Αυτό που τροφοδοτεί το on-demand μάρκετινγκ είναι η συνεχής συμβιωτική εξέλιξη της τεχνολογίας και των προσδοκιών των καταναλωτών. Ήδη, οι τεχνολογίες αναζήτησης έχουν κάνει τις προϊοντικές πληροφορίες πανταχού παρούσες, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να μοιραστούν και να συγκρίνουν εμπειρίες. Οι κινητές συσκευές προσθέτουν τη δυνατότητα του "οπουδήποτε» στο ψηφιακό περιβάλλον. Τα στελέχη του μάρκετινγκ αντιμετωπίζουν αυτή την κατάσταση καθημερινά. Για παράδειγμα, όταν οι πελάτες της καλωδιακής τηλεόρασης πιέζουν για προγραμματισμό των βίντεο σε οποιαδήποτε συσκευή σε κάθε στιγμή ή οι ταξιδιώτες αναμένουν μέσω μιας smartphone εφαρμογής, να τους παραδοθεί ένα πλήρες πρόγραμμα υπηρεσιών των αεροπορικών εταιριών.
Αξίζει να σημειωθεί δε ότι, όλα αυτά έχουν αρχίσει να φαίνονται κοινά και ρουτίνα. Οι περισσότεροι κορυφαίοι marketers ξέρουν πώς να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες αναζήτησης των πελατών, και η βελτιστοποίηση του positioning της αναζήτησης έχει γίνει μία από τις μεγαλύτερες δαπάνες στα ψηφιακά μέσα επικοινωνίας. Οι εταιρείες έχουν επεκτείνει τη δημοσίευση και παρακολούθηση των δραστηριοτήτων τους στα κοινωνικά κανάλια, ελπίζοντας να δημιουργήσουν θετικές εμπειρίες στους πελάτες τους για να τις μοιραστούν. Υπάρχουν ακόμη υποστηρικτικοί μηχανισμοί, οι οποίοι δημιουργούν εύκολους τρόπους για να δημοσιεύουν οι καταναλωτές θετικές κριτικές ή να περιγράφουν τη δέσμευσή τους για τα εμπορικά σήματα.
Αλλά μόλις ξεκινήσαμε. Οι εξελίξεις ωθούν τις εμπειρίες του μάρκετινγκ ακόμη περισσότερο προς την ανάπτυξη της κινητής συνδεσιμότητας, με καλύτερα σχεδιασμένους ιστοχώρους με βάση τη νέα γλώσσα (HTML), με το «Διαδίκτυο των πραγμάτων» σε πολλές συσκευές με φθηνά επικοινωνιακά tags και μικροπομπούς και με πρόοδο στο χειρισμό των "big data". Οι καταναλωτές θα μπορούν σύντομα να ψάξουν με βάση την εικόνα, την φωνή και την κίνηση, να αλληλεπιδρούν με άλλους χρήστες, παίρνοντας φωτογραφίες ή πραγματοποιώντας συναλλαγές και να ανακαλύψουν νέες ευκαιρίες επαυξημένης πραγματικότητας στο οπτικό τους πεδίο (σκεφτείτε τα γυαλιά Google).
Δεδομένου ότι αυτές οι ψηφιακές δυνατότητες πολλαπλασιάζονται, οι απαιτήσεις των καταναλωτών θα αυξηθούν σε τέσσερις τομείς:
1. Τώρα: Οι καταναλωτές θα θέλουν να επικοινωνούν οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή.
2. Μπορώ: Θα θέλουν να κάνουν πραγματικά νέα πράγματα καθώς διαφορετικά είδη πληροφοριών (από δεδομένα σχετικά με τους χρηματοπιστωτικούς λογαριασμούς τους,
μέχρι δεδομένα για τη σωματική τους δραστηριότητα) θα έχουν αναπτυχθεί πιο αποτελεσματικά με τρόπους που θα δημιουργούν αξία για αυτούς.
3. Για μένα: Θα περιμένουν όλα τα δεδομένα που τους αφορούν, να εξατομικεύονται και να στοχεύουν ακριβώς στις ανάγκες τους.
4. Απλά: Θα περιμένουν όλες οι αλληλεπιδράσεις να είναι εύκολες.
Σε σχετικό άρθρο της η McKinsey, έχει ως στόχο να αναπαραστήσει μια εικόνα αυτού του νέου κόσμου και τις συνέπειες του για τους ηγέτες σε ολόκληρη την επιχείρηση. Ένα πράγμα είναι σαφές: οι εμπειρίες των καταναλωτών με τις μάρκες και τις κατηγορίες προϊόντων αναμένεται να γίνουν ακόμη πιο έντονες και καθοριστικές. Αυτό έχει βαθύτατη σημασία, επειδή τέτοιες εμπειρίες οδηγούν τα δύο τρίτα των αποφάσεων που παίρνουν οι καταναλωτές, σύμφωνα με την έρευνα στελεχών της McKinsey. Οι τιμές των προϊόντων επηρεάζουν τις υπόλοιπες αποφάσεις.
Είναι επίσης προφανές ότι κάθε εταιρεία στο σύνολό της πρέπει να κινητοποιηθεί και να προσφέρει εμπειρία υψηλής ποιότητας στις πωλήσεις, τις υπηρεσίες, τη χρήση προϊόντων και το μάρκετινγκ. Λίγες εταιρείες μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό το επίπεδο σήμερα. Όσο οι αλληλεπιδράσεις πολλαπλασιάζονται, οι εταιρείες θα θέλουν να χρησιμοποιήσουν τεχνικές όπως, το design thinking, για να διαμορφώσουν τις εμπειρίες των καταναλωτών. Θα πρέπει επίσης, να εξοικειωθούν με νέα εργαλεία για τη συγκέντρωση των κατάλληλων δεδομένων σε όλη την διαδικασία της απόφασης του καταναλωτή. Τέλος, η οργανωτική δομή του μάρκετινγκ, θα πρέπει να επανεξετασθεί, κι αυτό διότι η συνεργασία σε όλες τις λειτουργίες της επιχειρήσεις γίνεται όλο και πιο απαραίτητη.
Τι να περιμένουμε το 2020
Κατά τα επόμενα χρόνια, είναι πιθανό να δούμε την εμπειρία του καταναλωτή να ενσωματώνεται ριζικά στο φυσικό και στο εικονικό του περιβάλλον. Οι περισσότερες από τις τεχνολογίες που απαιτούνται για να κάνουν αυτό το σενάριο πραγματικότητα είναι τώρα διαθέσιμες. Μια τεχνολογία που αποκτά ιδιαίτερη έλξη, είναι αυτή του κοντινού πεδίου επικοινωνίας (NFC): ενσωματωμένο τσιπ στα κινητά τηλέφωνα με δυνατότητα ανταλλαγής δεδομένων για επαφή με αντικείμενα που έχουν NFC tags. Η τιμή αυτών των ετικετών είναι ήδη τόσο χαμηλή (15 σεντ), και νέες έρευνες θα μπορούσαν να τις κάνουν ακόμα φθηνότερες, έτσι ώστε περισσότερες εταιρείες θα μπορούσαν να τις συμπεριλάβουν σχεδόν σε κάθε συσκευή, δημιουργώντας έτσι μια μαζική διεύρυνση των νέων διαδραστικών εμπειριών.
About the Author: Ο Πάνος Τσαγκαράκης διετέλεσε επί σειρά ετών υψηλόβαθμο στέλεχος επιχειρήσεων στις ΗΠΑ, Καναδά και Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια είναι αρθρογράφος του “Reporter” και Διευθυντής Σύνταξης του μηνιαίου περιοδικού «Οικονομικά & Ναυπλιακά Νέα». Ειδικεύεται στη Διοίκηση Επιχειρήσεων με εξειδίκευση τo Marketing και την Επικοινωνία
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr