Ο θεσμός των εκπτώσεων αποτελεί διαχρονικά μια πραγματική «ανάσα» για την ελληνική αγορά, ιδίως σε περιόδους που οι παράγοντες της οικονομίας στην κυριολεξία «ασφυκτιούν» κάτω από την πίεση της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, σύμφωνα με την ίδια την Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), ορισμένοι αδυνατούν να κατανοήσουν τη σημασία της εν λόγω διευθέτησης και ακόμη περισσότερο αρνούνται να αποδεχτούν τη λογική του χρονικού περιορισμού με τους όρους που αυτός υπάρχει έως και σήμερα. Και όπως δηλώνει «Η ιστορική εξέλιξη του θεσμού μπορεί να εξηγήσει καλά, γιατί ο αυστηρός προσδιορισμός των εκπτωτικών περιόδων ήταν μια προοδευτική εξέλιξη που ακολούθησε την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας».
Η αγορά, κατά τη διάρκεια των εορτών παρουσίασε μείωση της τάξης του 18%. Συνολικά δε ο Δεκέμβριος, που είναι παραδοσιακά μήνας αγορών, αφού συγκεντρώνει το 50% και πλέον των πωλήσεων στους περισσότερους κλάδους του εμπορίου, κατά το 2012 δεν θύμιζε σε τίποτα άλλες χρονιές. Η πτώση της κατανάλωσης έπληξε ακόμα και τις μεγάλες αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα.
Οι επιχειρήσεις λιανικής, εναποθέτουν όπως είναι φυσικό, τις ελπίδες τους για να ρευστοποιήσουν τα εμπορεύματα τους στις εκπτώσεις αυτές. Δύσκολο, θα έλεγα, διότι η παρατεταμένη ανασφάλεια των καταναλωτών δεν τους αφήνει πολλά περιθώρια να το «ρίξουν έξω» στις αγορές τους, με αποτέλεσμα να προβλέπεται ότι τα εμπορεύματα των επιχειρήσεων θα μείνουν στην «κατάψυξη».
Προσωπικά, εκτιμώ, ότι οι χειμερινές εκπτώσεις θα πρέπει να εναρμονιστούν με την ημερομηνία εκπτώσεων των δυτικοευρωπαϊκών χωρών και των ΗΠΑ, οι οποίες ξεκινούν από τη δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων (γνωστή ως boxing day), μια ημέρα, που έχει αποδειχτεί μέχρι σήμερα, εξαιρετικά ωφέλιμη για τις επιχειρήσεις λιανικής στις χώρες αυτές.
Αλλά, αυτό είναι ένα θέμα που θα πρέπει να εξετάσουν οι ίδιοι οι έμποροι στον διάλογο που θα έχουν με το υπουργείο Ανάπτυξης για τα θέματα που τους απασχολούν, μεταξύ των οποίων είναι και το καθεστώς εκπτώσεων και προσφορών.
Στις χειμερινές εκπτώσεις, που θα αρχίσουν την Τρίτη 15 Ιανουαρίου και θα λήξουν την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου, οι καταναλωτές πρέπει να προσέξουν τα εξής:
1. Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά (τα προϊόντα) εκτίθενται.
2. Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «50% έκπτωση»).
3. Η διενέργεια εκπτώσεων είναι στην διακριτική ευχέρεια της κάθε επιχείρησης.
4. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών. Κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται και να ανταποκρίνεται προς την αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά.
Κατά τη διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται δε ιδιαίτερη προσοχή από τους επιχειρηματίες, γιατί οι κυρώσεις είναι βαρύτατες. Οι έμποροι θα πρέπει να γνωρίζουν πως όσοι παραβαίνουν τις διατάξεις του νόμου διώκονται ποινικά και τιμωρούνται με φυλάκιση, ενώ, επιπλέον, τους επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι ποσού ίσου με το 0,5% του ετησίου κύκλου εργασιών που πραγματοποιούν, το οποίο, σε περίπτωση υποτροπής, μπορεί να αυξάνεται μέχρι το 3% του ετησίου κύκλου εργασιών της επιχείρησης.
Αν οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους από 1.000 μέχρι 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.
Η ΕΣΕΕ ευελπιστεί, όπως σημειώνει σε σχετική ανακοίνωση, οι φετινές εκπτώσεις να είναι μία παράταση της κίνησης της εορταστικής περιόδου έστω και με τον μειωμένο τζίρο του 2012, ενώ εκτιμάται ότι η μειωμένη κατανάλωση της τάξης του 18% θα ακολουθήσει και κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2013. «Καλούμε τους Έλληνες καταναλωτές» λέει η ανακοίνωση της ΕΣΕΕ, «να εμπιστευθούν τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες παλεύουν μέσα σε αντίξοες συνθήκες, να διατηρηθούν ανοικτές και να διατηρήσουν θέσεις εργασίας. Σε αυτή την προσπάθεια ας βρεθούμε όλοι μαζί». Κάτι που προσυπογράφουμε!
Το εμπόριο στηρίζει τις ελπίδες του στις τακτικές εκπτώσεις, καθώς αποτελούν μία ανάσα μέσα στην βαθύτατη κρίση. Οφείλει, όμως, όπως η ίδια η ΕΣΕΕ σημειώνει, αφενός να διαφυλάξει το θεσμό προς κάθε κατεύθυνση, αφετέρου να καταδείξει στο ευρύ κοινό ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις, μέσα στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, προσφέρουν την κατά το δυνατόν καλύτερη τιμολόγηση των προϊόντων τους μαζί με εγγυήσεις, σε αντίθεση με το παρεμπόριο, που πουλάει «φύκια για μεταξωτές κορδέλες» χωρίς καμία απολύτως διασφάλιση του καταναλωτή.
Εμπρός λοιπόν, μην αφήσετε την αγορά να «παγώσει», τουλάχιστον όσοι έχετε τη δυνατότητα να το «ρίξετε λίγο έξω» στις αγορές σας!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr