Όλα αυτά, είναι γνωστά παγκοσμίως. Οι παραδοσιακοί (Γερμανοί, Άγγλοι, Ολλανδοί, Φιλανδοί και Σουηδοί), και οι δυνητικοί από άλλα μέρη του κόσμου επισκέπτες, που επιθυμούν να έρθουν στην πόλη της Αθήνας, είτε για να δουν τα αξιοθέατα και να κάνουν διακοπές, είτε για επαγγελματικά ταξίδια και συνέδρια (ειδικά οι επιχειρηματίες), την αποφεύγουν πλέον όπως «ο διάολος το λιβάνι». Επίσης, κάθε φορά που οι συνήθεις ύποπτοι προκαλούν καταστροφές στο κέντρο της πόλης, ή οι διάφορες συνδικαλιστικές και συντεχνιακές ομάδες εμποδίζουν την ομαλή προσέλευση και μεταφορά των ξένων επισκεπτών στην αγορά της πόλης, και σε άλλους προορισμούς της χώρας, η Αθήνα, γίνεται αντικείμενο αρνητικού, σαρκαστικού, αλλά και χλευαστικού σχολιασμού από τα ξένα ΜΜΕ.
Όλα αυτά δεν είναι υπερβολές, όπως θα σπεύσουν να πουν ορισμένοι. Είναι η σκληρή πραγματικότητα, που αν η Πολιτεία δεν φροντίσει να την αλλάξει η Αθήνα, πολύ σύντομα, θα συμπεριληφθεί στις πιο ανεπιθύμητες και επικίνδυνες πρωτεύουσες του κόσμου (μιας και βρίσκεται γεωπολιτικά μεταξύ Μέσης Ανατολής και Ευρώπης), θα έλεγα όπως η Βηρυτός και η Δαμασκός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία της χώρας.
Για να κατορθώσει το πολυπόθητο – θέλω να πιστεύω – για όλους τους Αθηναίους και όχι μόνο rebranding της πόλης, η Πολιτεία πρέπει να μελετήσει τα παραδείγματα άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών και υπερατλαντικών πόλεων που το κατόρθωσαν. Όπως για παράδειγμα η Βαρκελώνη, η Νέα Υόρκη, αλλά και πολλές άλλες.
Ας δούμε όμως πρώτα, τι εμπεριέχει το rebranding ενός τόπου, ή στην προκειμένη περίπτωση μια μεγαλούπολης με τόσο λαμπρή ιστορία όπως η Αθήνα. Αυτό που κάνει τη διαφορά, είναι οι καλές ποιότητες της πόλης, οι οποίες πρέπει να αναδειχθούν, για να μπορέσει να επιτύχει το εγχείρημα. Επίσης, πολλοί άλλοι παράγοντες εμπλέκονται σε αυτή τη διαδικασία, όπως οι προσπάθειες συνεργασίας μεταξύ κατοίκων/δημοτών και δημοτικής διακυβέρνησης, που είναι ουσιαστικές διότι καθορίζουν τη δυναμική του brand μιας πόλης. Οι αδυναμίες και τα δυνατά σημεία επίσης πρέπει να εξεταστούν. Να κάνουμε δηλαδή, όπως λέμε στη γλώσσα του μάρκετινγκ, μια swat ανάλυση.
Όσον αφορά στις αδυναμίες της Αθήνας, δεν διαφέρουν πολύ από τις αδυναμίες άλλων μεγάλων πόλεων σε επίπεδο ζωής, και αυτές συνήθως εμφανίζονται σε περιοχές της πόλης που αποκαλούνται φτωχογειτονιές. Σήμερα, επεκτείνονται στο ιστορικό και όχι μόνο κέντρο της. Τον προηγούμενο αιώνα στην Αθήνα, όπως και σε πολλές ανεπτυγμένες πρωτεύουσες άλλων χωρών, είχαμε το φαινόμενο της ταχείας αστικοποίησης του αγροτικού πληθυσμού της χώρας. Στον αιώνα που διανύουμε έχουμε το φαινόμενο των οικονομικών και παράνομων μεταναστών, οι οποίοι προωθούνται από οργανωμένα κυκλώματα διακίνησης λαθρομεταναστών, όχι μόνο στις φτωχογειτονιές, αλλά και στο κέντρο των πόλεων.
Στην περίπτωση της πόλης μας, η προώθηση των παράνομων μεταναστών στο κέντρο της προκαλεί την αποσύνθεση του αστικού ιστού, αλλά και του επιχειρηματικού, που δραστηριοποιείται σε αυτό. Με αποτέλεσμα την υποβάθμιση και καταρράκωση της εμπορικής δραστηριότητας, της ζωής των δημοτών και τη δημιουργία ενός απωθητικού, επικινδύνου σκηνικού για τους δημότες και των άλλων αστικών περιοχών της Αθήνας. Αλλά το σημαντικότερο, αυτή η κατάντια της πόλης μας, έχει ένα θλιβερό και ασύλληπτο σε έκταση αντίκτυπο στα έσοδα και στην οικονομία του δήμου, αλλά περισσότερο του κράτους.
Θυμάμαι, όταν ήμουν στη Νέα Υόρκη το 1977, υποψήφιος για δήμαρχος της πόλης ηταν ο Ed Koch, ο οποίος στήριξε την προεκλογική του καμπάνια στην πλατφόρμα “Law and order”, η οποία, ιδιαίτερα μετά το blackout του Ιουλίου και τις επακόλουθες ταραχές, λειτούργησε καταλυτικά δίνοντας του τη νίκη. Όταν εξελέγη, εκτός του ότι απεκατέστησε τη δημόσια ασφάλεια, κατόρθωσε να βγάλει την πιο υπερχρεωμένη μεγαλούπολη των ΗΠΑ από την αποσύνθεση και υποβάθμιση και να την μετατρέψει σε ένα «παράδεισο» οικονομικού ενδιαφέροντος επενδυτών, με υψηλό κοινωνικοοικονομικό προφίλ. Οι οποίοι αγόρασαν στις υποβαθμισμένες περιοχές ακίνητα, και τα μετέτρεψαν σε κατοικίες υψηλών προδιαγραφών, σε ζωντανούς, οικονομικούς, πολιτιστικούς και άλλους οργανισμούς, που είναι σήμερα γνωστές διεθνώς. Αναβαθμίζοντας το ρόλο της σαν παγκόσμιο οικονομικό κέντρο
Αλλά και το πιο πρόσφατο παράδειγμα της Βαρκελώνης, που είναι γνωστό πως ήταν οι υποβαθμισμένες περιοχές και φτωχογειτονιές της στην προ-ολυμπιακή εποχή, και πως οι Ισπανοί αρχιτέκτονες, μηχανικοί και πολεοδόμοι τις μετέτρεψαν σε μεγάλες πολιτιστικές, οικονομικές και αστικές περιοχές γεμάτες ζωή και εμπορικές επιχειρήσεις.
Είναι πολλά τα παραδείγματα, καθώς είναι πολλοί και οι ικανοί Έλληνες μηχανικοί, αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι και περιβαλλοντολόγοι, που πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο στο rebranding της Αθήνας, και η Πολιτεία οφείλει να τους βρει και να τους επιστρατεύσει. Διότι, μπορεί η προχθεσινή εξαγγελία του υπουργού προστασίας του πολίτη, ότι θα «καθαρίσει» την Αθήνα και το κέντρο της από τους παράνομους μετανάστες και τα κακοποιά στοιχεία, να είναι μια αρχή, αλλά χρειάζονται πολύ περισσότερα για να ξαναζωντανέψει αυτή η πόλη και πολλοί περισσότεροι παράγοντες και ειδικοί για το rebranding της Αθήνας.
Πέραν των μέτρων για την ασφάλεια και την προστασία των πολιτών χρειάζεται και ένα σχέδιο αναδιαμόρφωσης της Αθήνας, χρειάζεται να δοθούν κίνητρα σε μεγάλους ομίλους εμπορικών και κατασκευαστικών επιχειρήσεων για να επενδύσουν στις υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου, να δημιουργήσουν σύγχρονα κόμπλεξ κατοικιών, εμπορικών καταστημάτων και πολιτιστικών οργανισμών που θα δώσουν ζωντάνια, νέα πνοή και ώθηση, η οποία θα βοηθήσει στην επανάκτηση του αισθήματος ασφάλειας στους Αθηναίους που την έχουν εγκαταλείψει, για να επιστρέψουν σε αυτή, αλλά και θα δώσουν κίνητρα σε νέους επιχειρηματίες να ξεκινήσουν μια επιχείρηση. Αφού εξασφαλιστούν αυτά, θα μπορούμε να προστρέξουμε και σε οποιαδήποτε τουριστική καμπάνια.
Όσον αφορά στα πλεονεκτήματα, η Αθήνα, σαν brand, έχει μεγαλύτερη ιστορία από τη Βαρκελώνη, το Παρίσι, το Βερολίνο και τη Νέα Υόρκη, και είναι λυπηρό οι πόλεις αυτές να προσελκύουν δεκάδες εκατομμύρια τουριστών καθόλη τη διάρκεια του χρόνου και, η Αθήνα, του Περικλή, του Παρθενώνα, να αποσυντίθεται και να διώχνει τους τουρίστες της. Και να βλέπουν στις τηλεοράσεις τους οι ξένοι από τα περίφημα τείχη της Ακρόπολης να κρέμονται πανώ με συνθήματα που προκαλούν την αισθητική Ελλήνων και ξένων, ενώ οι επισκέπτες της δεν μπορούν να την δουν, διότι εμποδίζονται από κάποιους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr