Αν και το νομοσχέδιο στο σύνολό του αξιολογείται θετικά, η ΡΑΕ ειδικά όσον αφορά στην απλούστευση των διαδικασιών εκφράζει φόβους ότι με τις διατυπώσεις σε συγκεκριμένα άρθρα, θα προκύψει αναρχία στην εγκατάσταση των μικρότερων μονάδων και σημαντική αύξηση του κόστους για τη δημιουργία υποδομών, με αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής της κιλοβατώρας για τους καταναλωτές.
Παράλληλα η ΡΑΕ προτείνει συγκεκριμένες τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο, που θα κάνουν ελκυστικές τις επενδύσεις στη νησιωτική χώρα, οι οποίες θα περιλαμβάνουν ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ και σε συνδυασμό με διασυνδέσεις.
Αδειοδότηση
Το νομοσχέδιο ορίζει συγκεκριμένα ότι για σταθμούς χαμηλής όχλησης –για παράδειγμα - δεν θα απαιτείται ούτε απόφαση εξαίρεσης, ούτε άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας αλλά ούτε και περιβαλλοντική αδειοδότηση. Εξαιρούνται δηλαδή όλα τα φωτοβολταικά ανεξαρτήτως ισχύος, τα αιολικά μέχρι 700 κιλοβάτ, τα μικρά υδροηλεκτρικά μέχρι 10 μεγαβάτ, τα έργα γεωθερμίας –βιομάζας μέχρι 5MW και συμπαραγωγής μέχρι 5MW θερμικής ισχύος.
Όπως όμως σημειώνει η ΡΑΕ, «η έλλειψη διαδικασίας αδειοδότησης για τους σταθμούς αυτούς, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με τη λειτουργία τους και την απορρόφηση τους από το σύστημα δεδομένου ότι δεν αναφέρεται με σαφήνεια ποιος αρμόδιος φορέας ελέγχει την εγκατάσταση των σταθμών αυτών, το καθεστώς και τους όρους λειτουργίας τους.
«Δεν υπάρχει μητρώο»
Κατά την ΡΑΕ, η απλοποίηση της αδειοδότησης σταθμών ΑΠΕ, με την πρόβλεψη για εμπλοκή όσο το δυνατό λιγότερων υπηρεσιών, δεν μπορεί να επιτύχει, αν δεν προβλεφθεί ρητά, η δημιουργία ενός εθνικού μητρώου (registry), όπου θα καταγράφονται σε πραγματικό χρόνο και θα αποτυπώνονται γεωγραφικά όλες οι αιτήσεις για υλοποίηση σταθμών ΑΠΕ. Κι αυτό προκειμένου να μην προχωρούν οι διαφορετικές εκάστοτε αρμόδιες υπηρεσίες σε ταυτόχρονες διαδικασίες έγκρισης έργων για τα οποία διαπιστώνονται συγκρούσεις (π.χ. εδαφική επικάλυψη). Υπεύθυνος φορέας για την εύρυθμη λειτουργία του μητρώου αυτού θα μπορούσε να είναι η Ειδική Υπηρεσία one stop shop του ΥΠΕΚΑ, της οποίας η δημιουργία προτείνεται στο άρθρο 11 του σχεδίου νόμου.
Διαφωνίες για την τιμολόγηση
Τέλος, σύμφωνα πάντα με τη ΡΑΕ, η διάταξη του νομοσχεδίου για «αναπροσαρμογή των feed-in tariffs σε ποσοστό ίσο με την μέση μεταβολή των τιμών καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας κατά το προηγούμενο έτος» δεν είναι εύκολα αντιληπτή. Εν προκειμένω οι επενδύσεις ΑΠΕ υποστηρίζονται ώστε να καθίστανται εγγυημένα και ικανοποιητικά βιώσιμες, επομένως η προσέγγιση αυτή δεν μπορεί να συνυπάρχει με οποιαδήποτε λογική «αποφευγόμενου κόστους», όπως αυτό προκύπτει από τις τιμές των ορυκτών καυσίμων. Για τους ανωτέρω λόγους, σε ό,τι αφορά την ετήσια αναπροσαρμογή των τιμολογίων ΑΠΕ, προτείνεται να ισχύσει για όλα τα τιμολόγια ΑΠΕ αυτό που ήδη ισχύει για τα τιμολόγια φωτοβολταικών, δηλαδή η αύξηση να συσχετισθεί με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ήτοι, αναπροσαρμογή στο 80% του Δείκτη.
Γιώργος Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr