Μόνο θλίψη προκαλεί το κατάντημα της εμπορικής αγοράς της πόλης των Αθηνών, αλλά και των υπολοίπων αγορών της περιφερείας, με τα καταστήματα να αναγκάζονται να προβούν σε πρόωρες προσφορές και εκπτώσεις προκειμένου να μειώσουν τη χασούρα τους. Είναι λυπηρό.
Είναι, επίσης, λυπηρό να βλέπει κανείς τους δρόμους της Αθήνας έρημους τα βράδια των εορτών, και τα άλλοτε παραδοσιακά γεμάτα εστιατόρια και μπαρ κλειστά ή με λίγους θαμώνες, να μοιάζουν σαν τον γνωστό πίνακα του Edward Hopper, με τον μοναχικό θαμώνα ενός μπαρ, κάπου στην Αμερική του μεσοπολέμου.
Και σε αυτό μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχουν οι αυξήσεις των φόρων των ποτών. Που οδηγούν σε συρρίκνωση ένα μεγάλο και ισχυρό κλάδο που απασχολεί σημαντικό αριθμό εργαζομένων. Όχι μόνον αυτών που εργάζονται στις εταιρίες του κλάδου, αλλά και πολλών άλλων που απασχολούνται στα εστιατόρια και στα μπαρ, αλλά και στον τουρισμό γενικότερα. Η μείωση της κατανάλωσης προβλέπεται να συνεχιστεί με έντονο ρυθμό το 2012
Ειδικά για τα σημεία λιανικής, η αύξηση των φόρων οδήγησε σε αλματώδη αύξηση της τιμής λιανικής που υπερβαίνει το 30% κατά μέσο όρο. Η αύξηση αυτή οφείλεται αποκλειστικά στους φόρους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 50% της λιανικής τιμής των ποτών ευρείας κατανάλωσης αποτελείται από φόρους. Σε κάποιες περιπτώσεις, δε, η φορολογία αγγίζει το 75% της λιανικής τιμής.
Αυξήσεις, οι οποίες οδήγησαν σε μια άνευ προηγουμένου ύφεση που μοιάζει με ένα είδος έμμεσης ποτοαπαγόρευσης, ενώ παράλληλα εκτόξευσαν στα ύψη τις λιανικές τιμές κατανάλωσης των οινοπνευματωδών ποτών στα μπαρ (που κυμαίνονται από 8-12 ευρώ το ποτήρι).
Από τη μια πλευρά είναι να απορεί κανείς πως και με ποια λογική, οι υπεύθυνοι των κέντρων αυτών πωλούν σε αυτές τις τιμές τα αλκοολούχα προϊόντα και από την άλλη διαμαρτύρονται για αναδουλειές σήμερα. Πάει ο παλιός καλός καιρός, τότε που τα πούλαγαν σε αυτές τις τιμές και δεν διαμαρτύρονταν οι πελάτες τους. Ας προσγειωθούν τουλάχιστον το 2012, και ας αντιληφθούν ότι ανεβάζοντας τις τιμές στα προϊόντα αυτά, δεν ισοφαρίζουν τη χασούρα τους. Και η κυβέρνηση επίσης, ότι περαιτέρω αύξηση των έμμεσων και άμεσων φόρων στα προϊόντα αυτά, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην ήδη υπάρχουσα αύξηση του λαθρεμπορίου, της «μπόμπας», αλλά και στην περαιτέρω συρρίκνωση του τζίρου και των εσόδων του κλάδου των αλκοολούχων ποτών. Η συρρίκνωση του οποίου λειτουργεί σαν ντόμινο, σε μια σειρά άλλων κλάδων. Επιπροσθέτως, έχει απίστευτα μεγάλες συνέπειες και στους κλάδους της διαφήμισης και προώθησης, του Τύπου και των νέων μέσων επικοινωνίας, που ζούσαν από τις διαφημίσεις των προϊόντων αυτών εδώ και χρόνια. Ενώ σήμερα σπάνια οι επιχειρήσεις εισαγωγής και διάθεσης οινοπνευματωδών ποτών διαφημίζονται, γεγονός που θα έχει ασύλληπτες, οδυνηρές συνέπειες για όλους, αλλά περισσότερο για το ελληνικό δημόσιο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr