Το μνημόνιο (MUO) που υπεγράφη, ανοίγει το δρόμο για την είσοδο της τουρκικής Botas στο όλο σχέδιο, γεγονός που αποτελεί μια σημαντική, μετά από αρκετό καιρό, εξέλιξη για τον Ελληνο-Ιταλικό αγωγό φυσικού αερίου (Ποσειδών- «IG Poseidon». Πρόκειται για ένα αίτημα που έθετε μονίμως η τουρκική προς τις άλλες δύο πλευρές, καθώς η εθνική εταιρεία αγωγών της γείτονος, διαθέτει αντίστοιχο δικαίωμα και στον αγωγό Νabucco, τον ανταγωνιστή δηλαδή του Ελληνο-Τουρκο-Ιταλικού αγωγού.
Τι προβλέπει το MUO
Με το μνημόνιο που υπεγράφη χθες, δεσμεύεται υπέρ του αγωγού Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας, τμήμα της δυναμικότητας του τουρκικού εθνικού συστήματος φυσικού αερίου. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα να διασφαλισθεί φυσικό αέριο για την άμεση τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς, μέσω του Ελληνο-Τουρκικού αγωγού, πριν από την υπογραφή των τελικών συμφωνιών παροχής αερίου που απαιτούνται για να λειτουργήσει ο υποβρύχιος αγωγός "Ποσειδών".
Ανάλογη δυνατότητα διασφάλισης δίνεται και για τις εξαγωγές αζέρικου αερίου που θα κατευθυνθούν μετά το 2013 στις χώρες της Ν.Α. Ευρώπης μέσω του Ελληνο-Βουλγαρικού αγωγού (IGB), ο οποίος σχεδιάζεται για να συνδέσει το ελληνικό δίκτυο στο ύψος της Κομοτηνής, με την περιοχή Χάσκοβο της Βουλγαρίας.
Δικαίωμα στη Botas να αποκτήσει 15% στην «Ποσειδών»
Τέλος, το μνημόνιο, παρέχει τη δυνατότητα να εξεταστεί η συμμετοχή της τουρκικής εταιρείας αερίου Botas στον υποβρπυχιο αγωγό "Ποσειδών", όπως και η αναλογική συμμετοχή της ΔΕΠΑ, στην κοινοπραξία που θα κατασκευάσει και θα εκμεταλλεύεται έργα αναβάθμισης του τουρκικού δικτύου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η τουρκική ΒΟΤΑS, θα έχει δικαίωμα να αγοράσει από τη ΔΕΠΑ και την Edison που είναι οι μέτοχοι της εταιρείας του υποβρύχιου αγωγού "Ποσειδών" ποσοστό μέχρι 15% των μετοχών. Επίσης θα έχει δικαίωμα να αποκτήσει και ποσοστό από τη χωρητικότητα του αγωγού που ανέρχεται σε 8 δισ. κυβικά μέτρα το χρόνο.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr