Η κατάσταση της αγοράς δείχνει ιδιαίτερα ανησυχητική αφού οι όποιες παραγγελίες γίνονται από τους καταναλωτές είναι εξαιρετικά βραχυπρόθεσμες: δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που προμηθεύονται καύσιμα για την κάλυψη αναγκών συγκεκριμένων ημερών. Από τη πλευρά πολλών εταιριών μεταπώλησης πετρελαίου θέρμανσης η κατάσταση δημιουργεί πρόσθετες ανησυχίες για κλείσιμο εργασιών και πιθανές εξαγορές από τους ισχυρούς του κλάδου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της STAT BANK, το 9μηνο Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2007 ηαγορά του πετρελαίου θέρμανσης έπεσε κάτω από τα 2 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, συμπαρασύροντας το σύνολο της αγοράς βενζινών-ντίζελ. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η συνολική αγορά βενζινών ντίζελ εμφάνισε ελαφρά επιβράδυνση 1,9% για να διαμορφωθεί στα 7,3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους. Έτσι, παρά το γεγονός ότι η κατανάλωση βενζινών αυξήθηκε (κατά 3,1%) και η αντίστοιχη του ντίζελ κίνησης εμφάνισε αύξηση 5,6%, η συνολική αγορά κινήθηκε αρνητικά.
Η δυστοκία της αγοράς σε συνδυασμό με τα υψηλά επίπεδα τιμών του αργού και των λιανικών τιμών έχει οξύνει τον ανταγωνισμό των εμπλεκομένων επιχειρήσεων. Οιτάσεις στην αγορά είναι πρώτον, ελαφρά υποχώρηση της κυριαρχίας των μεγάλων εταιρειών. Αν και οι 6 μεγάλες εταιρίες εμπορίας συγκέντρωναν (το 9μηνο του 2007) το 69,8% της συνολικής αγοράς, το μερίδιό τους ήταν 71,3% το αντίστοιχο διάστημα του 2006. Δεύτερον, οι τρεις πρώτες εταιρίες του κλάδου παρουσιάζουν μείωση του μεριδίου αγοράς τους ενώ οι μεσαίου μεγέθους εταιρίες διευρύνουν συνεχώς τη παρουσία τους στην αγορά. Τρίτον, 4-5 μικρές εταιρίες αντιμετωπίζουν σημαντικές δυσκολίες που εκφράζονται σε πάγωμα η μείωση του μεριδίου τους στην αγορά.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Stat Bank, η εικόνα του κλάδου έχει ως εξής:
* Η κρατικών συμφερόντων ΕΚΟ υπό τη διεύθυνση του κ. Γιώργου Γεωργίου, διατήρησε την πρωτιά στον κλάδο. Η διοίκηση της επιχείρησης συνεχίζει να υλοποιεί πρόγραμμα διεύρυνσης του δικτύου των ιδιόκτητων πρατηρίων υπό την αιγίδα της ΕΚΟ Καλυψώ ΕΠΕ. Ακολουθώντας το παράδειγμα της Shell που πρώτη δημιούργησε εκτεταμένο δίκτυο μεγάλων ιδιόκτητων πρατηρίων, η διοίκηση της ΕΚΟ προγραμματίζει να ελέγχει 23 ιδιόκτητα πρατήρια ως το τέλος του 2007. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της οι συνολικές επενδύσεις της εταιρίας για την επόμενη πενταετία σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων και σε ιδιόκτητα πρατήρια υπολογίζεται σε 100 εκατομμύρια ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιλογή της δημιουργίας ιδιόκτητων πρατηρίων αποτελεί - εκτός των άλλων - μια αμυντική κίνηση των εταιριών για τον έλεγχο του δικτύου.
Δεύτερη σημαντική επενδυτική επιλογή της διοίκησης η οποία στρέφεται εναντίοντου λαθρεμπορίου και της νόθευσης καυσίμων είναι ο έλεγχος των βυτιοφόρων μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων.
Η παρούσα διοίκηση της ΕΚΟ έχει ολοκληρώσει ένα σοβαρό πρόγραμμα μείωσης του κόστους και αύξησης των εσόδων της εξακολουθεί όμως να αντιμετωπίζει ένα σοβαρό πρόβλημα που της δημιουργεί δυσκολίες έναντι του ανταγωνισμού: λειτουργεί με πολυπληθέστερο προσωπικό έναντι των ανταγωνιστών της. Πάντως τους 2-3 τελευταίους μήνες η ΕΚΟ επιχειρεί ένα δυνατό «come back» ανεβάζοντας τις πωλήσεις της στις βενζίνες και τη «κίνηση».
* Η εν Ελλάδι θυγατρική της πολυεθνικής BP, υπό τη διεύθυνση του κ. Σ. Χριστογιάννη, εξακολουθεί να είναι ηχρυσοτόκος όρνιθα του τομέα εμπορίας καυσίμων. Κατά την τελευταία δημοσιευθείσα χρήση, η BP Hellas ήταν η πιο κερδοφόρος επιχείρηση του κλάδου με 32,2 εκατομμύρια ευρώ καθαρά κέρδη. Η επιχείρηση ωστόσο εμφανίζει ελαφρά κάμψη των πωλήσεών της στους τομείς των βενζινών-ντίζελ. Ειδικότερα, το 9μηνο Ιανουαρίου Αυγούστου 2007 παρουσιάζει μείωση των πωλήσεων βενζινών κατά 8,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2006. Έτσι το 9μηνο στην αγορά των βενζινών η BP κατέλαβε τη δεύτερη θέση με πρώτη τη Shell, τρίτη την ΕΚΟ και τέταρτη την Aegan.
*Η Shell υπό τη διεύθυνση του κ. Παναγ. Ξυνή, εμφάνισε κάμψη των πωλήσεών της κατά το διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2007. Η διοίκηση της εν Ελλάδι θυγατρικής του πολυεθνικού κολοσσού δ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr