Αναμφισβήτητα, δεν πρόκειται για τη μοναδική επιχείρηση στον κόσμο που αναλαμβάνει τέτοιες πρωτοβουλίες. Υπάρχουν και άλλες, όπως η Timberland, η Heineken κλπ. που εφαρμόζουν ένα αντίστοιχο φιλόδοξο σχέδιο συνεργασίας με τους προμηθευτές τους διεθνώς. Και ειδικότερα με αυτούς των αναπτυσσόμενων χωρών, επιχειρώντας, με τον τρόπο αυτό, να τις εκπαιδεύσουν και να τις βοηθήσουν να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα μιας κοινής προσπάθειας στην κατεύθυνση βελτίωσης των συνθηκών ζωής στον πλανήτη.
Με ένα σημαντικό επικοινωνιακό σχέδιο η Wal-Mart, εφαρμόζει ένα περιβαλλοντικό σχέδιο που στοχεύει στην μέτρηση βιωσιμότητας των προμηθευτών της. Δηλαδή, ζήτησε από τους προμηθευτές της να απαντήσουν σε 15 ερωτήσεις που αφορούν θέματα – κλειδιά, όπως η ενέργεια και το κλίμα, η αποδοτικότητα των υλικών, οι φυσικές πηγές, οι άνθρωποι και οι κοινωνίες τους κλπ. Μερικές από αυτές τις ερωτήσεις ήταν:
- Έχετε μετρήσει τις εκπομπές αερίου στο περιβάλλον που λειτουργεί η επιχείρηση σας;
- Έχετε υπολογίσει τις ποσότητες νερού που χρησιμοποιούνται στο σύνολο των προϊόντων της παραγωγής σας;
- Γνωρίζετε 100% τις περιοχές που παράγουν τα προϊόντα σας;
Οπωσδήποτε, οι ερωτήσεις αυτές λειτουργούν ως βάση συλλογής πληροφοριών. Ταυτόχρονα όμως, αποτελούν και ένα βήμα μπροστά, όσον αφορά: (α) συγκριτικά στοιχεία των προμηθευτών στην απόδοση βιωσιμότητας των προμηθευτικών επιχειρήσεων και (β), δημιουργούν ένα ρεαλιστικό δείκτη, τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν οι καταναλωτές για να συγκρίνουν τα προϊόντα.
Η συλλογή τέτοιων πληροφοριών, είναι καλή και για τους προμηθευτές της Wal-Mart. Οι επιχειρήσεις, που θα κατανοήσουν καλύτερα το αποτύπωμά τους, περιβαλλοντικό, κοινωνικό κλπ., θα είναι σε θέση να βρουν δικούς τους τρόπους να εξοικονομήσουν χρήματα, να αναγνωρίσουν ευκαιρίες για να καινοτομήσουν, να εντοπίσουν τα ρίσκα στις δικές τους αλυσίδες προμηθευτών, πριν στερέψουν από προϊόντα και κέρδη. Και φυσικά θα μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις πελατών τους, όπως αυτές της Wal-Mart. Πριν βρεθούν εκτός της λίστας των προμηθευτών τους.
Όσο πιο έξυπνος περιβαλλοντικά γίνεσαι, τόσο περισσότερο όφελος φαίνεται πως έχεις. Όπως για παράδειγμα έκανε η Heineken, η οποία δημοσιεύοντας πληροφορίες για την ενέργεια και τη χρήση νερού που κατανάλωναν 119 ζυθοποιεία της, εξοικονόμησε χρήματα μειώνοντας το αποτύπωμά της. Συγκεντρώνοντας στοιχεία και πληροφορίες με εσωτερική διαφάνεια, υποκίνησε έναν άγριο ανταγωνισμό μεταξύ των ζυθοποιείων της, αυξάνοντας έτσι την τελική της απόδοση.
Η πρωτοβουλία της Wal-Mart, αποτελεί συνέχεια της γενικότερης στρατηγικής της εταιρίας, που στοχεύει στην εξέλιξη της βιωσιμότητας των προμηθευτών της.
Μερικά χρόνια πριν, η γιγαντιαία αλυσίδα λιανεμπορίου, ζήτησε από μερικούς προμηθευτές της, να υπολογίσουν το ποσοστό άνθρακα, που περιέχουν τα προϊόντα τους (διαδικασία η οποία είναι πολύ πιο σύνθετη σε σχέση με τις ερωτήσεις που αναφέραμε παραπάνω). Επίσης, η εταιρία κάλεσε τους κυριότερους προμηθευτές της από την Κίνα και την Βραζιλία, σε διασκέψεις βιωσιμότητας, έτσι ώστε να εφαρμόσουν νέα και σκληρότερα περιβαλλοντικά και κοινωνικά πρότυπα. Η πρακτική αυτή της Wal-Mart, αποτελεί την φυσική εξέλιξη στη σχετική πίεση που ασκεί στους προμηθευτές της. Εμφυτεύει, επίσης, τους σπόρους μια νέας επικοινωνίας με τους καταναλωτές μεταφέροντάς τους περιβαλλοντικές πληροφορίες.
Κάτι, που αποτελεί μία μεγάλη τάση, στον ορίζοντα. Ο συνδυασμός της τεχνολογίας και οι αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών, δημιουργούν μια ισχυρή κίνηση για μεγαλύτερη διαφάνεια στην παραγωγή προϊόντων, όσον αφορά την προέλευση τους, την ενέργεια που αναλώνουν, κλπ.
Έτσι λοιπόν, η Wal-Mart, συνεχίζει και διευρύνει μια συζήτηση που ξεκίνησε από μερικούς leaders της αγοράς, η οποία αποτέλεσε την έμπνευση και για την Timberland μερικά χρόνια πριν. Αλλά, όπως είναι λογικό όταν αποφάσισε να εμπλακεί στη συζήτηση η Wal-Mart, τα πάντα έγιναν σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα.
Ας ευχηθούμε η τάση να γενικευθεί και το παράδειγμα της Wal-Mart να φωτίσει και άλλες μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, που μπορούν να ασκήσουν πίεση στους προμηθευτές τους παγκοσμίως, για ένα καλύτερο κοινωνικό ή οικολογικό περιβάλλον!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr