Μετά από δεκαετίες ταχείας ανάπτυξης και κερδοφορίας, οι εταιρίες αλκοολούχων ποτών αντιμετωπίζουν σήμερα πολλαπλά προβλήματα. Οι τιμές των τελικών προιόντων αυξάνονται ραγδαία λόγω φορολογίας, οι πωλήσεις στα super market και τις κάβες πέφτουν, η κατανάλωση στα μπαράκια μειώνεται, εργαζόμενοι απολύονται, τα πράγματα δεν πάνε καλά.
Η αύξηση των τιμών εξαιτίας των φόρων, δημιουργεί δυο επικίνδυνα φαινόμενα. Πρώτον, η "μπόμπα" που είχε εκλείψει τα τελευταία χρόνια επανέρχεται και δεύτερον δημιουργείται ένα νέο κύκλωμα λαθρεμπορίου.
Αύξηση φόρων 124% μέσα σε ένα χρόνο!
Η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝ.Ε.Α.Π.), εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου των αλκοολούχων ποτών, που εισάγουν και διακινούν το 90% των επίσημων διεθνών premium μαρκών στην Ελλάδα.
Οι εταιρίες αυτές συνεισφέρουν δυναμικά στην ελληνική οικονομία. Ήδη πλήρωσαν το 2009 στο Ελληνικό Δημόσιο ποσό € 346 εκατ. ευρώ συνολικά. Από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης Οινοπνευματωδών Ποτών 212 εκατ. ευρώ και από τον ΦΠΑ 134 εκατ. ευρώ.
Όμως οι επιπτώσεις των αλλεπάλληλων αυξήσεων του ειδικού φόρου στον κλάδο είναι ορατές.
Από το 2009 η μέση ετήσια πτώση των πωλήσεων φθάνει το 8 %, ενώ με ισχυρή πτωτική τάση που υπερβαίνει το 25% θα κλείσει και το 2010.
Σε αυτό το περιβάλλον μείωσης των πωλήσεων, τα αλκοολούχα ποτά υπέστησαν τρεις αλλεπάλληλες αυξήσεις του ειδικού φόρου κατανάλωσης μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2010 (20% τον Ιανουάριο, 20% τον Φεβρουάριο και 30% τον Μάιο), ενώ είχε προηγηθεί αύξηση 20% και τον Μάρτιο του 2009.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι 4 διαδοχικές αυξήσεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σημαίνουν αύξηση της φορολογικής επιβάρρυνσης των ποτών κατά 87% μέσα στο 2010 και κατά 124.5% από το Φεβρουάριο του 2009
Παράλληλα, μέσω της αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ από 19% σε 23% και της αύξησης της φορολόγησης όλων των επιχειρήσεων, προσδοκάται η είσπραξη επιπρόσθετων εσόδων από το δημόσιο, τα οποία όμως είναι αμφίβολα λόγω της μείωσης της κατανάλωσης.
Οι συνέπειες των αυξήσεων των φόρων των ποτών για την ελληνική οικονομία είναι γενικότερες. Καταρχήν συρρικνώνεται ένας μεγάλος και ισχυρός κλάδος που απασχολεί σημαντικό αριθμό εργαζομένων. Όχι μόνον αυτών που εργάζονται στις εταιρίες του κλάδου, αλλά και πολλών άλλων που απασχολούνται στα εστιατόρια και στα μπαρ, αλλά και στον τουρισμό γενικότερα. Η μείωση της κατανάλωσης θα συνεχιστεί με έντονο ρυθμό το 2011
Ήδη, κατά το 3ο δίμηνο του 2010, η μείωση του όγκου πωλήσεων αλκοολούχων ποτών που φορολογούνται ξεπέρασε το υπερβαίνει το 20% στα σημεία ψυχαγωγίας και το 30% στα σημεία λιανικής (supermarkets).
Ειδικά για τα σημεία λιανικής, η αύξηση των φόρων οδήγησε σε αλματώδη αύξηση της τιμής λιανικής που υπερβαίνει το 30% κατά μέσο όρο. Η αύξηση αυτή οφείλεται αποκλειστικά στους φόρους, καθώς οι επιχειρήσεις διατήρησαν τις τιμές αμετάβλητες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 50% της λιανικής τιμής των ποτών ευρείας κατανάλωσης αποτελείται από φόρους. Σε κάποιες περιπτώσεις, δε, η φορολογία αγγίζει το 75% της λιανικής τιμής.
Λαθρεμπόριο, μπόμπες και μείωση τουρισμού
Παράλληλα, η αύξηση της φορολογίας δημιουργεί στρεβλώσεις που οδηγούν στην έξαρση του λαθρεμπορίου. Αποδεικνύεται με βάση την παγκόσμια εμπειρία, ότι η δραματική αύξηση της φορολογίας των αλκοολούχων ποτών αυξάνει τα κίνητρα για λαθρεμπορία από γειτονικά κράτη που έχουν χαμηλότερη φορολογία, με σημαντικές απώλειες φορολογικών εσόδων για το κράτος. Ήδη η Βουλγαρία "τρίβει τα χέρια της" εξαιτίας της αύξησης των ελληνικών φόρων και βλέπει τις εξαγωγές της να αυξάνονται.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα ανταγωνιστικών αγορών διευρύνεται και γενικότερα. Οι γειτονικές χώρες καθώς και οι ανταγωνιστικοί τουριστικοί προορισμοί της Ελλάδας, ενισχύονται τόσο σε επίπεδο value for money όσο και σε επίπεδο διασυνοριακού shopping trip.
Και είναι λογικό αυτό, αφού η Ελλάδα έχει πλέον τον 5ο υψηλότερο φόρο στα αλκοολούχα ποτά ανάμεσα στις 27 χώρες Ε.Ε., τη στιγμή που οι γειτονικές χώρες – Ιταλία, Κύπρος, Ρουμανία και Βουλγαρία- κατέχουν τις 4 τελευταίες θέσεις, έχοντας φορολόγηση λιγότερο από το 1/3 της Ελλάδας στα αλκοολούχα ποτά.
Δεδομένου μάλιστα ότι η κατανάλωση αλκοόλ συνδέεται στενά με τις διακοπές και τον τουρισμό, η αύξηση του κόστους των ποτών στην Ελλάδα αποτελεί σημαντικό αντικίνητρο για τους τουρίστες - κυρίως χαμηλού budget - που συνδέουν την κατανάλωση αλκοόλ με τις διακοπές τους στα ελληνικά νησιά.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr