Στο στόχαστρο των αποκρατικοποιήσεων βρίσκεται καταρχήν ο ΟΤΕ, δεδομένου ότι βάσει της συμφωνίας με την Deutsche Telekom, η ελληνική πλευρά έχει τη δυνατότητα να παραχωρήσει το 10% το μετοχικό της κεφάλαιο στους Γερμανούς σε μια τιμή υψηλότερη από την τρέχουσα όπως έχει συμφωνηθεί. Πληροφορίες πάντως αναφέρουν πως υπάρχει πρόταση από τη γερμανική εταιρεία για την εξαγορά όλου του ποσοστού που κατέχει το κράτος (20%). Ωστόσο η προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησης στέκεται τροχοπέδι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Δημόσιο επισπεύδει την ιδιωτικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ) μέσω της πώλησης σημαντικού ποσοστού (μέχρι 33 και πλέον τοις εκατό) του μετοχικού κεφαλαίου με ταυτόχρονη διάθεση του μανατζμεντ, με στόχο να αντλήσει περίπου 600-700 εκατ. ευρώ. Σήμερα το ελληνικό δημόσιο ελέγχει άμεσα το 34,043% των μετοχών του Τ.Τ. και έμμεσα το 10% μέσω των ΕΛΤΑ. Η τράπεζα διαθέτει 1,207% ίδιες μετοχές και το 54,750% ανήκει στη διασπορά, όπου συμπεριλαμβάνονται και τα ποσοστά (περίπου 6% έκαστη) που κατέχουν η Εθνική Τράπεζα και η Eurobank. Το μεγάλο πρόβλημα στην περίπτωση του ΤΤ είναι πάντως ότι το προηγούμενο placement είχε γίνει στα 18 ευρώ και τώρα η μετοχή διαπραγματεύεται πέριξ των 4,5 ευρώ, καθιστώντας ασύμφορο την πώληση ποσοστού στα υφιστάμενα επίπεδα τιμών.
Εγχείρημα που θεωρείται επίσης εφικτό με βάση της συνθήκες της αγοράς, είναι η αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου που αυτή τη στιγμή είναι ανεκμετάλλευτα ή αποδίδουν λιγότερο από όσο θα μπορούσαν. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει λίστα με σειρά ακινήτων που θα μπορούσαν να δοθούν σε ιδιώτες με βάση μια συμφωνία sale and lease back (πώλησης και επαναμίσθωσης). Το εργαλείο αυτό είναι και το πιο προσφιλές σε αυτές τις περιπτώσεις, καθώς χρησιμοποιείται κατά κόρον από πολλές δυτικές χώρες για ακίνητα που ανήκουν στο Δημόσιο. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι παράγοντες του Υπουργείου εξετάζουν το ενδεχόμενο επαναδιαπραγμάτευσης συμβάσεων με ιδιώτες, όπου οι τιμές ενοικίασης δεν κρίνονται συμφέρουσες ή είναι χαμηλότερες σε σχέση με τις αγοραίες.
Το μέλλον του ΟΠΑΠ και των ΕΛΠΕ
Εφικτή θεωρείται και η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση και μετοχοποίηση του ΟΠΑΠ, καθώς δεν είναι στρατηγικής σημασίας ενώ επιπλέον το μονοπώλιο που σήμερα απολαμβάνει και μέχρι το 2010 κρίνεται ιδιαίτερα επισφαλές για τα επόμενα χρόνια. Η αξία της συμμετοχής του δημοσίου στον ΟΠΑΠ φτάνει το 34,4% και η πώληση ενός ποσοστού σε θεσμικούς επενδυτές θα μπορούσε- με βάση τη χρηματιστηριακή τιμή που κινείται κοντά στα 14,6 ευρώ ανά μετοχή. Το δημόσιο έχει επίσης την επιλογή να διατηρήσει τον έλεγχο της επιχείρησης αν το θελήσει, με ποσοστό όμως σημαντικά χαμηλότερο από το σημερινό.
Για τα Ελληνικά Πετρέλαια, υπάρχει η σκέψη για περαιτέρω μείωση του ποσοστού του ελληνικού δημοσίου που ανέρχεται στο 27% άμεσα και 8% έμμεσα μέσω της ΔΕΚΑ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πρώτες σκέψεις είναι να δοθεί προς πώληση το ποσοστό της ΔΕΚΑ και ενδεχομένως ένα πολύ μικρό ποσοστό του ελληνικού δημοσίου. Σε κάθε περίπτωση το δημόσιο προτίθεται να διατηρήσει ένα σημαντικό μερίδιο στην επιχείρηση την οποία θεωρεί στρατηγικής σημασίας.
Αεροδρόμια, λιμάνια και τρένα
Στην ατζέντα των αποκρατικοποίησεων φιγουράρουν επίσης τα αεροδρόμια και τα λιμάνια της χώρας. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα, πολλά ακούγονται για παραχώρηση του μανατζμεντ ελληνικών λιμανιών σε ιδιωτικά συμφέροντα αλλά και για των περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μέσω της εισαγωγής επιπλέον ποσοστού της εταιρίας στο Χρηματιστήριο.
Από τα επίσημα χείλη βέβαια, όλα διαψεύδονται. Πρόσφατα ερωτηθείς σχετικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ κ. Γ. Ανωμερίτης απέκλεισε το ενδεχόμενο να «πέσει» στο ΧΑ επιπλέον ποσοστό στον ΟΛΠ. Ωστόσο, αναλυτές επισημαίνουν ότι τα περιθώρια είναι στενά με βάση την δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, δεδομένου μάλιστα ότι υπάρχει ήδη εκδηλωμένο επενδυτικό ενδιαφέρον για ορισμένα λιμάνια. Σύμφωνα με πληροφορίες το εγχώριο και διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον εξακολουθεί να εστιάζεται στον τομέα της κρουαζιέρας για το λιμάνι του Πειραιά, όπως επίσης στο εμπορικό λιμάνι της Καβάλας καθώς και στο εμπορικό κομμάτι του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.
Επίσης, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποτελεί ένα πολύ πιθανό στόχο μέσω της εισαγωγής μετοχών του στο Χρηματιστήριο εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες της αγοράς. Στο αεροδρόμιο το Δημόσιο κατέχει το 55%. Τα έσοδα από ενδεχόμενη εισαγωγή ποσοστού 20-25% θα ανέλθουν σε εκατοντάδες εκατ. ευρώ, - ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς και την τιμή εισαγωγής- δίνοντας μια ανάσα στα Ταμεία του Δημοσίου.
Εκτός από το Ελ. Βενιζέλος, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εξετάζει το ενδεχόμενο να συνάψει συνεργασίες με ιδιώτες σε ορισμένα αεροδρόμια της χώρας, με στόχο να αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό τους, ενώ παράλληλα θα κατέχουν και την εκμετάλλευσή τους για σημαντικό χρονικό διάστημα.
Επίσης, θα επανεξετασθεί η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ και οι υποδομές του, οι νέοι σταθμοί. Επίσης εξετάζεται η είσοδος ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω των ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου με τον Ιδιωτικό Τομέα). Οι συμπράξεις αναμένεται να συμβάλλουν καίρια στην ανάπτυξη του δικτύου αλλά και σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας που διαθέτει. Με ΣΔΙΤ όπως όλα δείχνουν θα κατασκευαστεί και η γραμμή του προαστιακού από το Κορωπί έως το Λαύριο.
Ενέργεια, τράπεζες, δίκτυα και υποδομές
Στον κατάλογο των ιδιωτικοποιήσεων συνεχίζουν να βρίσκονται η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ, τα ΕΛΤΑ, η ΑΤΕ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Η περίπτωση της ΔΕΗ είναι η πιο δύσκολη προς αποκρατικοποίηση, λόγω της φύσης και του σκοπού της εταιρίας και κυβερνητικοί παράγοντες θεωρούν ότι δύσκολα θα ληφθεί απόφαση να μειωθεί η συμμετοχή του Δημοσίου στο 33% από 51% που είναι σήμερα.
Για τη ΔΕΠΑ, το Δημόσιο θεωρεί την εταιρία στρατηγικής σημασίας και για αυτό εξετάζει με ιδιαίτερη προσοχή το πώς θα αξιοποιήσει το ισχυρό πακέτο του 65% που κατέχει. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η option που διαθέτει η ΔΕΗ για την απόκτηση τού 30% σε περίπτωση που θελήσει να πουλήσει το Δημόσιο.
Σχετικά με τα ΕΛΤΑ, ανοικτό παραμένει το ενδεχόμενο εισαγωγής και μετοχών των ΕΛΤΑ στο Χρηματιστήριο ενώ δεν αποκλείεται να ανοίξει εκ νέου ο φάκελος για την αποκρατικοποίηση της θυγατρικής εταιρείας «Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ». Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση προσπάθησε να προχωρήσει στην πώληση του 51% της εταιρείας «Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ ΑΕ», αλλά ο διαγωνισμός τελικά δεν ευδοκίμησε.
Όσον αφορά το Καζίνο Πάρνηθας, πληροφορίες θέλουν το Δημόσιο να επιθυμεί παραχώρηση του 51% που κατέχει ενώ την ίδια στιγμή η Regency Εntertainment και η Ελλάκτωρ που κατέχουν το υπόλοιπο 49% έχουν επανειλημμένα εκδηλώσει ενδιαφέρον να αποκτήσουν τον πλήρη έλεγχο της επιχείρησης.
Αναφορικά με την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, η συμμετοχή του Δημοσίου ανέρχεται σε 61% και 74,5% αντίστοιχα και υπάρχει η σκέψη να το μειώσει στο 51% με πώληση του υπόλοιπου ποσοστού σε στρατηγικούς επενδυτές. Οι ενδιαφερόμενοι και σε αυτή την περίπτωση είναι αρκετοί, προεξαρχώντων των γαλλικών εταιριών Suez καιVeolia.
Μάνος Ρούσσος
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr