Ποιος ελέγχει τις ατομικές επιχειρήσεις όπως τα περίπτερα και τα ψιλικά, τα οποία πωλούν τις ελληνικές σοκοφρέτες προς 0, 50 ευρώ, τις εισαγόμενες προς 0,70 ευρώ και τα μικρά εμφιαλωμένα νερά στην ίδια τιμή, τις μπύρες κουτιά προς 1,60 ευρώ κλπ. τη στιγμή που στα σουπερμάρκετ πωλούνται προς 0,18 – 025 ευρώ οι σοκοφρέτες και τα νερά και 0,65 με 0,75 ευρώ οι μπύρες κλπ. Ποιος τα ελέγχει αυτά για αθέμιτο ανταγωνισμό; Με ποια λογική επιτρέπεται στα περίπτερα να πωλούν οινοπνευματώδη ποτά (ουίσκι, RTDs, vodka κλπ.) σε σχεδόν διπλάσιες τιμές από τα σουπερμάρκετ και τις κάβες; Μέχρι και φάρμακα- παυσίπονα πωλούν (ασπιρίνες, Panadol και Depon).Τι είναι τα περίπτερα και τα ψιλικά, φαρμακεία; Δεν είναι σημεία πώλησης confectionery τσιγάρων και εφημερίδων-εντύπων; Βέβαια, αφού από τις πωλήσεις των προϊόντων που δεν ανήκουν σε αυτή τη κατηγορία βγάζουν από 100% κέρδος και πάνω, μπορεί κανείς να καταλάβει γιατί πολλά έχουν πάψει να διαθέτουν μάρκες τσιγάρων, που όπως μου δήλωσε ένας περιπτεράς, δεν είναι τόσο δημοφιλείς, και που είναι τα προϊόντα που έχουν την άδεια να πωλούν. Καουμπόικη συμπεριφορά δεν είναι και αυτή.
Τέλος πάντων. Μετά από καταγγελία που είχε υποβάλει η βιομηχανία Τσακίρης ΑΒΕΕ, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε τελικώς πρόστιμο ύψους 16,2 εκατ. ευρώ σε βάρος της εταιρείας Tasty Foods, τιμωρώντας την για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά των αλμυρών snacks.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, ομόφωνα η ολομέλεια επέβαλε πρόστιμο ύψους 16.177.514 ευρώ, από τα οποία τα 11.739.387 ευρώ αφορούν παραβάσεις που αφορούν σε καταχρηστικές πρακτικές δεσπόζουσας θέσης, και 4.438.127 ευρώ για τις παραβάσεις που αφορούν σε περιοριστικές του ανταγωνισμού συμφωνίες.
Σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής, η καταχρηστική συμπεριφορά της Tasty Foods περιελάμβανε πολλαπλές πρακτικές και μεθόδους, ορισμένες από τις οποίες είχαν πρωτόγνωρη ένταση και στόχευση, στο πλαίσιο μιας ενιαίας και μακρόχρονης στρατηγικής αποκλεισμού των ανταγωνιστών της, καθώς και περιορισμού των δυνατοτήτων ανάπτυξής τους, από το πλέον σημαντικό κανάλι διανομής των μικρών σημείων πώλησης (περίπτερα, καταστήματα ψιλικών, φούρνοι, μινιμάρκετ κ.α.).
Γι΄ αυτό τον σκοπό, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Tasty Foods χρησιμοποίησε ποικίλες πρακτικές από το 2000 ως τουλάχιστον και το 2008, οι οποίες περιελάμβαναν:
Συμφωνίες επάλληλης αποκλειστικότητας σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής, δηλαδή, ρήτρες αποκλειστικότητας και εκπτώσεις για την εξασφάλιση αποκλειστικότητας σε επίπεδο χονδρικής, καθώς και ρήτρες αποκλειστικότητας στη χρήση παγίων (σκαλιέρες) και συναφείς πρακτικές, με στόχο την κατάληψη όλου, ή σχεδόν όλου, του διαθέσιμου χώρου στα μικρά σημεία πώλησης,
Συμφωνίες με εκπτώσεις έναντι δέσμευσης (όλου ή του σημαντικότερου τμήματος του διαθέσιμου) χώρου για την τοποθέτηση των δικών της προϊόντων στα ράφια των μικρών σημείων πώλησης, κατ' αποκλεισμό των ανταγωνιστών,
Συμφωνίες με εξατομικευμένες εκπτώσεις στόχου, τόσο σε επίπεδο χονδρικής, όσο και σε επίπεδο λιανικής, με τις οποίες δέσμευε τους πελάτες της και περιόριζε τη δυνατότητά τους να στραφούν σε άλλους προμηθευτές,
Συντονισμένες και στοχευμένες ενέργειες αντικατάστασης και εξαφάνισης από την αγορά, με ακραίες και ανορθόδοξες μεθόδους, προϊόντων και παγίων (σκαλιέρες) των ανταγωνιστών της.
Σε κάθε περίπτωση κάποιοι πρέπει να επανεξετάσουν το υφιστάμενο καθεστώς λειτουργίας των ατομικών μικροπωλητών, όπως τα περίπτερα και τα ψιλικά κα. Και ας προσδιορίσουν τα προϊόντα που πρέπει να πωλούν. Και αν πρέπει να πωλούν πολλά από τα παραπάνω, ας εναρμονίσουν τις τιμές πώλησης των προϊόντων αυτών, με τα άλλα σημεία πώλησης τους.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr