Υπάρχει μια υπερβολική προβολή σχετικά με τα κοινωνικά δίκτυα και το δυνητικό τους αντίκτυπο στο μάρκετινγκ. Αν και πολλές επιχειρήσεις σπεύδουν να εδραιώσουν την παρουσία τους στο Facebook, το Twitter και σε άλλες πλατφόρμες, ωστόσο, δεν είναι ακόμα ξεκάθαρη η πραγματική αξία των δικτύων αυτών. Ενώ η κοινή λογική δείχνει ότι θα μπορούσαν να διευκολύνουν -και να ενισχύσουν κατά πολύ- την από στόμα σε στόμα (word of mouth) επικοινωνία, ωστόσο, είναι λίγες ακόμα οι επιχειρήσεις καταναλωτικών προϊόντων που έχουν καταφέρει να εκμεταλλευθούν αυτή τη δυνατότητα.
Όπως δηλώνει ο Michael Zeisser, αντιπρόεδρος της Liberty Media, η οποία έχει στο χαρτοφυλάκιο της πολλές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, η εταιρεία του αγωνίζεται καθημερινά για να πραγματοποιήσει όσα φαίνεται να υπόσχονται τα κοινωνικά δίκτυα.
Αν και έχουμε παρουσία στο Facebook και τροφοδοτούμε ενεργά το Twitter, λέει ο κ. Zeisser, ωστόσο δεν σκεφθήκαμε ποτέ, ότι αυτό θα ήταν από μόνο του επαρκές, ώστε να έχουμε καλύτερη απόδοση στις επιχειρήσεις μας. Πρόσφατα υιοθετήσαμε κάτι νέο: αντιμετωπίζουμε το «word of mouth», που αναπτύσσεται στα κοινωνικά δίκτυα, ως μία διαφορετική μορφή μέσου (media).
Η ιδέα αυτή είναι κάτι περισσότερο από εννοιολογική λεπτομέρεια. Όταν σκέπτεσαι το «word of mouth» σαν ένα μέσο, μετατρέπεται σε μια μορφή περιεχομένου, στο οποίο οι επιχειρήσεις μπορούν να εφαρμόσουν δοκιμασμένες και πραγματικές πρακτικές διαχείρισης και μετρήσεων περιεχομένου. Επιπροσθέτως, το «word of mouth» που αναπτύσσεται στα κοινωνικά δίκτυα, είναι μια μορφή επικοινωνίας marketing, την οποία πρέπει να κερδίσεις, σε αντίθεση με την παραδοσιακή διαφήμιση την οποία μπορείς να αγοράσεις. Κατά συνέπεια, καταλήξαμε στο συμπέρασμα, ότι μπορούμε να επιτύχουμε μόνο αν είμαστε αληθινά χρήσιμοι στους χρήστες, ή συντηρώντας ουσιαστικές «world-of-mouth» συζητήσεις μαζί τους.
Τι σημαίνει όμως, να είσαι χρήσιμος σε ένα κόσμο εικονικών συζητήσεων μέσω των κοινωνικών δικτύων;
Προφανώς, δεν υπάρχουν γενικές λύσεις και κάθε επιχείρηση χρειάζεται να ανακαλύψει αυτό που έχει σημασία για τη δική της μοναδική περίπτωση. Ωστόσο, φαίνεται πως η Liberty Media πήρε μερικά μαθήματα, τα οποία μπορούν να περιληφθούν σε δύο βασικά σημεία.
Πρώτον, ένας δυναμικός τρόπος για να είναι χρήσιμο ένα brand στον εικονικό κόσμο, είναι να αποδίδει κοινωνική βαρύτητα στους χρηστές του. Δεύτερον, τα εικονικά θέματα, είναι κρίσιμα για να διεγείρουν κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, οι οποίες αποδίδουν δημοσιότητα «word of mouth».
Ένας αποτελεσματικός τρόπος, που κάνει χρήσιμο ένα προϊόν στο πλαίσιο των κοινωνικών δικτύων, είναι να κάνει τους ανθρώπους που αρχίζουν μια «word of mouth» συζήτηση, να φαίνονται σημαντικοί στο δικό τους κοινωνικό περιβάλλον. Η αναγνώριση αυτή, από τα άλλα πρόσωπα της ομάδας τους, είναι ένα ισχυρό κίνητρο. Τα προϊόντα που επιτρέπουν με αυτό τον τρόπο στους χρήστες να κερδίσουν αυτή την αναγνώριση, τους προσφέρουν πραγματική αξία, αντιληπτή από εκείνους.
Όταν οι χρήστες δημοσιοποιούν αυτή την αναγνώριση, αυτό μεταφράζεται σε δημοσιότητα «word of mouth». Οι επιχειρήσεις μπορούν να παρέχουν αυτού του είδους τη σπουδαιότητα, χορηγώντας για παράδειγμα σε αυτούς «κονκάρδες επιτευγμάτων», τις οποίες οι χρήστες μπορούν να αναρτήσουν στο προφίλ τους στο Facebook, ή να τις τοποθετήσουν σε πίνακες με τα κορυφαία σκορ όλων των ειδών που έχουν επιτύχει.
Όσο τα web sites εξελίσσονται ώστε να προσφέρουν όλο και περισσότερο δυναμικές εμπειρίες που επιτρέπουν στους ανθρώπους την αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο, τόσο η αξία που θα προσφέρουν στους χρήστες, που θα αναγνωρίζονται για τη διάκρισή τους στην κοινότητα, θα αυξάνεται. Με συνέπεια να αυξάνεται αντίστοιχα η θετική «word of mouth» δημοσιότητα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr