Αυτό είπε στην ουσία χθες ο Umberto Quadrino, διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρείας, ο οποίος είχε την Τρίτη στην Αθήνα επαφές με στελέχη της κυβέρνησης ενώ παραχώρησε και συνέντευξη Τύπου. Ειδικότερα, μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο κ. Quadrino ανέφερε πως και στην χώρα μας θα μπορούσε να λειτουργήσει το ιταλικό μοντέλο, κατά το οποίο η κρατική ιταλική Enel πούλησε πριν από μερικά χρόνια – για την ακρίβεια, υποχρεώθηκε από τις Βρυξέλες – μονάδες ηλεκτροπαραγωγής προκειμένου να απελευθερωθεί η αγορά ηλεκτρισμού.
“Αναμένουμε τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης”
«Σε μία τέτοια εξέλιξη, η Edison θα ενδιαφερόταν για την αγορά εργοστασίων της ΔΕΗ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρείας. Για να προσθέσει πως το ενδιαφέρον της Edison είναι γενικότερο και αφορά επίσης στο ενδεχόμενο συμμετοχής της ως στρατηγικού εταίρου σε μεγάλες ενεργειακές επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΠΑ και η ΔΕΗ, εφόσον φυσικά τεθεί τέτοιο θέμα από την κυβέρνηση.
«Περιμένουμε τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για όλα αυτά τα ζητήματα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Quadrino, για να προσθέσει ότι σκοπός της εταιρείας, σε συνεργασία με τα Ελληνικά Πετρέλαια (έχουν ιδρύσει την κοινή θυγατρική Elpedison) είναι να αναπτύξει ένα ανάλογο προς αυτό της ΔΕΗ μίγμα χαρτοφυλακίου (λιγνίτες, υδροηλεκτρικά, φυσικό αέριο, ανανεώσιμες πηγές) προκειμένου να ανταγωνιστεί την κρατική επιχείρηση.
«Πολλές στρεβλώσεις στην Ελλάδα»
Εκείνο όμως που έθεσε επιτακτικά ο επικεφαλής του ξένου κολοσσού στους Ελληνες συνομιλητές του είναι το ζήτημα των στρεβλώσεων που χαρακτηρίζουν τη λειτουργία της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού. Ο κ. Quadrino θεωρεί ότι η τιμή στην οποία πουλά η Elpedison την ηλεκτρική ενέργεια στο σύστημα ηλεκτρισμού, μέσω του εργοστασίου της στην Θεσσαλονίκη, δεν αντικατοπτρίζει τα πραγματικά κόστη της αγοράς.
«Δεν μας απασχολεί εάν πουλάμε φτηνά, αρκεί αυτές να είναι οι πραγματικές τιμές της αγοράς», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Quadrino, υπαινισσόμενος ακριβώς το “προνόμιο” για το οποίο έχει κατηγορηθεί η ΔΕΗ ότι της επιτρέπει να διαμορφώνει, μέσω του λιγνίτη και των υδροηλεκτρικών έργων, σε χαμηλά επίπεδα τις τιμές χονδρικής (Οριακή Τιμή Συστήματος), με αποτέλεσμα να καθίσταται ασύμφορη η λειτουργία των εργοστασίων που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο.
Στις Βρυξέλλες το θέμα του αγωγού
Αναφορικά με τον Ελληνο-Τουρκο-Ιταλικό αγωγό (ITGI), ο ιταλικός όμιλος ζητά από την ελληνική κυβέρνηση, όπως έχει κάνει και με την ιταλική, να θέσει πιο έντονα στις Βρυξέλλες το θέμα, ώστε να πιέσουν με τη σειρά τους και εκείνες την Άγκυρα για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες. Το έργο, που έχει εξαγγελθεί εδώ και πολλά χρόνια σαν ο μοναδικός βιώσιμος νότιος διάδρομος μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία προς τη Δύση, παραμένει κολλημένο τόσο χάρη στις απαιτήσεις της τουρκικής κυβέρνησης για τη διέλευση τράνζιτ του αζέρικου αερίου, όσο και λόγω του θολού τοπίου που υπάρχει γύρω από τη χρηματοδότηση του (δεν έχει ξεκαθαρίσει το ποσοστό συμμετοχής των κοινοτικών κονδυλίων).
«Ο αγωγός Nabucco δεν είναι βιώσιμος»
Δείγμα του βάρους που δίνει η ιταλική εταιρεία στον ITGI, είναι η φράση του επικεφαλής της Edison ότι "ο αγωγός Nabucco που θεωρείται ως η ανταγωνιστική πρόταση χρειάζεται 30 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο (που δεν είναι διαθέσιμα αυτή τη στιγμή στην περιοχή της Κασπίας), έναντι 10 δισ. του ITGI, τα οποία μπορεί να διαθέσει το Αζερμπαϊτζάν. Σύμφωνα με τον κ. Quadrino υπάρχει ήδη μία συμφωνία με την Τουρκία για τη διέλευση του αζέρικου αερίου από το δίκτυο της, η οποία ωστόσο δεν έχει επικυρωθεί νομοθετικά. Εκτίμησε πάντως ότι σε διεθνές φόρουμ που θα γίνει τις προσεχείς ημέρες στη Ρώμη, στο πλαίσιο του οποίου θα συναντηθούν οι Μπερλουσκόνι και Ερντογάν, αλλά και στη συνάντηση που θα έχει στα μέσα Μαίου στην Αθήνα ο Πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου με τον Τούρκο ομόλογό του, θα επιλυθεί το θέμα, που δεν επιτρέπει τη σύναψη συμφωνίας προμήθειας αερίου με το Αζερμπαϊτζάν. H "Poseidοn" κοινή εταιρεία των δύο πλευρών, προκήρυξε εξάλλου χθες διαγωνισμό για τη προμήθεια των σωλήνων που απαιτούνται για το υποθαλάσσιο τμήμα (Θεσπρωτία- Οτράντο) σε βάθος ως 1.370 μέτρων και προϋπολογισμού της τάξης των 172 εκατ. ευρώ.
Γιώργος ΦιντικάκηςΔείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr