Σχεδόν το ένα τρίτο -31%- των ανθρώπων λένε ότι έχουν εγκαταλείψει ένα συγκεκριμένο ειδησεογραφικό μέσο διότι δεν τους παρέχει πλέον τις ειδήσεις και τις πληροφορίες που είχαν συνηθίσει να έχουν, σύμφωνα με την έρευνα της Pew που διεξήχθη σε περισσότερους από 2.000 ενήλικες στις ΗΠΑ στις αρχές του 2013. Είναι αξιοσημείωτο δε ότι πρόκειται για τους πιο μορφωμένους, πλουσιότερους και μεγαλύτερους σε ηλικία -με άλλα λόγια, εκείνους που ενδιαφέρονται περισσότερο για τις ειδήσεις και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν γι’ αυτές.
Παρά τη μείωση του κοινού των ειδησεογραφικών μέσων, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων, όπως δήλωσαν ότι στις αρχές του έτους, γνώριζαν λίγα ή τίποτα για τα οικονομικά προβλήματα που ταλανίζουν τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς. Η μεγαλύτερη ομάδα των ερωτηθέντων-36%-είπαν ότι δεν άκουσαν "τίποτα" για το θέμα και η δεύτερη μεγαλύτερη-24%-είπαν ότι "κάτι έχουν ακούσει". Αυτό το συνολικό άθροισμα του 60% επισκιάζει κατά πολύ το 39% των ανθρώπων που είπαν ότι γνωρίζουν "πολύ" (17%) ή "λίγο" (22%) για τα οικονομικά προβλήματα του ειδησεογραφικού κλάδου.
Ενώ η πλειοψηφία των ανθρώπων συνδέουν τα οικονομικά προβλήματα των μέσων μαζικής ενημέρωσης με τις ποιοτικές ειδήσεις, μια σημαντική μειοψηφία δεν αντιλαμβάνεται την αλληλεξάρτηση αυτών των δύο θεμάτων. Το 57% των ερωτηθέντων που γνώριζαν λίγα πράγματα για τους αγώνες των ΜΜΕ σε σχέση με τα οικονομικά τους, δήλωσαν πως δεν είχαν σκεφθεί ότι η κατάσταση αυτή θα επιδρούσε στην ικανότητα των μέσων ενημέρωσης για την άρτια κάλυψη των τοπικών, εθνικών ή διεθνών ειδήσεων. Την ίδια στιγμή, περίπου το ένα τρίτο-35%-φαίνεται να αντιλαμβάνεται πως τα προβλήματα αυτά έχουν κάνει πιο δύσκολη την κάλυψη των τοπικών ειδήσεων, ενώ ένα παρόμοιο ποσοστό -37%- δηλώνουν με βεβαιότητα ότι η κάλυψη των εθνικών και διεθνών ειδήσεων έχει γίνει δυσκολότερη λόγω των οικονομικών προβλημάτων των μέσων.
Ίσως το πιο δυσοίωνο για τα πρακτορεία ειδήσεων, είναι ότι όσοι έχουν μεγαλύτερη επίγνωση της αλληλεξάρτησης των οικονομικών προβλημάτων τους με τις ειδήσεις είναι εκείνοι που τους εγκαταλείπουν αφού αισθάνονται ότι δεν τους παρέχουν το εύρος και το βάθος των ειδήσεων που ισχυρίζονται ότι έχουν.
Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι που είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με τα προβλήματα των μέσων είναι πιο πιθανό να χάσουν την υπομονή τους μαζί τους: το 43% των ανθρώπων δήλωσαν ότι έχουν ακούσει πολλά γι’ αυτά τα οικονομικά προβλήματα – και κατά συνέπεια σταμάτησαν να χρησιμοποιούν ένα μέσο επειδή ήταν δυσαρεστημένοι με τις ειδήσεις που μετέδιδε. Αυτό ισχύει επίσης και για το 20% των ατόμων που γνωρίζουν λίγα για τα προβλήματα αυτά. Ομοίως, το 45% των ανθρώπων που είπαν ότι τα οικονομικά προβλήματα δυσχεραίνουν τα ΜΜΕ για την κάλυψη των τοπικών, εθνικών ή ξένων ειδήσεων τα εγκατέλειψαν, σε σύγκριση με περίπου το ένα τρίτο από αυτούς που δεν είδαν μεγάλη επίδραση..
Ποσότητα ή Ποιότητα
Για να μετρηθεί η άποψη της κοινής γνώμης για το πώς τα οικονομικά προβλήματα έχουν επηρεάσει την ειδησεογραφική κάλυψη, οι ερευνητές ρώτησαν τους ανθρώπους αν πίστευαν ότι ειδήσεις είναι λιγότερο πλήρεις από ό, τι στο παρελθόν, ή αν απλά είναι λιγότερες. Περίπου οι μισοί-48%-των ερωτηθέντων δήλωσαν τα θέματα δεν καλύπτονται τόσο διεξοδικά όπως στο παρελθόν, ενώ ελαφρώς λιγότεροι από το ένα τρίτο-31%-είπαν ότι τα θέματα είναι λιγότερα. Ακόμα περισσότερο, όσοι εγκατέλειψαν ένα ειδησεογραφικό μέσο ήταν δυσαρεστημένοι από την χειροτέρευση της ποιότητας των ειδήσεων. Το 61% από αυτούς είπαν ότι τα θέματα που παρουσιάζονται είναι λιγότερο ολοκληρωμένα από ό, τι ήταν στο παρελθόν, σε σχέση με μόλις το 24% που παραπονέθηκαν για λιγότερα θέματα.
Είναι σαφές από τα στοιχεία αυτά, ότι το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου – αν μη τι άλλο – αναγνωρίζει σχετικά τις οικονομικές προκλήσεις με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωποι οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί. Αλλά οι αναγνώστες/τηλεθεατές/ακροατές των ειδήσεων, που είναι περισσότερο ενήμεροι για τα οικονομικά προβλήματα και τις επιπτώσεις τους στις ειδήσεις, με βάση τα στοιχεία, κάνουν συνειδητές επιλογές και είναι πιθανώς οι πιο ένθερμοι “καταναλωτές” ειδήσεων και οι πιο πρόθυμοι να” επενδύσουν” σε ένα προϊόν με αξία.
Οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η αναζήτηση για την οικονομική τους σταθερότητα και το οικονομικό μέλλον τους συναρτάται άμεσα από την ικανότητά τους να παρέχουν υψηλής ποιότητας ειδήσεις και ενημερωτικά θέματα. Όλα αυτά δεν ισχύουν μόνο για την ποιότητα των ειδήσεων στις ΗΠΑ. Και στη χώρα μας επιβάλλεται τα ΜΜΕ να κάνουν σημαντικές προσπάθειες για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των αναγνωστών τους. Αναβαθμίζοντας πρωτίστως την ποιότητα των ειδήσεων και των ενημερωτικών τους θεμάτων ώστε να κερδίσουν πιο πιστούς “καταναλωτές”.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr