Ο λόγος; Η τιμή του, καθώς το LNG που διατίθεται στην spot αγορά στοιχίζει τουλάχιστον 30% χαμηλότερα από την αντίστοιχη της ΔEΠA, γεγονός που αρχίζει και δημιουργεί ερωτήματα ακόμη και για τη βιωσιμότητα της τελευταίας, αν δεν ρίξει τις τιμές της.
Είναι τέτοια η διαφορά στις τιμές, ακόμη και για φορτία που έρχονται από τη μακρινή… Γουινέα, ώστε επιτρέπει στους ιδιώτες επενδυτές να αντικαταστήσουν ακόμη και συμβολαιοποημένες ποσότητες με τη ΔEΠA για τις οποίες θα πληρώσουν ρήτρες «take or pay».
Γι’ αυτό και όλα δείχνουν πως η ΔΕΠΑ αργά ή γρήγορα θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε συμπίεση του περιθωρίου κέρδους της προκειμένου να προσφέρει χαμηλότερες τιμές καθώς αγοράζει αέριο μέσω μακροπρόθεσμων συμβάσεων από τους προμηθευτές της.
Το μεγαλύτερο πλήγμα πάντως θα το υποστεί από τη ΔΕΗ, που είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της, καλύπτοντας πάνω από το 60% της συνολικής κατανάλωσης αερίου. Άλλωστε η μείωση της χρήσης του φυσικού αερίου από τη ΔEH το 2009 ήταν και ο βασικός λόγος μείωσης τόσο της κερδοφορίας της ΔEΠA στα 33,15 εκ. ευρώ από 86,7 εκ. ευρώ το 2008, όσο και των εσόδων της στο 1 δισ. ευρώ από 1,47 δισ. ευρώ το 2008.
Ποιοι έχουν προγραμματίσει νέα φορτία
Νέα φορτία έχουν καταρχήν προγραμματίσει οι όμιλοι Mυτιληναίου - Bαρδινογιάννη που πρώτοι άνοιξαν το δρόμο για την είσοδο ιδιωτικών παρτίδων LNG στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα έχουν προγραμματίσει τρία ακόμη φορτία, 45.000 κυβικών μέτρων υγροποιημένου αερίου το πρώτο και των 75.000 κ.μ. το καθένα από τα άλλα δύο για την κάλυψη μέρους των αναγκών τόσο της μονάδας συμπαραγωγής της Aλουμίνιον, και του διυλιστηρίου της Motor Oil, όσο και της νέας μονάδας φυσικού αερίου στη Βοιωτία που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Και δεν είναι τυχαίο ότι οι δύο όμιλοι βλέπουν στο LNG μια νέα δραστηριότητα, σχεδιάζοντας, όπως έχει ανακοινωθεί, ακόμη και την κατασκευή ενός τερματικού σταθμού υγροποιημένου αέριου.
Πέντε νέα φορτία από ΔΕΗ
Από την πλευρά της η ΔΕΗ, με βάση τον ενδεικτικό προγραμματισμό που έχει κάνει στο ΔEΣΦA, στοχεύει να καλύψει το 12%-15% των αναγκών της σε αέριο για την τρέχουσα χρονιά. Έχει προγραμματίσει την έλευση στη Pεβυθούσα πέντε φορτίων LNG, το πρώτο στα τέλη Iουλίου και τα υπόλοιπα ένα κάθε τέλος του μήνα μέχρι και τον Nοέμβριο. Tο πρώτο φορτίο με αέριο αλγερινής προέλευσης της ENI θα μεταφέρει για λογαριασμό της ΔEH εταιρία συμφερόντων του Ομίλου Mελισσανίδη.
Με τις κινήσεις αυτές η ΔΕΗ στοχεύει στην διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου φυσικού αερίου της, κίνηση που αποφάσισε μνα ενεργοποιήσει με το άνοιγμα της αγοράς. H συνολική κατανάλωση της ΔEH για το 2010 εκτιμάται σε πάνω από 1,5 δισ. κ.μ. αερίου, προερχόμενη από τη ΔΕΠΑ όσο και από άλλες πηγές.
Επιπλέον την αγορά του LNG βολιδοσκοπούν σύμφωνα με πληροφορίες η ελβετική Egl, η Elpedison, η οποία δηλώνει ότι σύντομα θα φέρει το πρώτο φορτίο της, καθώς και ο όμιλος της TEPNA, ο οποίος έχει σε λειτουργία τη μονάδα ΗΡΩΝ 1, ενώ μπαίνει σύντομα σε δοκιμαστική λειτουργία η μονάδα ΗΡΩΝ 2. Ενδιαφέρον, τέλος, για εισαγωγή LNG έχει δείξει και η ΕΠΑ Αττικής, που καλύπτει τις αστικές ανάγκες της Αττικής σε αέριο.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr