Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Ο κ. Στουρνάρας σημείωσε ότι παρά τους αρχικούς φόβους πολλών ξένων αναλυτών, τα σκληρά δημοσιονομικά μέτρα, οι μεταρρυθμίσεις στην κοινωνική ασφάλιση και την αγορά εργασίας, το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και των αγορών υλοποιούνται χωρίς γενικευμένη κοινωνική αναταραχή και μέχρι στιγμής, έχει αποδειχθεί ότι ο ελληνικός λαός είναι πιο υπεύθυνος, ευφυής και υπομονετικός ''απ' ότι είχαν αρχικά υποθέσει ορισμένοι αναλυτές''. Σημείωσε ότι, αναμφίβολα ο λαός είναι οργισμένος με το πολιτικό σύστημα και δείχνει τη δυσαρέσκειά του σε κάθε ευκαιρία, αλλά έχει ανεχθεί μεγάλες περικοπές στο διαθέσιμο εισόδημά του, οι οποίες, σε ορισμένες περιπτώσεις, φτάνουν το 20% κατά το τρέχον έτος, γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει εναλλακτική λύση.
''Ωστόσο'' πρόσθεσε ''θα πρέπει να τονιστεί ότι το πρόγραμμα προσαρμογής βρίσκεται ακόμη στην αρχή του και η απόσταση μέχρι το τέλος είναι μεγάλη. Στο πλαίσιο αυτό, οι κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας είναι η αντοχή, η ηγεσία, το όραμα, οι ικανότητες υλοποίησης και η σωστή κρίση''.
Η βασική δυσκολία στην εφαρμογή του προγράμματος προσαρμογής έγκειται στη δυναμική του χρέους: Ακόμα κι αν η Ελλάδα καταφέρει να μειώσει το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης κάτω του 3% του ΑΕΠ και να αποκαταστήσει το αντίστοιχο πρωτογενές πλεόνασμα σε ένα επίπεδο κοντά στο 6% του ΑΕΠ έως το 2014, το δημόσιο χρέος θα συνεχίσει να αυξάνεται σύμφωνα με τις παραδοχές του προγράμματος και τελικά θα σταθεροποιηθεί περίπου στο 155% του ΑΕΠ (μετά την πρόσφατη συμπερίληψη των χρεών των ελλειμματικών Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών), πριν αρχίσει να αποκλιμακώνεται. Αυτό όμως, όπως εξήγησε ο κ. Στουρνάρας, είναι ένα επίπεδο σημαντικά υψηλότερο σε σύγκριση με το επίπεδο που καταγράφηκε στην έναρξη της προσπάθειας προσαρμογής. Ως εκ τούτου, το κρίσιμο ερώτημα είναι αν οι χρηματοπιστωτικές αγορές θα επιδείξουν αρκετή διορατικότητα ώστε να παράσχουν στην πλήρως μεταρρυθμισμένη ελληνική οικονομία την απαραίτητη αναχρηματοδότηση των σημαντικών δανειακών της αναγκών κατά την κρίσιμη περίοδο 2013-2015.
''Αν και ουδείς μπορεί να προεξοφλήσει την αντίδραση των χρηματοπιστωτικών αγορών δυο-τρία χρόνια από σήμερα, ιδιαίτερα μάλιστα αν επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος προσαρμογής είναι ενθαρρυντικό ότι το πρόσφατο Συμβούλιο Υπουργών Οικονομικών (ECOFIN) κατέληξε στην επιμήκυνση της χρονικής διάρκειας του δανείου των 110 δισ. ευρώ από 5 στα 11 χρόνια, εφ' όσον βέβαια ικανοποιηθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι'' είπε.
Έρευνες του ΙΟΒΕ που βρίσκονται σε εξέλιξη δείχνουν ότι υπάρχουν σημαντικές και ανεκμετάλλευτες πηγές ανάπτυξης, (περικοπή αμυντικών δαπανών υπό το φως της βελτίωσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων, περιστολή των δημοσίων δαπανών για την υγεία μέσα από την εισαγωγή λογιστικών βιβλίων, επαγγελματικής διαχείρισης και πληροφοριακών συστημάτων στα κρατικά νοσοκομεία, εκτεταμένες ιδιωτικοποιήσεις και μακροχρόνιες μισθώσεις μεγάλων εκτάσεων γης υψηλής αξίας, που, για ιστορικούς λόγους, ανήκουν στο κράτος, απελευθερώνονται τα κλειστά επαγγέλματα και οι αγορές, ελαττώνεται το διοικητικό βάρος με την κατάργηση των ποικίλων εμποδίων που το δημόσιο επιβάλλει στην επιχειρηματικότητα, εφαρμόζονται συμβάσεις παραχώρησης καθώς και συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα προκειμένου να προσελκυσθούν εγχώρια και ξένα κεφάλαια για έργα υποδομής ιδιαίτερα στις μεταφορές και στην ενέργεια, ενώ υιοθετείται πρακτική και, κυρίως, νοοτροπία "fast track" για όλες τις ιδιωτικές επενδύσεις και το ΕΣΠΑ).
''Η ελληνική οικονομική κρίση μπορεί να ήταν η πρώτη που ξέσπασε στην Ευρωζώνη, αλλά, όπως έδειξαν οι εξελίξεις, δεν είναι η μόνη. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα ενήργησε ως "μαμή της ιστορίας" με την έννοια ότι το πρόβλημά της κατέδειξε ότι μια νομισματική ένωση μεταξύ δομικά διαφορετικών κρατών-μελών δεν μπορεί να διατηρηθεί χωρίς ένα μόνιμο και αποτελεσματικό μηχανισμό επίλυσης κρίσεων και μια αποτελεσματική οικονομική διακυβέρνηση. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, (EFSF), ο οποίος ιδρύθηκε ως απόρροια της ελληνικής κρίσης και, ιδιαίτερα, η απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τη μετατροπή του σε ένα μόνιμο μηχανισμό, ζήτημα που θα εξειδικευθεί στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους, αποτελούν βήματα προς την ορθή κατεύθυνση. Αυτός ο μόνιμος μηχανισμός πρέπει να έχει τη μορφή ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου, η δε αρχιτεκτονική του πρέπει να είναι παρόμοια με αυτή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου'' σημείωσε ο κ. Στουρνάρας.
Εξήγησε ότι εκείνοι που φοβούνται ότι ένας τέτοιος μηχανισμός θα μπορούσε να μετατρέψει την Ευρωζώνη σε ένα μηχανισμό μεταβίβασης πόρων μεταξύ των κρατών-μελών της, θα πρέπει να είναι ήσυχοι ότι αυτό δεν θα συμβεί, με την εφαρμογή ταυτόχρονων αλλαγών στη Συνθήκη και στο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Επίσης, οι φόβοι που διατυπώνονται ότι αν γενικευθεί η κρίση και στις λοιπές χώρες-μέλη της Ευρωζώνης του Ευρωπαϊκού Νότου δεν θα επαρκούν οι πόροι για τη διάσωση και των χωρών αυτών, μπορεί να διασκεδαστούν με το επιχείρημα ότι το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της Ευρωζώνης είναι μηδενικό, δηλαδή τα ελλείμματα του Νότου είναι περίπου ίσα με τα πλεονάσματα του Βορρά, ενώ και τα θεμελιώδη μεγέθη της Ευρωζώνης συνολικά είναι υγιή.
Οι ηγέτιδες δυνάμεις και οι θεσμοί της Ευρωζώνης βρίσκονται σήμερα αντιμέτωπες με την μεγαλύτερη πρόκληση από τη δημιουργία του ευρώ και αργά ή γρήγορα το δίλημμα που θα τεθεί είναι: Περισσότερο ομοσπονδιακή Ευρωζώνη ή διάλυση του ευρώ. ''Πιστεύω ότι οι ηγέτιδες δυνάμεις της Ευρωζώνης, δρώντας ορθολογικά και λαμβάνοντας υπόψη το βασικό άξονα της εξωτερικής τους πολιτικής μετά το τέλος της δεκαετίας του '50 που είναι η ολοένα και μεγαλύτερη ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, θα επιλέξουν το πρώτο, ενδεχομένως με ενισχυμένη τη θέση της Γερμανίας στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι'' είπε ο κ. Στουρνάρας.
Εκ μέρους του ΔΣ του Ελληνο-Σουηδικού Επιμελητηρίου ο κ. Μαρινάκης ανέφερε ότι ''δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ανάκαμψη, χωρίς να διορθωθούν οι χρόνιες παθογένειες της οικονομίας μας και της κοινωνίας μας και κατά συνέπεια χωρίς την αποκατάσταση της αξιοπιστίας της χώρας διεθνώς. Για το λόγο αυτό πιστεύουμε ότι τα μέτρα που έχουν ληφθεί, έστω και ως αναγκαίο κακό, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Δεν γνωρίζουμε όμως κατά πόσο στη δοσολογία τους είναι επαρκή οικονομικά και κοινωνικά για την έξοδο της χώρας από την κρίση.
Κατά τη γνώμη μας χρειάζεται μία συνεπής μεταρρυθμιστική πολιτική για την αποκατάσταση της αξιοπιστίας της χώρας μας και παράλληλα μια ρεαλιστική, και σταθερή αναπτυξιακή οικονομική πολιτική ώστε να βγούμε από την κρίση και να υπάρξει ανάκαμψη με μόνιμο χαρακτήρα. Όλοι προσβλέπουμε σε μία τέτοια πολιτική από τη νέα διακυβέρνηση της Χώρας μας που να κινεί την αγορά , να κινητροδοτεί την ανάπτυξη χωρίς όμως κοινωνική εξαθλίωση και αναταραχή''.
Σε ότι αφορά στις διμερείς σχέσεις αναφέρθηκε ότι από το 2007 έχει αναστραφεί το κλίμα και οι εμπορικές συναλλαγές των δύο χωρών μειώθηκαν σημαντικά. Ενδεικτικά αναφέρθηκε ότι για το 2008 και 2009 οι εξαγωγές της Σουηδίας προς την Ελλάδα μειώθηκαν κατά 2 % και 14% αντίστοιχα ενώ της Ελλάδος προς Σουηδία μειώθηκαν 10% και 24%. Για το 2010 φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί η κατάσταση με τάση βελτίωσης και για τις δύο χώρες.