Οτιδήποτε άλλο είναι δευτερεύον.
Όποιος θέλει να ξεκινήσει μια startup εταιρεία, είναι πολύ σημαντικό να το έχει κατανοήσει αυτό. Τα startups είναι τόσο απαιτητικά, που δεν μπορείς να κάθεσαι πίσω από ένα γραφείο ελπίζοντας να πετύχει. Πρέπει να ξυπνάς και να κοιμάσαι με το «κυνήγι» της γρήγορης ανάπτυξης. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εάν πετύχεις στην ανάπτυξη, όλα τα υπόλοιπα ζητήματα θα τα αντιμετωπίσεις με σχετική ευκολία. Στην πραγματικότητα η ανάπτυξη είναι η πυξίδα της κάθε startup εταιρείας.
Αναφέρθηκε προηγουμένως ότι δεν είναι κάθε νεοσύστατη εταιρεία κι ένα startup. Πολλά εκατομμύρια εταιρείες ξεκινούν κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο. Όμως μόνο ένα μικρό κλάσμα αυτών είναι startups. Οι περισσότερες είναι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών όπως εστιατόρια, καφετέριες, φούρνοι, λογιστικά γραφεία, διαφημιστικές εταιρείες, κομμωτήρια και ούτω καθεξής. Αυτά δεν είναι startups (εκτός από λίγες ασυνήθιστες περιπτώσεις). Ένα λογιστικό γραφείο δεν έχει σχεδιαστεί για να αναπτυχθεί γρήγορα. Από την άλλη όμως, μια μηχανή αναζήτησης ( για παράδειγμα) είναι startup.
Με δεδομένο ότι το επιχειρηματικό μοντέλο των startups (η «μοίρα τους» δηλαδή) είναι η γρήγορη ανάπτυξη, πρέπει να γίνουν και δύο ακόμη επισημάνσεις: Η πρώτη είναι ότι τα περισσότερα startups τελικώς αποτυγχάνουν (μέσα στην πρώτη τριετία). Η δεύτερη, ότι τα startups είναι από την φύση τους διαφορετικά μεταξύ τους (όπως ένα μόσχευμα ελιάς διαφέρει από ένα δενδρύλλιο ελιάς).
Σε ότι αφορά τις εταιρείες που έχουν προορισμό την γρήγορη ανάπτυξη, την πραγματική διαφορά την κάνει η λέξη start (εκκίνηση). Εάν όλες οι εταιρείες ήταν μεταξύ τους ουσιαστικά παρόμοιες, αλλά μερικές μόνο από αυτές – είτε από τύχη ή από τις προσπάθειες των ιδρυτών τους - κατέληξαν να αναπτυχθούν πολύ γρήγορα, δεν θα υπήρχε η ανάγκη να έχουμε μια ξεχωριστή λέξη. Θα μπορούσαμε να μιλάμε μόνο για πολύ-επιτυχημένες εταιρείες και για λιγότερο-επιτυχημένες. Στην πραγματικότητα όμως, το DNA ενός startup είναι εντελώς διαφορετικό από τις συνηθισμένες επιχειρήσεις. Η Google δεν είναι ένα λογιστικό γραφείο του οποίου οι ιδρυτές ήταν ασυνήθιστα τυχεροί και εργάζονται σκληρά. Η Google ήταν διαφορετική από την αρχή.
Για να αναπτυχθείς γρήγορα, θα πρέπει να κάνεις κάτι που μπορεί να πουλήσει σε μια μεγάλη αγορά. Αυτή είναι η διαφορά ανάμεσα στη Google και σε ένα λογιστικό γραφείο. Το πλήθος των πελατών ενός λογιστικού γραφείου δεν κλιμακώνεται.
Μια εταιρεία για να πετύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης θα πρέπει (α) να κάνει κάτι που πολλοί άνθρωποι θέλουν, και (β) να έχει τρόπο να προσεγγίσει και να εξυπηρετήσει όλους αυτούς τους ανθρώπους. Ένα λογιστικό γραφείο πάει μια χαρά στο (α) σκέλος. Οι περισσότεροι χρειάζονται να τηρούν λογιστικά βιβλία και υποβάλλουν φορολογικές δηλώσεις. Το πρόβλημα για ένα λογιστικό γραφείο, ή για ένα κατάστημα λιανικής πώλησης, είναι το σκέλος (β). Ένα λογιστικό γραφείο παρέχει προσωπική εξυπηρέτηση στους πελάτες, λίγοι θα ταξιδέψουν μακριά για να συντάξουν μια φορολογική δήλωση. Αλλά ακόμη κι αν το έκαναν, το λογιστικό γραφείο δύσκολα θα μπορούσε να τους εξυπηρετήσει όλους.
Εάν γράφεις software (λογισμικό) μπορείς να αντιμετωπίσεις το σκέλος (β), αλλά θα έχεις περιορισμούς στο (α). Αν γράψεις software για να διδάξεις Κροατικά σε Έλληνες, θα μπορέσεις να προσελκύσεις τους περισσότερους από τους Έλληνες που θέλουν να μάθουν Κροατικά, αλλά δεν θα είναι πολλοί αυτοί. Όμως, αν γράφεις software για να διδάξεις Αγγλικά σε Κινέζους, τότε είσαι σε φάση εκκίνησης, είσαι (χωρίς αμφιβολία) startup.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι περιορίζονται είτε στο σκέλος (α) είτε στο (β). Τα επιτυχημένα startups είναι ότι δεν έχουν τέτοιους περιορισμούς.
Ενδεχομένως να φαίνεται προφανές ότι είναι πάντα καλύτερο να ξεκινήσει κάποιος ένα startup, παρά μια συνηθισμένη εταιρεία. Αφού πρόκειται να ξεκινήσει μια επιχείρηση, γιατί να μην ξεκινήσει με την πιο δυναμική μορφή; Εάν γράψεις software για να διδάξεις Κροατικά σε Έλληνες, ανταγωνισμός σου θα είναι μικρός. Όμως εάν γράψεις software για να διδάξεις Αγγλικά σε Κινέζους, θα αντιμετωπίσεις άγριο ανταγωνισμό, ακριβώς επειδή οι προσδοκίες είναι τεράστιες.
Να ληφθεί υπόψη ότι οι συνηθισμένες εταιρείες παρόλο που έχουν τους περιορισμούς των περιπτώσεων (α) ή (β), είναι περισσότερο «προστατευμένες». Ένα λογιστικό γραφείο, το μόνο που πρέπει να κάνει είναι να ανταγωνιστεί τα άλλα τοπικά γραφεία. Από την άλλη, μια μηχανή αναζήτησης θα πρέπει να ανταγωνιστεί με όλο τον πλανήτη
Ο Κωνσταντίνος Σταμπόλας είναι Management Consultant
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr