Νωρίτερα το "R" μετέδιδε:
Σε γαλλογερμανική μάχη, ο απόηχος της οποίας φτάνει στους διαδρόμους και των πολιτικών γραφείων, τείνει να εξελιχθεί η προκήρυξη για το διαγωνισμό κατασκευής του μεγάλου λιγνιτικού σταθμού της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα, ύψους 1,3 δισ. ευρώ, οι όροι του οποίου εγκρίνονται σήμερα από το Δ.Σ. της εταιρείας.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ενδιαφέρον για την κατασκευή του έχουν εκφράσει κορυφαία ονόματα ξένων και ελληνικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα να έχουν σχηματισθεί δύο συμμαχίες, σε κάθε μια από τις οποίες συμμετέχουν οι μεγαλύτεροι παγκοσμίως κατασκευαστές λεβητών.
Στο πρώτο σχήμα συμμετέχουν η ΜΕΤΚΑ, από κοινού με τον Προμηθέα (όμιλο Κοπελούζου) και τη γαλλική Alstom, οι οποίοι είχαν εμπλακεί και προ δεκαετίας στην κατασκευή της μεγάλης λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ στην Φλώρινα (Ι), και στο δεύτερο σχήμα ο όμιλος της ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ με την γερμανική Babcock, η οποία ανήκει πλέον στον όμιλο της Hitachi.
Το ενδιαφέρον είναι ότι σε κάθε ένα από τα δύο σχήματα πρωταγωνιστούν οι δύο κορυφαίοι ανά τον κόσμο κατασκευαστές λεβητών για λιγνιτικές μονάδες, η γαλλική Alstom και η γερμανική Babcock, όπως επίσης ότι είναι η δεύτερη φορά που κατεβαίνουν από κοινού σε διαγωνισμό οι όμιλοι Μυτιληναίου (μέσω της ΜΕΤΚΑ) και Κοπελούζου.
Γαλλικές ενστάσεις
Να σημειωθεί ότι τα μέλη του Δ.Σ. της κρατικής επιχείρησης έχουν στα χέρια τους επιστολή που υπογράφεται από κορυφαία στελέχη της ελληνο-γαλλικής κοινοπραξίας, τα οποία και διαμαρτύρονται ότι η ΔΕΗ έχει τροποποιήσει τους όρους του διαγωνισμού. Επισημαίνουν συγκεκριμένα ότι δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής στον κατασκευαστή του λέβητα μόνο ως υπεργολάβου, χωρίς όμως αυτός να είναι “υπεύθυνος ενιαία, αδιαίρετα, αλληλέγγυα και εις ολόκληρο για το έργο”, όπως προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία και όπως συμβαίνει παγκοσμίως στους σχετικούς διαγωνισμούς σε όλο τον κόσμο για τέτοια μεγάλης σημασίας έργα.
Γιατί τροποποιηθήκαν οι όροι
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο λόγος που η ΔΕΗ τροποποίησε τους όρους του διαγωνισμού, είναι επειδή η Babcock δεν έχει ξανασυμμετάσχει στην κατασκευή λεβήτων για λιγνιτικές μονάδες στην Βόρειο Ελλάδα και έχει ανάλογη εμπειρία μόνο στην Μεγαλόπολη, για διαφορετικές προδιαγραφές. Το ζήτημα, όπως λέει πάντα η πρώτη πλευρά, είναι ότι την ίδια ώρα που η γερμανική εταιρεία που δέχεται να συμμετάσχει στον διαγωνισμό μόνο ως υπεργολάβος, η γαλλική Alstom έχει ήδη δεσμευθεί ότι θα συμμετάσχει τόσο ως μέλος της κοινοπραξίας, όσο, και αυτό είναι και το κυριότερο, ως απολύτως υπεύθυνη για το έργο.
Επισημαίνεται ότι οι λέβητες (καζάνια) είναι έργα που απαιτούν μεγάλη ασφάλεια. Πρόσφατα μάλιστα συνέβη ατύχημα με ανθρώπινα θύματα σε καζάνι της Babcock στην Γερμανία, ενώ και παλαιότερα η Alstom υποχρεώθηκε να επιδιορθώσει δικό της καζάνι, καθώς είχαν διαπιστωθεί σημαντικά προβλήματα μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του.
Η γαλλική πλευρά πάντως εμφανίζεται ιδιαίτερα δυσαρεστημένη από την στάση της διοίκησης της ΔΕΗ, με την οποία και διαφωνεί, σε μια περίοδο μάλιστα κατά την οποία η Γαλλία έχει σταθεί διεθνώς στο πλευρό της χώρας μας, ενώ το αντίθετο έχει συμβεί με την στάση που έχουν τηρήσει οι Γερμανοί.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr