Εδώ και δεκαετίες ο τουρισμός είναι ο σημαντικότερος και δυναμικότερος τομέας της ελληνικής οικονομίας. Ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία, ο τουρισμός συνεισφέρει σταθερά περισσότερο από το 16% του ΑΕΠ, απασχολεί το 19% του εργατικού δυναμικού και καλύπτει το 1/3 του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ.
Σε πρώτη σκέψη, όλα αυτά ακούγονται πολύ θετικά και ωραία, αν το ξανασκεφτούμε όμως καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως οι τουρίστες ήρθαν αλλά δεν ξόδεψαν. Η μικρή αύξηση στα έσοδα για το 2013 γεννά ορισμένα ερωτήματα, όσον αφορά το επίπεδο και την οικονομική κατάσταση των ξένων επισκεπτών αλλά και για τις προσφερόμενες τιμές των τουριστικών επιχειρήσεων προς στους πράκτορες ταξιδίων διεθνώς. Διότι πως είναι δυνατόν να επιτευχθεί ο προβλεπόμενος στόχος της μελέτης της McKinsey μέχρι το 2021, όταν η αναλογία της αύξησης των αφίξεων σε σχέση με τα έσοδα δεν συμβαδίζει. Ας πάρουμε ένα προς ένα τα ερωτήματα και ας προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τις αιτίες. Πρώτον, όσον αφορά το επίπεδο και την οικονομική κατάσταση των επισκεπτών, παρότι είχαμε μια μικρή σχετικά αύξηση του συνολικού ποσού εξόδων κατά κεφαλήν (850 ευρώ/ανά επισκέπτη), αυτό αποδίδεται στους πάνω από ένα εκατομμύριο ρώσους επισκέπτες, οι οποίοι σύμφωνα με τους τοπικούς τουριστικούς παράγοντες ξοδεύουν κατά μέσο όρο από 1.000 ευρώ. Επίσης, οφείλεται και στους ασιάτες επισκέπτες, οι οποίοι ξοδεύουν περίπου τα ίδια ή και περισσότερα από τους Ρώσους. Το θέμα, όμως, είναι ποιο είναι το επίπεδο των παραδοσιακών επισκεπτών που ήρθαν φέτος στη χώρα μας; Δηλαδή των Γερμανών, Άγγλων, Ιταλών, Γάλλων και Σκανδιναβών. Σε πρώτη σκέψη, οι επισκέπτες από αυτές τις πλούσιες χώρες θα περίμενε κανείς να ανήκουν στη μεσαία ή ανώτερη κοινωνικοοικονομική τάξη. Είναι προφανές, όμως, ότι πολλοί από αυτούς που μας επισκέφτηκαν δεν ανήκουν σε αυτή την τάξη. Και για να βεβαιωθεί κανείς δεν έχει παρά να κοιτάξει το επίπεδο των νεαρών άγγλων και σκανδιναβών τουριστών στα Μάλια και στη Χερσόνησο της Κρήτης, καθώς και στην Κέρκυρα και τη Ρόδο, όπου συνωστίζονται και κλέβουν, ενοχλούν, κάνουν φασαρίες και πολλές φορές προκαλούν σοβαρά επεισόδια και τραυματισμούς, μετά από την κατανάλωση άφθονης μπόμπας ποτών, που ρέει στα περισσότερα μπαρ αυτών των περιοχών. Με αποτέλεσμα να δυσφημούνται τα νησιά μας από τα διεθνή media, αποθαρρύνοντας έτσι όποιους σοβαρούς επισκέπτες σκέπτονται να έρθουν στη χώρα μας.
Δεύτερον, οι τιμές που προσφέρουν οι τουριστικές επιχειρήσεις είναι απαράδεκτα χαμηλές για τους ξένους και εκνευριστικά ακριβές για τους ντόπιους τουρίστες. Αυτό συμβαίνει διότι προσφέρουν στα διεθνή πρακτορεία με τα οποία συνεργάζονται τιμές πακέτων με το περίφημο “all inclusive”, δηλαδή συμπεριλαμβάνοντας κάθε δραστηριότητα με την οποία θα μπορούσε να ασχοληθεί ο τουρίστας στη χώρα μας, αποτρέποντάς τους να ξοδέψουν έστω και ένα ευρώ εκτός πακέτου. Βεβαίως, αυτό συμβαίνει και υπό την πίεση των διεθνώς τουριστικών πρακτορείων.
Κατά συνέπεια τόσο η πολιτεία όσο και οι τουριστικές επιχειρήσεις, δεν πράττουν σωστά, με τις πρακτικές που χρησιμοποιούν δείχνουν να μην έχουν κανένα στόχο, ενώ κάποιοι σκέπτονται μόνο με το σκεπτικό της αρπαχτής. Η Ελλάδα θα πρέπει να προσπαθήσει πολύ σκληρά για να προσελκύσει υψηλού επιπέδου τουρίστες, αν θέλει να φτάσει τον στόχο των 50 δισ. ευρώ και τις 220.000 επιπλέον θέσεις εργασίας. Πρέπει να αφήσει πίσω τις πρακτικές της σίγουρης «μαρίδας και γαύρου» κατηγορίας τουριστών και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις που θα ελκύουν την κατηγορία «αστακού και χαβιάρι». Και για να το κάνει αυτό, δεν φτάνει μια εταιρία συμβούλων μάρκετινγκ και μια καλή διαφήμιση στα κοινωνικά δίκτυα και στα media. Χρειάζεται ένα ολόκληρο σχέδιο αναδιάρθρωσης, εκπαίδευσης και λειτουργίας των τουριστικών υπηρεσιών, όπου δεν θα μπερδεύονται οι επιχειρήσεις «μαρίδας» με τις επιχειρήσεις «αστακού».
Υπάρχει μια ρήση στο μάρκετινγκ, που λέει «γύριζε τον κόσμο και αντέγραφε τους καλύτερους», δεν έχουν λοιπόν παρά να κάνουν το ίδιο όλοι οι εμπλεκόμενοι στον τουρισμό, επιχειρήσεις και υπουργείο!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr