Μετά την ολοκλήρωση των ολυμπιακών έργων ο κατασκευαστικός κλάδος υπέστη σημαντική υποχώρηση της δραστηριότητάς του και αισθητή υποχώρηση των οικονομικών αποτελεσμάτων και μεγεθών των επιχειρήσεων, καθώς η ζήτηση για νέα δημόσια έργα μειώθηκε αισθητά.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Hellastat (www.hellastat.eu), τα νέα έργα που προκηρύχθηκαν από τις αρχές του 2006, καθώς και η ένταξη πολλών από αυτών στο καθεστώς των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ.), βελτίωσε το κλίμα στον κατασκευαστικό κλάδο. Σημαντική ευκαιρία για τον κλάδο των κατασκευών αποτελεί το επερχόμενο Δ ΚΠΣ (20,1 δισ. ευρώ).
Οι συμβάσεις παραχώρησης που καταρτίστηκαν το 2006 (ιδιαίτερα για τους 6 μεγάλους οδικούς άξονες) αύξησαν το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εργοληπτών 7ης τάξης σε 12,56 δισ. ευρώ.
Στον αντίποδα, το έδαφος για τις μικρότερου μεγέθους τεχνικές εταιρείες αποδεικνύεται δύσβατο, με πολλές από αυτές να εξαναγκάζονται σε διακοπή των δραστηριοτήτων τους, ενώ ακόμα και μεγάλες επιχειρήσεις (π.χ. ΑΛΤΕ, Έμπεδος, Θεμελιοδομή) αποχώρησαν από το Χρηματιστήριο Αθηνών.
Προκειμένου οι εργοληπτικές εταιρείες να επιβιώσουν στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον που διαμορφώνεται και να διεκδικήσουν με αξιώσεις έργα στον ελληνικό χώρο, αλλά και σε χώρες του εξωτερικού, προχωρούν σε συνένωση δυνάμεων με μέχρι πρότινος ανταγωνιστικά σχήματα, ώστε να σχηματίσουν ομίλους με επαρκέστερα οικονομικά μεγέθη. Καθοριστικό παράγοντα για την απόφαση μιας εταιρείας για συγχώνευση ή εξαγορά αποτελούν και τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, στα οποία επιδιώκουν να αυξήσουν τη συμμετοχή τους.
Σύμφωνα με εκπρόσωπους των επιχειρήσεων του κλάδου με τους οποίους συνεργάστηκε η Hellastat για την εκπόνηση της μελέτης, ορισμένες από τις σημαντικότερες προκλήσεις στις οποίες οι κατασκευαστικές εταιρείες οφείλουν να φανούν επαρκείς ώστε να εξασφαλίζουν μια σταθερή ανοδική πορεία, είναι οι εξής:
* Θεσμοθέτηση και εξάπλωση των ΣΔΙΤ
* Χρηματοδότηση της χώρας από το Δ ΚΠΣ
* Υλοποίηση μεγάλων, αλλά και μικρομεσαίων έργων υποδομής στην περιφέρεια
* Ανάληψη έργων σε αναδυόμενες αγορές του εξωτε-ρικού
* Δραστηριοποίηση σε έργα real estate, καθώς και σε σύνθετες τουριστικές επενδύσεις και παραθεριστικές κατοικίες
* Αξιοποίηση των ολυμπιακών ακινήτων
* Εξειδίκευση σε εργατικό δυναμικό διοίκησης και διαχείρισης έργων (project management) στις νέες χώρες-μέλη της Ε.Ε.
Η επίτευξη των προαναφερθέντων προκλήσεων προϋποθέτει ότι ο κατασκευαστικός κλάδος θα μπορέσει επίσης να αντιμετωπίσει συγκεκριμένες αδυναμίες και απειλές του οικοδομικού περιβάλλοντος, όπως:
* Υπερπροσφορά παραγωγικής δυναμικότητας μετά την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων
* Ο τρόπος ανάθεσης δημοσίων έργων προϋποθέτει υψηλές εγγυήσεις και οδηγεί σε σημαντικού μεγέθους εκπτώσεις
* Καθυστέρηση είσπραξης των δεδουλευμένων από τον Δημόσιο Τομέα
* Έλλειψη ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου ρύθμισης της αγοράς των ιδιωτικών έργων
* Έντονος (και διεθνής) ανταγωνισμός για την ανάληψη έργων που συμπιέζει το προσφερόμενο τίμημα
* Οι ΣΔΙΤ με τις πρόσθετες δανειακές υποχρεώσεις που απαιτούν αυξάνουν τον πιστωτικό κίνδυνο σε περιπτώ-σεις οικονομικής ύφεσης ή αποτυχίας στην εκμετάλλευση των έργων
* Συγκέντρωση της ακίνητης περιουσίας σε δημόσιους φορείς
* Ελλιπής χωροταξικός σχεδιασμός και εθνικό κτηματολό-γιο
* Απρόσμενες ανοδικές μεταβολές στις τιμές των υλικών αυξάνουν τα κόστη παραγωγής
Τα αποτελέσματα του 2006
Στο δείγμα της μελέτης της Hellastat έχουν περιληφθεί 1179 επιχειρήσεις.
Από την ανάλυση των οικονομικών στοιχείων των εταιρειών του δείγματος παρατηρούμε ότι μετά από μία σημαντική πτώση το 2005, ο συνολικός Κύκλος Εργασιών επανήλθε στα επίπεδα του 2004 και διαμορφώθηκε στα 5.651,41εκ., γεγονός ενθαρρυντικό για την ικανότητα των εταιρειών να ξεπερνάν τα προβλήματα που δημιούργησε η μείωση των δημοσίων έργων μετά από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Από τις 1179 εταιρείες οι οποίες παρουσίασαν αποτελέσματα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr