Για να ξέρουμε όμως τι μας γίνεται, το σχέδιο στήριξης περιλαμβάνει τα εξής:
- Υπενθύμιση ότι όλες οι χώρες του ευρώ, δηλαδή και η Ελλάδα, πρέπει να ασκούν πολιτικές που να είναι σε αρμονία με τους συμφωνηθέντες κανόνες, προφανώς του Συμφώνου Σταθερότητας, και με αίσθημα ευθύνης για την διαφύλαξη της οικονομικής και δημοσιονομικής σταθερότητας της Ευρωζώνης.
- Υποστήριξη στις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης και παραδοχή ότι τα συμπληρωματικά μέτρα που ανακοινώθηκαν στις 3 Μαρτίου θα διασφαλίσουν την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2010, που σημαίνει ότι για το 2011 θα δούμε... μήπως χρειαστούν και άλλα.
- Αναγνώριση ότι τα μέτρα αυτά αναμένεται να επιτρέψουν στην
Ελλάδα να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των αγορών, από τις οποίες βέβαια θα συνεχίσει να δανείζεται. Άλλωστε η Αθήνα δεν ζήτησε χρηματοδοτική υποστήριξη και επομένως δεν ελήφθη απόφαση για την ενεργοποίηση του μηχανισμού που περιγράφεται παρακάτω.
- Επιβεβαίωση ότι στο πλαίσιο αυτού του μηχανισμού οι χώρες του ευρώ δείχνουν ότι είναι έτοιμες να δράσουν αποφασιστικά και συντονισμένα, αν χρειαστεί, για να διασφαλίσουν την δημοσιονομική σταθερότητα της Ευρωζώνης στο σύνολό της, όπως αποφασίστηκε στις 11 Φεβρουαρίου. Δηλαδή όλα αυτά γίνονται για χάρη του ευρώ και όχι για να γλυτώσει η Ελλάδα την χρεοκοπία και γι’ αυτό δεν πρέπει να αναμένονται «χάρες» από αυτήν.
- Με την έννοια αυτή οι χώρες της Ευρωζώνης θα συνεισφέρουν (δεν ξεκαθαρίζεται αν η συνεισφορά θα είναι υποχρεωτική ή προαιρετική, που είναι και το πιθανότερο), συντονισμένα διμερή δάνεια, στο πλαίσιο ενός πακέτου που θα περιλαμβάνει και ουσιαστική χρηματοδότηση από το ΔΝΤ, αλλά η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα είναι πλειοψηφική. Άρα το μεγαλύτερο μέρος της δανειοδότησης θα προέρχεται από τις άλλες χώρες μέλη της Ευρωζώνης, αλλά δεν ξέρουμε την αναλογία σε σχέση με το ΔΝΤ.
- Επισήμανση ότι ο μηχανισμός στήριξης συμπληρώνει τη χρηματοδότηση του ΔΝΤ και επομένως μπορούμε να υποθέσουμε ότι σ’ αυτό θα πρέπει να καταφύγουμε καταρχήν και αυτό θα θέσει τους όρους που θα ισχύουν κατά τη λειτουργία το μηχανισμού, μετά την απόφαση ενεργοποίησης. Άλλωστε, η ενεργοποίηση του μηχανισμού θα γίνει σε έσχατη ανάγκη (το περιβόητο ultima ratio της Μέρκελ) και μόνον εφόσον κριθεί ότι δεν είναι επαρκής η χρηματοδότηση της αγοράς. Που αφήνει αναπάντητο το ερώτημα αν ανεπάρκεια χρηματοδότησης σημαίνει αδυναμία να βρεθούν δανειστές ή αν σημαίνει δανεισμό με δυσβάστακτους όρους σε ό,τι αφορά στο επιτόκιο. Και πως θα κριθεί ποιο είναι το όριο για να θεωρηθεί τοκογλυφικός ο δανεισμός;
- Διευκρίνιση ότι η εκταμίευση των χρημάτων του διμερούς δανεισμού θα πραγματοποιείται με ομόφωνη απόφαση των χωρών της Ευρωζώνης, με αυστηρούς όρους και κατόπιν αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Άρα η Γερμανία και οι υπόλοιποι «σκληροί» διατηρούν το δικαίωμα του βέτο! Πάντως, η συμμετοχή στον διμερή δανεισμό θα είναι ανάλογη της συμμετοχής των χωρών στην ΕΚΤ.
- Ξεκαθαρίζεται ότι ο μηχανισμός στήριξης δεν είναι παροχή χρηματοδότησης με επιτόκια στο μέσο όρο των επιτοκίων της Ευρωζώνης, αλλά έχει σαν στόχο να ασκεί πίεση για επιστροφή στη χρηματοδότηση από τις αγορές όσο το δυνατόν πιο σύντομα και με επιτόκιο που θα διαμορφώνεται από το ρίσκο που θα παίρνει ο δανειστής. Τα επιτόκια του διμερούς δανεισμού δεν θα είναι χαριστικά ώστε να δίνεται η εντύπωση ότι πρόκειται για επιδότηση. Δηλαδή, τα επιτόκια με τα οποία θα δανειοδοτηθεί η Ελλάδα από τις άλλες χώρες δεν θα είναι χαμηλά και ούτε θα διαμορφώνονται από τον μέσο όρο των επιτοκίων με τα οποία δανείζονται οι υπόλοιπες χώρες. Θα είναι αρκετά ψηλότερα, ώστε να πιέζουν την Ελλάδα να πάρει και άλλα μέτρα βελτίωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος, ώστε να βρει πάλι δανειστές από την αγορά. Και δεν πρέπει να αναμένεται ότι η επιστροφή στις αγορές θα συντελείται όταν κρίνουμε εμείς ότι τα επιτόκια είναι χαμηλά, αλλά όταν θα θεωρούνται εύλογα για το ρίσκο που θα παίρνουν οι δανειστές προκειμένου να μας δανείσουν.
- Οι αποφάσεις που θα λαμβάνονται στο πλαίσιο του μηχανισμού στήριξης θα πρέπει να συνάδουν πλήρως με τη Συνθήκη για το ευρώ, το Σύμφωνο Σταθερότητας και τις εθνικές νομοθεσίες. Για να μην είναι προφανώς δυνατόν να πιέζεται η Γερμανία κυρίως ή οποιαδήποτε άλλη χώρα, να ξεπερνά τους εσωτερικούς νόμους της, που απαγορεύουν την χρηματοδότηση άλλων χωρών του ευρώ.
- Επιβεβαίωση ότι οι χώρες της Ευρωζώνης συνεχίζουν να είναι προσηλωμένες στην άσκηση πολιτικών με στόχο την αποκατάσταση, όταν προφανώς το επιτρέψουν οι συνθήκες, της ισχυρής, βιώσιμης και σταθερής ανάπτυξης, ώστε να ενισχυθεί η δημιουργία θέσεων εργασίας και η κοινωνική συνοχή. Πρόκειται για μία προσθήκη για τις εντυπώσεις για να μην κατηγορηθούν ότι ξεχνούν το κοινωνικό κράτος, που υποτίθεται ότι παραμένει μία σταθερά στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Δέσμευση για να ενισχυθεί ο συντονισμός των οικονομικών πολιτικών στην Ευρώπη, καθώς επικρατεί η άποψη ότι η νομισματική ένωση μόνη της θα έρχεται συνεχώς αντιμέτωπη με προβλήματα. Αυτό ανατίθεται στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, δηλαδή στη σύνοδο κορυφής, που πρέπει να βελτιώσει την οικονομική διακυβέρνηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να παίξει μεγαλύτερο ρόλο στον οικονομικό συντονισμό και στον καθορισμό της αναπτυξιακής στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εδώ γίνεται μία προσπάθεια να δοθεί η εντύπωση ότι έχει γίνει αντιληπτό το κενό που υπάρχει, αφού η νομισματική ένωσης δεν στηρίζεται σε οικονομική ένωση. Όμως, η δέσμευση είναι ότι η βελτίωση της οικονομικής διακυβέρνησης θα ανατεθεί στο ανώτατο πολιτικό επίπεδο, δηλαδή στους αρχηγούς των χωρών και όχι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Θα αφορά μάλιστα όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και όχι μόνο την Ευρωζώνη. Χαλαρό και μακροπρόθεσμο…
- Κατανόηση ότι η σημερινή κατάσταση (που δημιουργήθηκε από την Ελλάδα και άλλες χώρες του Νότου) δείχνει ότι πρέπει να ενισχυθεί και να συμπληρωθεί το σημερινό πλαίσιο για την διατήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας στην Ευρωζώνη και την ενίσχυση της ικανότητας να ενεργεί σε περιόδους κρίσης. Γι αυτό πρέπει να ενισχυθεί η επιτήρηση των οικονομικών και δημοσιονομικών κινδύνων καθώς και των διαδικασιών για την πρόληψή τους, περιλαμβανομένης και της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος. Επιπλέον υπάρχει ανάγκη για τη δημιουργία ενός ισχυρού πλαισίου αντιμετώπισης των κρίσεων στη βάση της τήρησης της αρχής της δημοσιονομικής ευθύνης των χωρών της Ευρωζώνης. Πρόκειται καθαρά για άσκηση έμμεσης κριτικής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή που άφησε να δημιουργηθεί το ελληνικό πρόβλημα αποδεχόμενη τα ψεύτικα στατιστικά στοιχεία και ταυτόχρονα βάζει τα θεμέλια για αυστηροποίηση του ελέγχου των δημοσιονομικών των χωρών και την θέσπιση ποινών για τις χώρες με υπερβολικά ελλείμματα, μέχρι σημείου αποβολής από την Ευρωζώνη. Είναι αυτό που θέλει η Γερμανία και το έχει ζητήσει επανειλημμένα ο υπουργός Οικονομικών, ο Σόϊμπλε. Φυσικά απαιτείται αλλαγή των συνθηκών και θα πάρει χρόνο η υλοποίηση.
- Ανάθεση στον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (Θαπατέρο) να συνεργασθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη σύσταση μίας επιτροπής που θα την αποτελούν εκπρόσωποι των χωρών της Ευρωζώνης, της εναλλασσόμενης Προεδρίας και της ΕΚΤ. Η επιτροπή θα ετοιμάσει τις προτάσεις της για την επίτευξη των παραπάνω και θα τις υποβάλει στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, δηλαδή στη σύνοδο κορυφής, μέχρι το τέλος του έτους. Άρα η Ευρωζώνη του μέλλοντος θα έχει πολύ αυστηρότερους κανόνες από την Ευρωζώνη που ξέρουμε και αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι αποκλείεται να γυρίσουμε σ’ εκείνα που είχαμε συνηθίσει στην Ελλάδα. Εκτός και αν αποφασίσουμε να την εγκαταλείψουμε…
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr