Τα νούμερα αυτά προκύπτουν από τα τελευταία στοιχεία με τις μέσες τιμές αμόλυβδης βενζίνης της Ε. Επιτροπής (δελτίο 3/1/2011), όπου φυσικά η Ελλάδα είναι πάντα ο πρωταθλητής στις τιμές μετά φόρων, με 1,593 ευρώ το λίτρο (http://ec.europa.eu/energy/observatory/oil/doc/prices/bulletin_with_taxes/2011_01_03_with_taxes_1538.pdf).
Σε χώρες δηλαδή με κατά κεφαλήν ΑΕΠ, 40.591 δολάρια όπως η Γαλλία και 40.512 δολάρια σαν τη Γερμανία, η βενζίνη στοιχίζει αντίστοιχα 1,433 και 1,469 ευρώ. Δηλαδή κατά 16% και 12% χαμηλότερα απ’ ότι στην Ελλάδα των μόλις… 32.100 δολαρίων του κατά κεφαλήν ΑΕΠ (εκτιμήσεις για το 2009).
Οι απανωτές αυξήσεις των φόρων έχουν καταστήσει την αμόλυβδη βενζίνη είδος πολυτελείας. Και για του λόγου το αληθές, ιδού η ανάλυση της τρέχουσας τιμής, από το τελευταίο δελτίο του υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας :
1. Τιμή διυλιστηρίου: 0,514 (32,2%)
2. Φόροι δασμοί: 0,958 (60,1%)
3. Μέσο περιθώριο χονδρικής: 0,075 λεπτά (4,7%)
4. Μέσο περιθώριο λιανικής: 0,046 λεπτά (2,8%)
5. Τιμή λιανικής: 1,593
Δηλαδή το κόστος του πετρελαίου, όπως αυτό αποτυπώνεται στην τιμή του διυλιστηρίου μαζί με το περιθώριο κέρδους, είναι περίπου το μισό από τους φόρους που επιβάλλονται και οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 60% της τελικής τιμής. Από πλευράς εταιρειών και πρατηρίων, υπάρχει σημαντικός περιορισμός του μεικτού περιθωρίου κέρδους τους, το οποίο αντιπροσωπεύει το 7,5% της λιανικής τιμής, όταν στο πρόσφατο παρελθόν το ποσοστό αυτό κυμαινόταν πάνω από το 10%.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr