Με τα λόγια αυτά περιγράφουν τα στελέχη του χώρου την κρίση που βιώνει η αγορά καυσίμων, υπενθυμίζοντας ότι πριν από ένα χρόνο υπήρχε πρόβλεψη για μείωση του αριθμού των πρατηρίων από τα 8.500 στα 6.000, νούμερο που φαντάζει πλέον αισιόδοξο.
«Τουλάχιστον 1.000 πρατήρια έχουν κλείσει, αλλά πλέον έχουμε πάψει και να τα μετράμε αφού κλείνουν σχεδόν καθημερινά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών , Σωτήρης Χριστογιάννης, σε τραπέζι που παρέθεσε ο ΣΕΕΠΕ προς τους δημοσιογράφους.
Τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ δείχνουν ότι η χρονιά κλείνει με μικρότερους όγκους κατά 11% σε όλα τα καύσιμα, ενώ το μεικτό περιθώριο εταιρειών και πρατηριούχων έχει μειωθεί από τα 10,14 λεπτά το λίτρο, στα 7,7 λεπτά το λίτρο, που σε ποσοστά σημαίνει πως έχει υποχωρήσει από το 9,2% σχεδόν στο μισό, στο 5%. Το γεγονός αυτό καθιστά ανεδαφική οποιαδήποτε συζήτηση για συμπίεση των περιθωρίων, υποστηρίζει ο κλάδος.
Την ίδια ώρα το λαθρεμπόριο στα καύσιμα ζει και βασιλεύει, εικονικές εξαγωγές σε γειτονικές χώρες συνεχίζονται, το σύστημα εισροών- εκροών στα πρατήρια παραμένει στα χαρτιά, ενώ σε όσα διαπιστώνεται να κλέβουν στην αντλία, δεν τους αφαιρείται η άδεια.
Φεβρουάριος- Δεκέμβριος : + 63,5% οι φόροι
Καταλυτικό ρόλο στην εικόνα αυτή έχουν παίξει οι απανωτές αυξήσεις των φόρων, από το Φεβρουάριο ως σήμερα : Ενώ οι τιμές διυλιστηρίου στη βενζίνη έχουν αυξηθεί στο ίδιο διάστημα κατά 24,5%, οι φόροι (ΕΦΚ, ΦΠΑ, εισφορές) έχουν εκτιναχθεί κατά 63,5%, με αποτέλεσμα οι τιμές αντλίας στην αμόλυβδη βενζίνη να έχουν αυξηθεί κατά 40%. Και από τα 1,1 ευρώ, να έχουν φτάσει αισίως στα 1,55 ευρώ το λίτρο. Από αυτά τα 50,38 λεπτά είναι η τιμή διυλιστηρίου, 97,27 λεπτά οι φόροι και 7,70 λεπτά το μεικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών και πρατηρίων . Δηλαδή οι φόροι είναι το 62,5% της τελικής τιμής.
300-500 εκ. ευρώ το λαθρεμπόριο
Σχολιάζοντας την κατάσταση το λαθρεμπόριο, οι εκπρόσωποι των εταιρειών ανέφεραν ότι καλά κρατεί, αφού μέτρα για την καταπολέμησή του έχουν ληφθεί μόνο στα λόγια. Η εκτίμηση της αγοράς είναι ότι οι απώλειες από φόρους ανέρχονται ετησίως σε 300- 500 εκ. ευρω.
Την ίδια στιγμή το μέτρο της εξίσωσης των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης με το κίνησης , παραμένει το μόνο αποτελεσματικό μέτρο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Το ίδιο ισχύει για την εγκατάσταση συστήματος εισροών- εκροών στις δεξαμενές, για το οποίο όπως λένε οι εταιρείες, εκκρεμεί η έκδοση υπουργικής απόφασης, που επίσης έχει καθυστερήσει. Ταυτόχρονα, δεν έχουν εξαρθρωθεί τα κυκλώματα εικονικών εξαγωγών καυσίμων, όσοι δηλαδή προμηθεύονται αφορολόγητα καύσιμα (βενζίνες και ντίζελ κίνησης) από εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών με δήθεν σκοπό την εξαγωγή τους , αλλά τα οποία σε συνεννόηση προφανώς με τα τελωνεία , διατίθενται παράνομα εντός της επικράτειας. Καθυστερεί επίσης η υπογραφή υπουργικής απόφασης για την αδειοδότηση ΙΧ βυτιοφόρων, παρ΄ότι ο σχετικός νόμος έχει ψηφιστεί εδώ και πολλούς μήνες.
Τέλος οι εταιρείες ζητούν κάθε ΙΧ βυτιοφόρο να φέρει εμφανώς το σήμα της εταιρείας στην οποία ανήκει, καθώς επίσης να εκδοθεί επιτέλους η υπουργική απόφαση με την οποία θα αφαιρείται αυτόματα η άδεια λειτουργίας από κάθε πρατήριο που διαπιστώνεται να κλέβει στην αντλία (αλλοιώνοντας τις ενδείξεις με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς).
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr