Αυτό προκύπτει, από σχετική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο McKinsey Quarterly Report , και στην οποία φαίνεται, ότι οι Γιαπωνέζοι, που συγκαταλέγονται στους μεγαλύτερους αγοραστές πολυτελών προϊόντων στον κόσμο, αλλάζουν αγοραστική «όρεξη».
Η αγορά πολυτελών επωνύμων προϊόντων στην Ιαπωνία, το μέγεθος της οποίας κυμαίνεται από 15 έως 20 δισ. δολάρια, είναι δεύτερη σε μέγεθος μετά από αυτή των ΗΠΑ. Ωστόσο, η μαζική πολυτελής αγορά, δέχεται μια πίεση άνευ προηγούμενου. Οι πωλήσεις είναι σε κάθετη πτώση και οι εταιρίες πολυτελών προϊόντων προειδοποιούν ότι δεν θα πιάσουν τους στόχους ανάπτυξης και πωλήσεων που έχουν θέσει για το 2009.
Οι προκλήσεις αυτές, δεν είναι μοναδικές στην αγορά της Ιαπωνίας, δεδομένης της οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει τις παγκόσμιες αγορές, με αποτέλεσμα η εμπιστοσύνη των καταναλωτών να έχει κλονιστεί και ως εκ τούτου να αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη οποιαδήποτε κατανάλωση. Ωστόσο, η αγορά της Ιαπωνίας διαφέρει. Η παρούσα οικονομική κρίση δεν έχει μειώσει μόνο την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, αλλά ταυτόχρονα ενδυνάμωσε θεμελιώδεις αλλαγές στην συμπεριφορά και τις προτιμήσεις τους. Οι αλλαγές αυτές, δεν είναι προσωρινές και οι παίκτες που πρωταγωνιστούν στην αγορά πολυτελών προϊόντων, πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές, και να διαφοροποιήσουν τις στρατηγικές τους, έτσι ώστε να παραμείνουν σε μια αγορά, που ανεξάρτητα της σημερινής καθίζησης, θα παραμένει πολύ μεγάλη και ελκυστική.
Προκειμένου να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις στην Ιαπωνία και να κατανοήσουν καλυτέρα τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες συνθήκες που διαμόρφωσε η οικονομική κρίση, η McKinsey, διεξήγαγε έρευνα σε περισσότερους από 1.500 καταναλωτές πολυτελών προϊόντων, παίρνοντας παράλληλα συνεντεύξεις από διευθύνοντες συμβούλους, προέδρους και άλλα διευθυντικά στελέχη, από περισσότερες των 20 ιαπωνικές επιχειρήσεις πολυτελών και premium προϊόντων, όπως επίσης και από διευθύνοντες συμβούλους των τριών μεγαλύτερων αλυσίδων πολυκαταστημάτων πολυτελών προϊόντων και ξενοδοχείων της χώρας.
Οπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, και τη διαρκή μετατόπιση των συμπεριφορών και προτιμήσεων των Γιαπωνέζων καταναλωτών, οι επιχειρήσεις πολυτελών προϊόντων, δεν μπορούν πλέον να επαφίενται στη νοοτροπία ότι τα πολυτελή brands αποτελούν «σήματα καταξίωσης». Πρέπει να αγωνιστούν σκληρότερα έναντι του διαφορετικού και αυξανόμενου ανταγωνιστικού περιβάλλοντος που έχει διαμορφωθεί από την κρίση, για να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μερίδιο από τα πορτοφόλια των καταναλωτών.
Το πάθος των Γιαπωνέζων καταναλωτών για τα πολυτελή προϊόντα, το οποίο ξεκίνησε στις αρχές του 1970, ήταν συνδεδεμένο με την πεποίθηση, ότι τα ευρωπαϊκά προϊόντα ήταν ανώτερης ποιότητας και πιο ανθεκτικά από τα δικά τους. Εξελίχθηκε, έτσι, σε μια συναισθηματική και κοινωνική δέσμευση σε αυτά. Πίστευαν, ότι με το να κατέχουν ακριβά, πολυτελή, ευρωπαϊκά προϊόντα, διέθεταν το «σήμα αναγνώρισης» της οικονομικής τους ευμάρειας αλλά και της κοινωνικής τους καταξίωσης.
Ωστόσο, το μέλλον θα είναι διαφορετικό. Και οι επιχειρήσεις πολυτελών προϊόντων πρέπει να διεκδικήσουν την πιστότητα των καταναλωτών με πιο προσωπικές προσεγγίσεις. Η εμπιστοσύνη που έδειχναν οι καταναλωτές στα πολυκατάστημα και τα καταστήματα αποκλειστικών επωνύμων και πολυτελών προϊόντων ανήκει στο παρελθόν. Και είναι πιθανόν, αυτή η έλλειψη εμπιστοσύνης μακροπρόθεσμα να πλήξει την «υγεία» των βιομηχανιών πολυτελών προϊόντων.
Πάνος Τσαγκαράκης
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr