Το οικονομικό σοκ που υπέστησαν οι επιχειρήσεις παγκοσμίως, τις αναγκάζει να θέσουν εκ νέου τις προτεραιότητες τους απέναντι στο θεμελιώδες ερώτημα της επιβίωσης. Ωστόσο, το γεγονός αυτό λειτούργησε σαν κρυφή ώθηση για τις επιχειρήσεις, στην προσπάθεια τους να συστηματοποιήσουν την καινοτομία, όπως υποστηρίζει ο Anthony Scott, διευθύνων σύμβουλος της Innosight Ventures (με γραφεία στη Σιγκαπούρη, την Ινδία και τις ΗΠΑ) σε σχετικό άρθρο του στο Harvard Business.
Βέβαια, υπάρχουν εταιρίες, όπως η General Motors, οι οποίες αντιμετωπίζουν κρίσιμα λειτουργικά θέματα και προκειμένου να κλείσουν, θέτουν την καινοτομία εκτός των προτεραιοτήτων τους. Ο αγώνας επιβίωσης των επιχειρήσεων έφερε στο προσκήνιο την αναγκαιότητα της καινοτομίας και κατέδειξε το πόσο σημαντικό είναι για αυτές να προχωρήσουν μπροστά σε αυτό το παιχνίδι, επενδύοντας στην καινοτομία, πριν αυτή καταλήξει απαραίτητος όρος για την επιβίωσή τους.
Όλο και περισσότεροι αντιλαμβάνονται πως η νέα πραγματικότητα, των συνεχών αλλαγών, επιτάσσει την ανάπτυξη προχωρημένων ικανοτήτων για καινοτομίες. Ο αυξανόμενος ρυθμός αλλαγών, δεν είναι κάτι καινούργιο. Όπως αναφέρει σε έρευνα της Innosight, το μέλος του διοικητικού της συμβουλίου Dick Foster, φαίνεται πως ο ρυθμός της «Δημιουργικής Καταστροφής» (Creative Destruction), επιταχύνεται εδώ και καιρό.
Αυτό αποδεικνύεται από τη ροή ανανέωσης των επιχειρήσεων που απαρτίζουν τον δείκτη Standard & Poor στις ΗΠΑ.
Ο δείκτης S&P αρχίζει από το 1923 και, όπως δείχνει η έρευνα του Foster, τη δεκαετία του 1920 οι επιχειρήσεις που αριθμούσε ήταν 90. Όταν μια επιχείρηση έμπαινε στη λίστα, που αντιπροσωπεύει αυτός ο δείκτης των επιχειρήσεων που ηγούνται στην αμερικανική αγορά, έμενε για τα επόμενα εβδομήντα χρόνια τουλάχιστον. Αυτό σημαίνει, ότι πολλοί άνθρωποι που άρχισαν να δουλεύουν σε κάποια από αυτές τις επιχειρήσεις, απασχολούνταν στην ίδια επιχείρηση που απασχολούσε τους γονείς και ενδεχομένως και τα παιδιά τους.
Το 1960, μια επιχείρηση που έμπαινε στη λίστα του δείκτη S&P αναμενόταν να μείνει για 40 χρόνια, αρκετά δηλαδή για μια καριέρα. Σήμερα, μια επιχείρηση που μπαίνει στο δείκτη αυτό, θα παραμείνει λιγότερο από 20 χρόνια. Αυτό σημαίνει, ότι αν κάποιος ξεκινήσει να εργάζεται σε μια επιχείρηση που είναι στο δείκτη S&P σήμερα, μέχρι το τέλος της καριέρας του θα βρίσκεται αλλού, αφού μπορεί η επιχείρηση αυτή να έχει αποτύχει ή μικρύνει ή αγοραστεί από κάποια άλλη.
Οι επιχειρήσεις που ανατρέπουν αυτή την τάση και επιβιώνουν μακροχρόνια είναι αυτές που έχουν την ικανότητα να αλλάζουν. Όπως σημειώνεται στην έρευνα, αυτός είναι ένας θαυμαστός καινούργιος κόσμος, όπου η πλάστιγγα μεταξύ της συνέχειας και της αλλαγής γέρνει υπέρ της αλλαγής. Επιχειρήσεις οι οποίες συνεχίζουν, παρόλη την κρίση, να καινοτομούν, όπως η Amazon.com, η IBM, και η Procter & Gamble, έχουν δημιουργήσει μια ουσιώδη διαφορά από τους ανταγωνιστές τους. Αυτή ακριβώς η επιτυχία τους είναι το σημαντικότερο επιχείρημα για την αναγκαιότητα της καινοτομίας!
Πάνος Τσαγκαράκης
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr