Η παρατεταμένη ύφεση, κάνει τις πωλήσεις των αλυσίδων καταστημάτων ετοίμων ενδυμάτων να κινούνται πτωτικά. Οι συνολικές λιανικές πωλήσεις στη συγκεκριμένη αγορά μειώνονται διαρκώς την τελευταία τριετία. Η εν λόγω αγορά είναι κατακερματισμένη, με συνέπεια τα μερίδια των περισσότερων αλυσίδων να κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα. Η οικονομική κρίση και η πτώση της ζήτησης έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των καταστημάτων εμπορίας ετοίμων ενδυμάτων μέσω αλυσίδων.
Οι αλυσίδες καταστημάτων ετοίμων ενδυμάτων, οι οποίες ξεκίνησαν ουσιαστικά την ανάπτυξή τους στην εγχώρια αγορά στις αρχές της δεκαετίας του ’90, έχουν πλέον έντονη παρουσία, εκτοπίζοντας σταδιακά τα μεμονωμένα σημεία πώλησης. Βασικό χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου κλάδου είναι ο μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε αυτόν, οι οποίες διαφοροποιούνται μεταξύ τους όχι μόνο ως προς την έκταση του δικτύου πωλήσεων, αλλά και ως προς τον τρόπο διάθεσης των προϊόντων τους.
Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την κλαδική μελέτη «Αλυσίδες Καταστημάτων Ετοίμων Ενδυμάτων» που εκπόνησε πρόσφατα η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group ΑΕ.
Η ύπαρξη εκτεταμένου δικτύου πωλήσεων που εξασφαλίζει ευρεία γεωγραφική κάλυψη, θεωρείται σημαντικός παράγοντας επιτυχίας μιας αλυσίδας. Η μέθοδος ανάπτυξης κάθε αλυσίδας διαφέρει. Ορισμένες εκμεταλλεύονται οι ίδιες το δίκτυο λιανικής τους (εταιρικά καταστήματα). Σε άλλες περιπτώσεις η εκμετάλλευση των καταστημάτων γίνεται από επιχειρήσεις που ανήκουν στον ίδιο όμιλο, ενώ πολύ διαδεδομένη είναι η ανάπτυξη μέσω της δικαιόχρησης (franchising), οπότε η δικαιοπάροχος εταιρεία συνήθως διατηρεί έναν αριθμό εταιρικών καταστημάτων και τα υπόλοιπα εκμεταλλεύονται ανεξάρτητες επιχειρήσεις (δικαιοδόχοι).
Σύμφωνα με την πρωτογενή έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της μελέτης, επί συνόλου 150 αλυσίδων (με 3 καταστήματα και άνω η καθεμία), το 60% περίπου των καταστημάτων αφορά εταιρικά, ενώ το 23% περίπου εκμεταλλεύονται επιχειρήσεις μέσω franchising (στοιχεία 30.9.2011). Το υπόλοιπο αφορά καταστήματα που εκμεταλλεύονται συγγενείς επιχειρήσεις, καθώς και καταστήματα που λειτουργούν με τη μέθοδο shop-in-shop εντός πολυκαταστημάτων.
Το συνολικό μέγεθος αγοράς (πωλήσεις σε αξία) των αλυσίδων καταστημάτων ετοίμων ενδυμάτων (με τουλάχιστον 3 καταστήματα τα οποία λειτουργούν «κάτω» από το ίδιο εμπορικό σήμα), ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1996-2008, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 12,6%. Ωστόσο, από το 2009 η αγορά είναι πτωτική καταγράφοντας μείωση 12,2% την περίοδο 2009/08 και 18,1% την περίοδο 2010/09. Μεγαλύτερη εκτιμάται ότι είναι η μείωση την περίοδο 2011/10. Η συμμετοχή των πωλήσεων ενδυμάτων στη συνολική αγορά (έσοδα) των αλυσίδων εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε το 2010 στο 85% περίπου, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό αφορά συμπληρωματικά προς την ένδυση είδη, όπως αξεσουάρ, εσώρουχα, υποδήματα κλπ. Το μεγαλύτερο ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων ενδυμάτων μέσω των εξεταζόμενων αλυσίδων για το 2010, εκτιμάται ότι καταλαμβάνουν τα γυναικεία ενδύματα (54%). Ακολουθεί η κατηγορία των ανδρικών ενδυμάτων με ποσοστό 27,5% και τα παιδικά με 18,5%. Η υφιστάμενη οικονομική κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά και την εν λόγω αγορά. Για το 2012 οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περαιτέρω μείωση της αγοράς, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον αριθμό των καταστημάτων και το απασχολούμενο προσωπικό.
Εμπρός, λοιπόν, όσοι δεν έχετε καεί από τις εκκαθαριστικές δηλώσεις της εφορίας και από τα υπόλοιπα… ψωνίστε γιατί καιγόμαστε για άλλη μια φορά!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr