Αλλά δεν είναι μόνο η κρίση που κάνει τους καταναλωτές πιο απαιτητικούς και λιγότερο επηρεασμένους από τις κλασσικές μεθόδους προσέγγισης του μάρκετινγκ. Βοηθάει και η τεχνολογία. Οι περισσότεροι άνθρωποι σήμερα εμπιστεύονται περισσότερο τη γνώμη φίλων, ή και αγνώστων, για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία από τη διαφήμισή του. Και σ' αυτό βοήθησαν πολύ βεβαίως οι online κοινότητες. Όσο ενδιαφέρον και αν φαίνεται π.χ. ένα ξενοδοχείο στο διαδίκτυο, αν έχει σχολιασθεί αρνητικά από κάποιους πελάτες του, ο σύγχρονος καταναλωτής θα το διαπιστώσει αμέσως, είτε μέσω των social media ή ακόμα και μέσω μιας απλής αναζήτησης στη Google. Η φήμη του brand ποτέ δεν ήταν σημαντικότερη. Γι αυτό και οι άνθρωποι του μάρκετινγκ, οφείλουν σήμερα να αναζητούν τρόπους για να ενθαρρύνουν τη μετάδοση θετικών μηνυμάτων, ειδήσεων, σχολίων, για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους.
Μια άλλη τάση που εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια, αφορά στη στόχευση σε μεγαλύτερης ηλικίας καταναλωτές, οι οποίοι είχαν παραμεληθεί από τις περισσότερες επιχειρήσεις κατά το παρελθόν. Και δεν αναφέρομαι μόνο στο γεγονός της αύξησης του προσδόκιμου ζωής και της, συχνά, μεγαλύτερης δυνατότητας κατανάλωσης από τους μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους. Αναφέρομαι σε πιο απλά πράγματα. Στο γεγονός, π.χ. ότι για να διαβάσει το menu ενός εστιατορίου, και μάλιστα υπό το φως των κεριών, ή τις οδηγίες μιας καλλυντικής κρέμας, ένας άνθρωπος άνω των 50 ετών χρειάζεται γυαλιά. Παρόλα αυτά, τόσο τα menus όσο και οι οδηγίες, εξακολουθούν να τυπώνονται με πολύ μικρά στοιχεία, αγνοώντας αυτή την κατηγορία καταναλωτών. Και αυτό συμβαίνει ακόμα και στα προϊόντα που απευθύνονται αποκλειστικά σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Νομίζω πως καμιά επιχείρηση δεν έχει πια την πολυτέλεια να αγνοεί τις ειδικές ανάγκες των καταναλωτών της. Η διαφοροποίηση των στρατηγικών μάρκετινγκ έρχεται ως αποτέλεσμα τόσο της σύγχρονης τεχνολογίας όσο και της εξαπλούμενης κρίσης. Σε μια τέτοια περίοδο είναι λογικό πως οι άνθρωποι στρέφονται αφενός στις μάρκες που γνωρίζουν και εμπιστεύονται (σε ποιότητα και σε διάρκεια) και ενδιαφέρονται ακόμα περισσότερο για τη σχέση ποιότητας/τιμής του προϊόντος ή της υπηρεσίας που αγοράζουν.
Η απαίτηση είναι για περισσότερα με λιγότερο κόστος. Και η απαίτηση αυτή δεν έρχεται μόνο σαν πίεση από την πλευρά των καταναλωτών αλλά και από την πλευρά των διοικήσεων των επιχειρήσεων. Που ζητούν από το μάρκετινγκ να προσαρμόσει τις στρατηγικές του, με τρόπο που να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με το μικρότερο δυνατό κόστος. Μειώνοντας τους προϋπολογισμούς μάρκετινγκ, είναι λοιπόν φυσικό να στραφούμε σε απλά και σαφή μηνύματα και να αναζητήσουμε πιο οικονομικούς τρόπους για να προσεγγίσουμε το κοινό-στόχο. Έτσι, μάλλον θα αρχίσει να διαφαίνεται μια στροφή σε λιγότερο έμμεσους τρόπους προώθησης από ότι βλέπαμε μέχρι πρόσφατα, ώστε το άμεσο όφελος στις πωλήσεις να είναι εύκολα ορατό. Ενώ τα παραδοσιακά έντυπα και τηλεοπτικά μέσα θα αρχίσουν να χάνουν όλο και περισσότερο μερίδιο διαφημιστικής δαπάνης σε όφελος του online μάρκετινγκ. Και αυτό διότι τα ψηφιακά μέσα και τα social media δεν απαιτούν μεγάλα διαφημιστικά κονδύλια για να αποδώσουν, και μάλιστα με άμεσα μετρούμενο τρόπο. Η σύγχρονη τεχνολογία ευνοεί ακόμα τη ραγδαία ανάπτυξη του positional μάρκετινγκ, όπου η διαφήμιση ενεργοποιείται πλέον ανάλογα με το που βρίσκεται ή με τι ασχολείται κάποιος. Π.χ. μια ειδική προσφορά που λαμβάνει στο κινητό του πηγαίνοντας σε ένα εστιατόριο. Ή την ώρα που σερφάρει στο διαδίκτυο και λαμβάνει μια διαφήμιση που συνδέεται με προηγούμενες lifestyle επιλογές του. Η απλή και στοχευμένη διαφήμιση ήρθε για να μείνει!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr