Η ενεργοποίηση του εγχειρήματος οφείλεται στην απόφαση της κυβέρνησης του κ. Πούτιν να του δώσει σάρκα και οστά. ΄Όχι τόσο για οικονομικούς λόγους, όσο για πολιτικούς. Ο συγκεκριμένος αγωγός θα μεταφέρει περίπου 800.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, όταν με το καλό ολοκληρωθεί η κατασκευή του το 2009 ή το 2010. Η ποσότητα δεν είναι τεράστια, αλλά είναι ανταγωνιστική εκείνης που θα μεταφέρει ο αγωγός Μπακού-Τσεϊχαν, ο οποίος δεν περνάει καθόλου από ρωσικό έδαφος, αλλά από τα εδάφη του Αζερμπαϊτζαν, της Γεωργίας και της Τουρκίας.Ο συγκεκριμένος αγωγός θα μεταφέρει 300-400.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα από το Αζερμπαϊτζάν, με προοπτική να φθάσει το ένα εκατομμύριο βαρέλια το 2008 και έχει την στήριξη των ΗΠΑ.
Με τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, ο κ. Πούτιν δίνει απάντηση στους αμερικανούς που απέκλεισαν την Ρωσία από τον αγωγό Μπακού-Τσεϊχαν και ταυτόχρονα βάζει πόδι στην Ελλάδα, στην ευρύτερη περιοχή μας και στην Ευρώπη, διατηρώντας κάποια ρωσική επιρροή στη μεταφορά πετρελαίου από την Κασπία προς την Ευρώπη. Ξεπερνάει το πρόβλημα του Βοσπόρου όπου η αυξημένη κίνηση μεγιστοποιεί τις πιθανότητες ενός ατυχήματος και μιας οικολογικής καταστροφής με συνέπεια να δημιουργούνται καθυστερήσεις για την αποφυγή της και κατά κάποιο τρόπο "εισβάλλει" ενεργειακά πλέον στην Ευρώπη από τη νοτιοανατολική της πλευρά. Παράλληλα δυναμώνει τους δεσμούς με παραδοσιακούς φίλους της Ρωσίας, δηλαδή την Βουλγαρία, που έκανε νερά τα τελευταία χρόνια και την Ελλάδα.
Ο ρώσος πρόεδρος θέλει επίσης την Ελλάδα να συμμετάσχει στη δημιουργία αγωγού για τη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Γνωρίζει όμως την λυσσασμένη αντίδραση των αμερικανών που δεν θέλουν την Ευρώπη εξαρτημένη πλήρως από το ρωσικό φυσικό αέριο, γνωρίζει επίσης την απόφαση της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης να προμηθεύεται από ανατολικά φυσικό αέριο από από το Αζερμπαϊτζαν, που θα μπορεί όμως να της το προσφέρει μετά το 2014, από τη Μέση Ανατολή ακόμη και από το Ιράν, αλλά όχι από τη Ρωσία και δεν πολυπίεσε. Αλλωστε η ελληνική πλευρά είχε ξεκαθαρίσει ότι ο πετρελαιαγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και ο αγωγός φυσικού αερίου είναι δύο ξεχωριστά πράγματα και έτσι ο κ. Πούτιν αρκέστηκε να αναφέρει το ενδιαφέρον της Μόσχας. Είναι σίγουρο ότι θα επανέλθει στο μέλλον, αλλά προς το παρόν έμεινε στον πετρελαιαγωγό, αν και άφησε πίσω δύο βοηθούς του για να συνομιλήσουν και για εξοπλιστικά.
Για την Ελλάδα η κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη σημαίνει αναβάθμιση του ρόλου της ως ενεργειακού κόμβου. Ο αγωγός Μπακού-Τσεϊχάν αναβάθμιζε την Τουρκία και ο αγωγός Μπουργκάς-Αδριατική, μέσω Σκοπίων και Αλβανίας, που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί από αμερικανικό κονσόρτσιουμ, θα την προσπεράσει. Αρα έμενε έξω από τους πετρελαιαγωγούς, αλλά όχι και από τον αγωγό φυσικού αερίου. Είναι γνωστόότι Ελλάδα, Τουρκία και Ιταλία έχουν υπογράψει ήδη συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού που θα διοχετεύει το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν και της Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη μέσω των τριών αυτών χωρών.
Επομένως η χώρα μας γίνεται ενεργειακός κόμβος και στο πετρέλαιο και στο φυσικό αέριο. Επιπλέον, για να μετατραπεί η Αλεξανδρούπολη σε σταθμό φόρτωσης πετρελαίου θα επενδυθούν κονδύλια και θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας που τόση ανάγκη τις έχει η Θράκη. Βεβαίως, αυξάνεται αντικειμενικά το ρίσκο μιας οικολογικής καταστροφής στο Αιγαίο,αφού τα τάνκερ θα πηγαίνουν και θα έρχονται, αλλά αυτό ήδη γίνεται μέσω Δαρδανελίων και ας μην ξεχνάμε ότι στον Πρίνο της Καβάλας εξαγόταν και εξάγεται ακόμη πετρέλαιο. Ωστόσο είναι βέβαιο ότι οι προδιαγραφές στην κατασκευή του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και στην κυκλοφορία των δεξαμενόπλοιων χρειάζεται να είναι αυστηρές.
Τώρα μένει ο καθορισμός των ποσοστών συμμετοχής της κάθε χώρας στην κατασκευή και εκμετάλλευση του πετρελαιαγωγού. Αυτά θα καθοριστούν μέσα στον Οκτώβριο και φυσικά αναμένεται η Ρωσία να πάρει τη μερίδα του λέοντος στο κονσόρτσιουμ που θα προκύψει, κάτι που ήδη έκανε σαφές η ρωσική πλευρά χθες. Θα γίνουν διαπραγματεύσεις, αλλά θα αφορούν ελάχιστες ποσοστιαίες μονάδες, ίσως και κλάσματα. Το έργο όμως πρέ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr