Η Θεσσαλονίκη από την πλευρά της είναι μία όμορφη πόλη γεμάτη μνημεία και με θαυμάσια Μουσεία. Ανατολικά της έχει την μαγευτική Χαλκιδική, πιο δίπλα το Αγιο Όρος. Δυτικά της έχει την Βεργίνα, το Δίον. Παρ΄ όλα αυτά, και παρ΄ ότι έχει διατελέσει πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης, η τουριστική της κίνηση είναι κάτω του μετρίου. Το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών της, είτε είναι από τις διπλανές χώρες για να ψωνίσουν στην Τσιμισκή, είτε από τους γύρω νομούς για να παίξουν στο καζίνο, είτε μαμάδες για να δούνε τα παιδάκια τους που σπουδάζουνε, είτε επισκέπτες της έκθεσης, η οποία δυστυχώς κατά κοινή ομολογία έχει μεταβληθεί σε απερίγραπτο τσαντίρι και φθίνει συνεχώς.
Θα αναρωτηθείτε γιατί η παράλληλη αυτή αναφορά; Προσδεθείτε.
Πριν από λίγο καιρό, σε διεθνές συνέδριο, κάποιος συνδαιτημών πολύ χαμηλών τόνων, ο οποίος αποδείχτηκε εκ των κορυφαίων Σκανδιναυών δημοσιογράφων επί θεμάτων πολιτισμού και τέχνης, είπε σε έλληνα σύνεδρο. Είστε εντελώς περίεργοι εσείς οι Έλληνες. Έχετε την Ολυμπία, τους Δελφούς, την Ακρόπολη, τη Βεργίνα, την Κνωσσό και τόσα άλλα, αλλά έχετε και κάτι που επίσης είναι μοναδικό στον κόσμο, περιζήτητο και ανυπολόγιστης πολιτιστικής αξίας το οποίο αγνοείτε. Όταν ο έλληνας έκπληκτος, ερώτησε τι είναι αυτό, η απάντηση ήταν « Τη Συλλογή Κωστάκη» και συνέχισε. Το Μπιλμπάο από τη μία μέρα στην άλλη, μεταμορφώθηκε σε πολιτιστικό κέντρο, με το μουσείο Γκουγκενχάϊμ. Εσείς την απαξιώνετε θάβοντας την»
Για όσους δεν το γνωρίζουν, η συλλογή Κωστάκη αποτελείται από 1275 έργα και αντικείμενα αριστουργηματικής ρωσικής πρωτοπορίας, κονστρουκτιβισμού και σουπρεματισμού. Να μην μπούμε σε αισθητικές λεπτομέρειες, αλλά να σταθούμε στην ουσία. Η συλλογή αυτή αφού βολόδερνε επί σειρά ετών, κατέληξε στη Μονή Λαζαριστών, η οποία υποτίθεται πως είναι ένα ακόμη μουσείο μοντέρνας τέχνης της Θεσσαλονίκης,.
Βρίσκεται στη Σταυρούπολη, όπου η Μονή μετατράπηκε σε ένα γουστόζικο μεν, μικρό δε Μουσείο, δύο ορόφων, στη μέση του πουθενά, φτιαγμένο με βάση τη μικρόνοη λογική του κάθε χωριό και στάδιο. Δεν έχουμε τίποτα με τη Σταυρούπολη, ούτε με το Μουσείο, αλλά οφθαλμοφανώς δεν κάνει, και κυρίως η συλλογή θάφτηκε κυριολεκτικά, αφού δεν έχει χώρο να εκτεθεί και όταν ελάχιστο μέρος της εκτίθεται, αυτό γίνεται για λίγες βδομάδες. Κοινώς Αίσχος.
Ο υπογράφων, τέσσερις φορές προσπάθησε να δει τη συλλογή αλλά ήταν αδύνατον διότι δεν εκτίθετο, ούτε καν ένα μικρό μέρος της. Ρώτησα την υπάλληλο, αν έχει επισκέπτες το Μουσείο και μου απάντησε πολλούς. Μου είπε δε να δώσω το e mail μου για να με κρατούν ενήμερο. Την ρώτησα αν ξένοι έρχονται να δουν την Συλλογή Κωστάκη, και εάν και εκείνοι διαπιστώνουν ότι η συλλογή είναι άφαντη και η σιωπή της προς απάντηση μου. Είμαι βέβαιος πως δεν έρχονται από την άκρη της γής να δουν ελληνική Αβάντ Γκάρντ, αλλά προαφνώς γιατί διάβασαν στους οδηγούς πώς εκεί, στην Θεσσαλονίκη σε κάποιο Μουσείο φιλογενούνται μοναδικά αριστουργήματα της σύγχρονης τέχνης. Λες κι αν οι ξένοι δώσουν το e mail τους θα μπορέσουν να δουν τη συλλογή, αν και πότε αποφασίσει η Μονή Λαζαριστών να την εκθέσει.
Αναρωτήθηκε λοιπόν ο αφελής Σκανδιναυός γιατί δεν την προβάλουμε, ούτως ώστε και η Θεσσαλονίκη να μεταβληθεί εν μια νυκτί σε πολιτιστικό κέντρο παγκοσμίου βεληνεκούς.
Αλήθεια τόσο δύσκολο είναι; Ασφαλώς και όχι. Αλλά βλέπετε η τέχνη δεν φέρνει ψήφους. Αντίθετα μεγαλόπνοες ιδέες όπως η Υποθαλάσσια (που ευτυχώς δεν έγινε) και το τερατώδες εξαμβλωματικό δημαρχείο, κατέλαβαν δικαιωματικά θέση στο πάνθεον μιας ανόητης μεγαλομανίας.
Και τώρα τι γίνεται, που δεν υπάρχει φράγκο στα δημόσια ταμεία; Για όσους πραγματικά αγαπούν την Θεσσαλονίκη, έχουμε να προτείνουμε τα κάτωθι.
Συστήστε αμέσως ένα μη κερδοσκοπικό κοινωφελές σωματείο, με την συμβολική επωνυμία «Ανάδειξη». Στόχος η ανάδειξη της 'Συλλογής Κωστάκη'.
Μαζέψτε υπογραφές νυχθημερόν, απ' όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στήστε τραπεζάκια έξω από τα Μουσεία, να υπογράφουν και οι ξένοι. Από βιβλιοπωλεία για να ξεκουνήσει λίγο και
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr