Τα παραδείγματα είναι πάμπολλα, αλλά μπορούν να αντληθούν μερικά χαρακτηριστικά από προσωπικές εμπειρίες των τελευταίων ημερών, ξεκινώντας από το τι τράβηξε όλη η οικογένεια για να ικανοποιήσει την απερίγραπτη γραφειοκρατία, προκειμένου η κόρη να βγάλει δελτίο παροχής υπηρεσιών. Το πήγαινε-έλα μεταξύ ΙΚΑ και εφορίας δεν περιγράφεται με βασικό όμως χαρακτηριστικό την απουσία της λογικής. Και όλο αυτό για την ίδρυση έδρας για την επιχείρηση, που στην πραγματικότητα πρόκειται για πρόσληψη με σύμβαση έργου και την απόκτηση αριθμού μητρώου για την ασφάλιση.
Η παραπάνω εμπειρία έχει σχέση με το δημόσιο, αλλά και ο ιδιωτικός τομέας δεν πάει καλύτερα και κοστίζει. Χαλάει ο μοχλός που κρατάει ένα ντουλάπι κουζίνας όταν ανοίγει για να μην πέφτει. Το τηλεφώνημα στην εταιρεία που είχε εγκαταστήσει την κουζίνα αποκαλύπτει ότι η επίσκεψη του μάστορα κοστίζει 75 ευρώ συν το κόστος του ανταλλακτικού. Στην ερώτηση αν ο μάστορας που θα έλθει έχει ειδικότητα νευροχειρουργού και γι αυτό είναι τόσο ακριβή η επίσκεψη, η απάντηση είναι τελείως τρελή. Η επίσκεψη είναι ακριβή επειδή η εταιρεία ανήκει στον ISO, δηλαδή στον Διεθνή Οργανισμό Πιστοποίησης και αυτό σημαίνει ότι η δουλειά που θα γίνει είναι εγγυημένη ως προς την ποιότητά της.
Από την άλλη πλευρά, η απάντηση σημαίνει ότι, κατά την εταιρεία, για να γίνει καλά η δουλειά, ο πελάτης πρέπει να πληρώσει ακριβά, παρ΄ όλο που στην πραγματικότητα θα έπρεπε να πληρώσει λιγότερα για το ίδιο αποτέλεσμα. Χώρια τον εκνευρισμό που κόστισε στον καταναλωτή γιατί αρχικά η συνεννόηση έγινε με υπάλληλο, προφανώς ξένη, που δεν καταλάβαινε καλά τα ελληνικά και ο συμπαθέστατος μάστορας ήλθε με δύο ώρες καθυστέρηση στο ραντεβού και χωρίς τα σωστά εργαλεία. Τελικά πάντως η δουλειά έγινε με συνολικό κόστος 85 ευρώ, 75 η επίσκεψη και δέκα το ανταλλακτικό.
Αλλο παράδειγμα, από τις εμπειρίες της ίδιας οικογένειας σε διάστημα 10 ημερών. Η παραγγελία αφορά ένα μεταλλικό έπιπλο και γίνεται Δευτέρα. Ημέρα παράδοσης ορίζεται το Σάββατο, οπότε η κυρία περιμένει μέσα στο σπίτι για το έπιπλο. Περνάει η ώρα όμως, το έπιπλο δεν εμφανίζεται και εκείνη παραμένει εγκλωβισμένη. Κάποια στιγμή αποφασίζει να τηλεφωνήσει και να ρωτήσει για την τύχη του επίπλου για να πληροφορηθεί ότι δεν είναι έτοιμο και η παράδοση αναβάλλεται για την Τρίτη. Την Τρίτη, αν και εργαζόμενη, κάθεται και περιμένει το άτιμο το επιπλάκι, που όμως και πάλι δεν εμφανίζεται. Ξανατηλεφωνάει στον κατασκευαστή και έκπληκτη μαθαίνει ότι το έπιπλο θα είναι έτοιμο την Πέμπτη και ότι ποτέ δεν της είχαν πει ότι θα το παραλάβει την Τρίτη. Πήγαν να την βγάλουν και τρελή από πάνω τη γυναίκα.
Τέταρτο και τελευταίο παράδειγμα. Σε φιλικότατο σπίτι-μονοκατοικία στη Θεσσαλονίκη, που μπήκε πρόσφατα πετρέλαιο θέρμανσης, εγκαθίσταταιμία πολύ έντονη μυρωδιά πετρελαίου, σε σημείο που να μη μπορεί να ζήσει άνθρωπος. Οι έρευνες, μήπως χύθηκε πετρέλαιο ή μήπως ο καυστήρας έχει πρόβλημα δεν κατέληξαν πουθενά. Ρωτώντας όμως δεξιά και αριστερά, αλλά και τους προμηθευτές αποκαλύπτεται ότι η τελευταία παρτίδα πετρελαίου από κάποια συγκεκριμένη εταιρεία ήταν προβληματική επειδή κάτι στραβό έγινε στο διϋλιστήριο. Οι προσπάθειες για άντληση του «βλαμμένου» πετρελαίου δεν κατέληξαν πουθενά και οι καταγγελίες σε δημόσιες υπηρεσίες, μόνο συμπάθεια και κατανόηση βρήκαν, χωρίς όμως λύσεις. Η φίλη σήμερα ζει σε ένα παγωμένο σπίτι, όπου δεν τολμάει να βάλει καλοριφέρ, γιατί φοβάται και τις επιπτώσεις στην υγεία, περιμένοντας την π
Καταλαβαίνεται τώρα γιατί η μία ζωή του έλληνα ισοδυναμεί με εννιά ζωές δανού;
Αγγελος Στάγκος
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr