίκα εργαζόμενη, η οποία πρόσφατα παραπονέθηκε ότι όταν βρισκόταν με άλλους συναδέλφους της σε μια ομάδα, ένας άνδρας συνάδελφός της έσφιγγε τα χέρια μόνο των άλλων ανδρών που συμμετείχαν στην ομάδα αλλά όχι το δικό της. Θα μπορούσε να είναι μια ακούσια παράλειψη, αλλά η γυναίκα αυτή αισθάνεται αποκλεισμένη. «Οι ηγέτες πρέπει να αναγνωρίσουν τις μικρο-ανισότητες στον εαυτό τους και τους άλλους και να εργαστούν για τη διόρθωσή τους», επισημαίνει η Riordan.
Μη διαγράφετε τις διαφορές
Βοηθώντας τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι ανήκουν κάπου, δεν είναι το ίδιο με το να τους κάνετε να αισθάνονται ανταλλάξιμοι. Οι εργαζόμενοι περιμένουν από τους μάνατζερ να αναγνωρίζουν τη μοναδικότητα και την αξία τους, τονίζει η Prime, και αυτό σημαίνει αναγνώριση «των ξεχωριστών ταλέντων και των προοπτικών που φέρνει κάθε εργαζόμενος στο τραπέζι». Οι ηγέτες μπορεί να θέλουν να λένε ότι είναι «τυφλοί» σε θέματα που άπτονται φύλου, φυλής ή σεξουαλικού προσανατολισμού, αλλά αυτή η συμπεριφορά μπορεί να τους αποτρέψει από το να αντιληφθούν περιπτώσεις εξοστρακισμού, καθώς και τις μοναδικές προοπτικές που κάθε εργαζόμενος μπορεί να φέρει στην επίλυση προβλημάτων και στην καινοτομία. «Εάν λέτε ότι δεν ενδιαφέρεστε για το φύλο κάποιου, τότε ίσως να μην αναγνωρίζετε ότι οι γυναίκες επιστήμονες δεν έχουν μέντορες ή δεν προσκαλούνται σε ερευνητικά projects. Μη συμπεραίνετε ότι οι άνθρωποι προτιμούν να διαγράφονται οι διαφορές τους ώστε να γίνουν μέρος μιας ομάδας.
Μοιράστε τα φώτα της «δημοσιότητας»
Σύμφωνα με την έρευνα του Catalyst, οι ηγέτες οι οποίοι υποστηρίζουν την ανάπτυξη των εργαζομένων τους, είναι πιθανό να τους ενισχύουν την αίσθηση της ένταξης. Για παράδειγμα, η εκ περιτροπής ανάληψη της ευθύνης στις εταιρικές συναντήσεις, θα μπορούσε να βοηθήσει κάποιον νέο υπάλληλο να επιδείξει την αξία του στους άλλους. Παραδίδοντας κάποιες αρμοδιότητες διαχείρισης για ένα νέο project σε ένα πιο εσωστρεφή εργαζόμενο, αυτό θα μπορούσε να τον βοηθήσει στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και να τον θέσει στο επίκεντρο των άλλων. «Οτιδήποτε μπορεί να κάνει ένας μάνατζερ για να δημιουργήσει ένα θετικό μήνυμα αποτίμησης για κάθε πρόσωπο, θα έχει σαν αποτέλεσμα την ισότιμη πρόσβαση του σε μια ομάδα, κάτι που αποτελεί καλό μάνατζμεντ», τονίζει ή Riordan.
Ζητήστε συμμετοχή
Ένας απλός τρόπος για να κάνετε τους εργαζόμενους να αισθάνονται ότι είναι μέρος μιας ομάδας, ιδιαίτερα αν είναι εσωστρεφείς, είναι να ρωτήσετε τις απόψεις τους μπροστά σε άλλους. Το να ακούσετε κάποιον εργαζόμενο, σημαίνει για εκείνον όχι μόνο ότι ενδιαφέρεστε για τη συνεισφορά του, αλλά, επίσης, καταδεικνύετε στους άλλους εργαζόμενους ότι καθένας τους έχει αξία. Ακόμα, έχετε το πρόσθετο πλεονέκτημα ενός ευρέος συνόλου απόψεων. «Οι ηγέτες που αποφεύγουν τους αποκλεισμούς, σχεδιάζουν τις μοναδικές προοπτικές των διαφορετικών συνεργατών τους και εμπλέκονται με αυτές τις διαφορετικές απόψεις», λέει η Prime. Εάν κάποιος έχει προβλήματα ομιλίας και οι άλλοι που συμμετέχουν στην ομάδα τον διακόπτουν συνεχώς, ή μιλούν ταυτόχρονα με εκείνον, εσείς απλώς συνεχίστε να του δίνετε τον λόγο. Και μη τσιγκουνεύεστε, επαινέστε τον!
Συνεχίστε την προσπάθεια
Η προώθηση ένταξης είναι μια συνεχής διαδικασία. «Δεν υπάρχει μια συνταγή για να αποφεύγεις τους αποκλεισμούς, λέει η Prime. Είναι τρόπος ζωής, και ποτέ δεν πρέπει να σταματά κανείς να προσπαθεί γι’ αυτό. Η αλλαγή πρακτικών για την ενσωμάτωση –πολιτικών και συμπεριφορών – μπορεί να είναι δύσκολη υπόθεση, αλλά αν δημιουργήσετε ένα περιβάλλον όπου ο καθένας αισθάνεται ότι έχει φωνή, αυτό θα οδηγήσει μόνο σε καλύτερα αποτελέσματα. Οι μάνατζερ πρέπει να είναι προδραστικοί, επισημαίνει η Riordan, γιατί στην περίπτωση αυτή οι άνθρωποι εργάζονται πιο αποτελεσματικά, και η επιχείρηση θα καρπωθεί τα οφέλη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr