Με την πρώτη ματιά, ο τομέας των εκδόσεων δεν φαίνεται να υποφέρει από τους ίδιους βίαιους τριγμούς που βίωσε η μουσική βιομηχανία, από τα κτυπήματα που της επέφερε η νέα τεχνολογία. Αρκετοί παράγοντες υποδηλώνουν μια σχετικά ομαλή επανάσταση προς την ψηφιακή εποχή, δεδομένου ότι οι περισσότεροι αναγνώστες εξακολουθούν να επισυνάπτουν έγγραφα, τα ηλεκτρονικά βιβλία λειτουργούν συμπληρωματικά με το χαρτί, και η ηλεκτρονική πειρατεία είναι περιορισμένη, τουλάχιστον προς το παρόν. Αλλά η δύναμη του λόγου μπορεί στην πραγματικότητα να αυξηθεί.
Μια από της έρευνες την οποία διεξήγαγε η Bain & Company, σε 3.000 καταναλωτές από έξι χώρες και τρεις ηπείρους (ΗΠΑ, Ιαπωνία, Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Νότια Κορέα), δείχνει ότι οι αναγνώστες τείνουν να διαβάζουν περισσότερο όταν είναι εφοδιασμένοι με κάποια ψηφιακή συσκευή. Και αυτό, δεν είναι το μόνο ευχάριστο για τους εκδότες: η πλειονότητα αυτών των αναγνωστών, δηλώνουν ότι θα πλήρωναν για τα e-Books που θέλουν να διαβάσουν.
Ωστόσο, με το 15% – 25% των πωλήσεων βιβλίων να μετατοπίζεται στη ψηφιακή πλατφόρμα μέχρι το 2015, η εκδοτική βιομηχανία οδεύει σε μία εξ ολοκλήρου νέα περιοχή. Οι συγγραφείς, εκδότες, διανομείς και λιανοπωλητές, θα πρέπει να ξανασκεφτούν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και τις μεταξύ τους σχέσεις. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να ανταποκριθούν σε μερικές κρίσιμες προκλήσεις όπως: τιμολογιακή πολιτική η οποία θα διασφαλίζει τη νέα δεξαμενή κέρδους της εκδοτικής βιομηχανίας και τον επαναπροσδιορισμό των δικτύων διανομής – τα οποία θα πρέπει να διατηρούν την προϊοντική διαφορετικότητα και τον επανακαταμερισμό της αξίας, μεταξύ των συμμετεχόντων στην εκδοτική βιομηχανία. Ιδιαίτερα για τους συγγραφείς, οι οποίοι μπορούν να χαράξουν μία νέα, πιο άμεση, σχέση με τους αναγνώστες/καταναλωτές.
Θεωρητικά, ο Τύπος μπορεί, επίσης, να ωφεληθεί από την ανάδειξη πληρωμένου ψηφιακού περιεχομένου. Ωστόσο, οι εφημερίδες και τα περιοδικά, εξακολουθούν να παλεύουν με μεγαλύτερες προκλήσεις. Η έρευνα της Bain, δείχνει, ότι οι περισσότεροι online αναγνώστες του Τύπου θέλουν να συνεχίσουν να λαμβάνουν δωρεάν ενημέρωση, ασχέτως αν χρησιμοποιούν ειδικές ψηφιακές συσκευές (tablets) ή όχι. Είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν μόνο για υψηλής αξίας περιεχόμενο, όπως είναι οι οικονομικές πληροφορίες, τα τοπικά νέα και οι αναλύσεις σε βάθος. Οι συσκευές ψηφιακής ανάγνωσης, είναι έτσι ένα πρόσθετο κανάλι διανομής, για μια βιομηχανία η οποία χρειάζεται ακόμα να ξανασχεδιάσει το επιχειρηματικό της μοντέλο.
Πάντως, η είσοδος των νέων συσκευών ανάγνωσης, συνιστά μια ενδιαφέρουσα επανάσταση στο ίδιο το γράψιμο. Η δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας, δεν θα έρθει από την απλή αναδιαμόρφωση του έντυπου περιεχομένου σε ψηφιακό λόγο. Αντιθέτως, η μεγαλύτερη ευκαιρία έγκειται στη διερεύνηση νέων μορφών, όπως κυρίως και στην αλλαγή αισθητικής, με υβριδικές, διαδραστικές και κοινωνικού περιεχομένου, ηλεκτρονικές μεθόδους, που προσθέτουν κίνηση, ήχο και άμεση διαδραστική ανάγνωση, μέσω των νέων τεχνολογιών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr