Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε την κακή ψυχολογική κατάσταση όλων σχεδόν των Ελλήνων, που παρακολουθούν άφωνοι τα δεδομένα να χειροτερεύουν καθημερινά, όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά για πολλές από τις άλλοτε ισχυρές χώρες της Δύσης, η έξοδος των καταναλωτών για ψώνια μοιάζει με ουτοπία. Τουλάχιστον σε ότι αφορά τα ψώνια που δεν καλύπτουν βασικές ανάγκες. Θα αρχίσουμε να θυμόμαστε πάλι την πυραμίδα του Maslow περνώντας από τις ανάγκες της αυτοπραγμάτωσης, της αυτοεκτίμησης και της κοινωνικής αποδοχής, για τις οποίες πασχίζαμε πλέον οι κάτοικοι αυτής της χώρας, στις δύο πρώτες βασικές βαθμίδες της ασφάλειας και των φυσιολογικών αναγκών.
Δεν αστειεύομαι, όταν τα καλλυντικά, και τα είδη οικιακού εξοπλισμού παρουσιάζουν Απρίλιο με Απρίλιο (2011 σε σχέση με το 2010, που είχε ήδη πάρει την κατηφόρα συγκριτικά με το 2009 – στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ) πτώση σε όγκο που προσεγγίζει το 20% (18,6% και 19% αντίστοιχα) και σε τζίρο το ξεπερνά (22,1% και 20,4%) ενώ η ένδυση/υπόδηση υποχωρεί επίσης κατά 6,3% σε όγκο και κατά 4% σε τζίρο. Η πτώση του όγκου πωλήσεων στα καταστήματα ειδών διατροφής για το αντίστοιχο διάστημα είναι 4,6%, με τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων να εμφανίζουν καλύτερη εικόνα αφού περιορίζονται σε 3,1% πτώση. Φαίνεται λοιπόν πως η αβεβαιότητα έχει καταλάβει πλέον τους καταναλωτές, ώστε οι περισσότεροι να περιορίζονται στις δαπάνες μόνο για τα απαραίτητα.
Ο κ. Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, προσδοκά τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος και ελπίζει στη βοήθεια του καταναλωτή, ο οποίος, όπως είπε, είναι ο μόνος που μπορεί να βελτιώσει την έντονη απαισιοδοξία στο λιανικό εμπόριο, καθώς ο σχετικός δείκτης εκτίμησης των πωλήσεων παραμένει στα πολύ χαμηλά επίπεδα των 56 μονάδων. Ο ίδιος πάντως δεν φαίνεται να αισιοδοξεί αφού «το 57% των εμπορικών επιχειρήσεων αναμένει μείωση των πωλήσεων το επόμενο διάστημα ακόμα και κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, κ. Παναγής Καρέλλας, προσδοκά ελάχιστη αύξηση του τζίρου κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, εξαιτίας της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, της αρνητικής ψυχολογίας των καταναλωτών και του φόβου τους να προσέλθουν στο κέντρο για αγορές λόγω των τελευταίων επεισοδίων.
Αλλά δεν είναι μόνο τα παραπάνω που απειλούν τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις. Μόνιμος βραχνάς τα τελευταία χρόνια είναι το παρεμπόριο. Ένα θέμα με το οποίο έχουμε ασχοληθεί και από τη στήλη αυτή. Παρά τη σχετική Νομοθετική Ρύθμιση για την καταπολέμηση του παρεμπορίου, η οποία είχε τύχει ευνοϊκής υποδοχής από τους εμπόρους, ο κ. Καρέλλας δήλωσε πρόσφατα πως, η Πολιτεία για μια ακόμη φορά δεν εφαρμόζει τους νόμους, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι κάτω από την «μύτη» του Υπουργείου Οικονομικών, στην πλατεία Συντάγματος, δεκάδες παράνομοι μικροπωλητές πωλούν ανενόχλητοι την πραμάτεια τους, στερώντας την εθνική οικονομία από πόρους 6 δισ. ευρώ ετησίως.
Το τελευταίο που λείπει από την αγορά, είναι η κρίση πανικού που καταλαμβάνει όλο και περισσότερους, και που πυροδοτείται ακόμα και από επίσημα χείλη. Συγκρατηθείτε. Εκτός αν θέλετε να χορέψουμε όλοι μαζί το χορό του Ζαλόγγου…
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr