«Το μέλλον της σχέσης Κράτους – Εκκλησίας πρέπει να το αποφασίσει ο ελληνικός λαός», είχε δηλώσει τότε.
Τώρα, με αφορμή το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια είπε πως δεν είναι απόφαση του ενός και πως «θα μπορούσε να γίνει και ένα δημοψήφισμα». Να ενημερωθεί το ποίμνιο και κατόπιν να αποφασίσει...
Προφανώς, όμως, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα ζητήματα ισότητας που προσπαθεί να λύσει το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια, δεν είναι ζητήματα που λύνονται με δημοψηφίσματα. Εξαίρεση φυσικά αποτελεί η Ελβετία που, όμως, κάνει δημοψηφίσματα για τα πάντα. Για το αν θα βάλει φόρους ή αν θα στειρώσει τα ζώα.
Έχουμε γράψει πολλάκις πως η Πολιτεία έχει ευθύνη να πάει μπροστά την κοινωνία, ακόμα κι αν έχει πολιτικό κόστος.
Στην παρούσα συγκυρία δεν υπάρχει καν αυτό, καθώς εντός του Κοινοβουλίου κι ενώ οι εκλογές έχουν γίνει πολύ πρόσφατα υπάρχει σαφής πλειοψηφία για το συγκεκριμένο νομοθέτημα.
Ας επιστρέψουμε λοιπόν στην παλαιότερη πρόταση Ιερώνυμου. Στο διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας που είναι πράγματι ένα μεγάλο θέμα προς συζήτηση, το οποίο έρχεται στο προσκήνιο συνήθως όταν προκύπτουν πιο προοδευτικές κυβερνήσεις.
Ιδιαίτερα δε την περίοδο των μνημονίων το ζήτημα θα μπορούσε κάλλιστα να έχει πάρει μεγαλύτερη προβολή, καθώς μία τέτοια εξέλιξη θα αποτελούσε δημοσιονομική… ανάσα.
Η μισθοδοσία του κλήρου από το κράτος στην Ελλάδα κυμαίνεται κοντά στα 200 εκατ. ευρώ το χρόνο και σίγουρα θα μπορούσε να ανακουφίσει τον προϋπολογισμό, αν η Εκκλησία αναλάμβανε η ίδια τις πληρωμές.
Παράλληλα, επειδή η κυβέρνηση έχει κηρύξει ανένδοτο αγώνα στη φοροδιαφυγή, είναι κοινό μυστικό πως σε κηδείες, γάμους, βαπτίσεις κλπ κινείται αρκετό μαύρο χρήμα.
Όλα αυτά την ώρα που η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην οποία οι ιερείς είναι δημόσιοι υπάλληλοι.
Θα έπρεπε να τα δούμε όλα αυτά και να ενημερωθεί ο κόσμος σχετικά.
Όπως πρέπει να ενημερώσουμε τον κόσμο για το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ελλάδος διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της χιλιάδες ακίνητα σε ολόκληρη τη χώρα, με το 41% εξ αυτών να είναι οικόπεδα, το 34% κτίρια ή διαμερίσματα και το 25% αγροτεμάχια. Στην Εκκλησία ανήκουν περίπου 1.300.000 στρέμματα δασικών και γεωργικών εκτάσεων, καθώς και βοσκότοποι, ενώ περίπου το 48% των ακινήτων της βρίσκεται σε Αθήνα και Πειραιά, το 24% στη Θεσσαλονίκη και το υπόλοιπο σε διάφορες περιοχές ανά την Ελλάδα.
Σε αυτά τα ποσοστά ιδιοκτησίας βρίσκεται ασφαλώς και το μυστικό της συνάντησης που είχαν –κρυφά- την περασμένη εβδομάδα ο Αρχιεπίσκοπος με τον Πρωθυπουργό.
Στις πολυσυζητημένες δηλώσεις του για το δημοψήφισμα ο Αρχιεπίσκοπος αποκάλυψε πως στη συζήτηση με τον Πρωθυπουργό συζήτησαν για τα ακίνητα.
Και είναι προφανές πως ο κ. Μητσοτάκης ζήτησε βοήθεια από την Εκκλησία για το στεγαστικό πρόβλημα.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δήλωσε συγκεκριμένα: «Η Εκκλησία θέλει να ανοιχτεί περισσότερο προς τον κόσμο και θέλει να συνεργαστεί με το κράτος, να βοηθήσουμε τα νέα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν και δεν βρίσκουν σπίτι και δεν μπορεί η οικογένεια να πληρώσει. Όλοι λέμε ότι δεν κάνουμε παιδιά…, δεν τους δίνουν σπίτια να μπούνε. Και εκεί να κάνει η Εκκλησία μια προσφορά και ακόμα περισσότερο τα νεαρά ζευγάρια τα οποία θέλουν να κάνουν οικογένεια και δεν μπορούν. Για αυτά συζητήσαμε με τον Πρωθυπουργό».
Ας ελπίσουμε, λοιπόν, πως η Εκκλησία δεν θα πεισμώσει λόγω του νομοσχεδίου για τα ομόφυλα ζευγάρια και θα συνεισφέρει πραγματικά στην κοινωνία αξιοποιώντας σωστά την τεράστια περιουσία της. Για τα υπόλοιπα, ας αφήσει τους νομοθέτες να κάνουν τη δουλειά τους.
Άλλωστε, δεν είναι ότι στο παρελθόν έχουν πέσει διάνα οι ιερείς μας. Είχαν αντιδράσει σκληρά για τον πολιτικό γάμο το 1982, αλλά ακόμα και για την αποποινικοποίηση της μοιχείας την ίδια χρονιά.
Η Εκκλησία της Ελλάδας είχε αντιδράσει τότε, υποστηρίζοντας ότι «η αποποινικοποίηση της μοιχείας θα κλονίσει τα θεμέλια της οικογένειας και του γάμου».
Την ίδια περίοδο κι ενώ η Ελλάδα ήταν η μοναδική χώρα της Ευρώπης που δεν είχε θεσμοθετήσει τον πολιτικό γάμο η Εκκλησία επέμενε. Αντιδρώντας στο δικαίωμα των πολιτών να κάνουν οικογένεια ανεξάρτητα από το θρήσκευμά τους.
Δημοψήφισμα ζητούσαν και για να μη βγει το θρήσκευμα από τις ταυτότητες. Το αποτέλεσμα γνωστό.
Έτσι και τώρα, ό,τι και να λένε θα υπάρξει ισότητα στο γάμο για όλους. Και θα πάμε παρακάτω χωρίς πολλά-πολλά.
Σε 40 χρόνια, να μου το θυμηθείτε, ο συνάδελφος του μέλλοντος θα χρησιμοποιεί αυτά που συζητάμε σήμερα για να καταδείξει κάποια άλλη αδικαιολόγητη αντίδραση της Εκκλησίας. Και ο Βελόπουλος του μέλλοντος θα ζητά ακόμη αφορισμούς. Για τον Κουτσούμπα δεν ξέρω. Ελπίζω πως δεν θα είναι ακόμα ομοφοβικός.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr