Για όσους πάντως έχουν την περιέργεια, το άρθρο 16 λέει μεταξύ άλλων ότι «η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες. Η ανάπτυξη και η προαγωγή αποτελεί υποχρέωση του Κράτους». Λέει ακόμη ότι «η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους και έχει σκοπό την ηθική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες». Και λέει επίσης ότι «όλοιοι έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το Κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους».
Υποτίθεται ότι τα παραπάνω δεν πρόκειται να αναθεωρηθούν και επομένως η υποχρέωση του Κράτους να διασφαλίσει και να παρέχει δωρεάν, δημόσια παιδεία παραμένει όπως έχει, αν και δεν είναι εύκολα αντιληπτή τη σημερινή εποχή η υποχρέωσή του για ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των ελλήνων πολιτών όπως συμβαίνει στο Ιράν! Η αναθεώρηση λοιπόν αφορά την παράγραφο του άρθρου 16 που λέει ότι «η ανώτατη παιδεία παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Κράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς της».
Κατ επέκταση, «οι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί. Το υπόλοιπο διδακτικό προσωπικό τους επιτελεί επίσης δημόσιο λειτούργημα, με τις προϋποθέσεις που ο νόμος ορίζει. Τα σχετικά με την κατάσταση όλων αυτών των προσώπων καθορίζονται από τους οργανισμούς των οικείων ιδρυμάτων».Υπάρχουν και άλλες ρυθμίσεις, αλλά εκείνη που αποτελεί την«πέτρα του σκανδάλου» και κολλάει με τις προαναφερθείσες είναιαυτή που ορίζει ότι «η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται».
Στη σημερινή Βουλή οι βουλευτές θα κληθούν να ψηφίσουν αν δέχονται ή όχι την αναθεώρηση του άρθρου 16. Θα απαντήσουν με ένα «ναι» ή με ένα «όχι» και η νέα διατύπωση του άρθρου θα συζητηθεί και θα αποφασισθεί στην επόμενη Βουλή. Αν το «ναι» περάσει με 180 ψήφους στη σημερινή Βουλή, τότε θα απαιτηθούν μόνον 151 ψήφοι για να περάσει η νέα του διατύπωση στην επόμενη. Αν το «ναι» περάσει με 151 ψήφους τώρα, τότε θα απαιτούνται τουλάχιστον 180 ψήφοι για να περάσει η νέα διαμόρφωση στην επόμενη Βουλή.
Στη σημερινή πραγματικότητα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, δεν αποτελεί θανάσιμο αμάρτημα η αναθεώρηση του άρθρου 16, ώστε να επιτρέπεται η λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα. Θα είναι όμως θανάσιμο αμάρτημα αν δεν υπάρξουν οι κατάλληλες προδιαγραφές και δεν διαμορφωθεί ένα αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας τους και αυτό δεν ελέγχεται από το Κράτος συνεχώς για να μην ξεφεύγουν από τον σκοπό για τον οποίον έγιναν. Θα είναι ακόμη πιο θανάσιμο αμάρτημα, αν τα κρατικά ΑΕΙ δεν μετατραπούν σε πραγματικά πανεπιστήμια όπου θα προάγεται η έρευνα και η γνώση. Θα είναι επίσης θανάσιμο αμάρτημα, αν δεν γίνει μεταρρύθμιση και εκσυγχρονισμός σε όλες τις βαθμίδες της παιδείας στην Ελλάδα.
Στην παιδεία κρίνεται το μέλλον της χώρας και των παιδιών της και εκεί θα έπρεπε να επικεντρωθεί η συζήτηση, αν υπήρχε μυαλό Το άρθρο 16 αποτελεί ένα πολύ μικρό μέρος των απαραίτητων αλλαγών στην παιδεία.
Αγγελος Στάγκος
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr