Από την έρευνα της Επιτροπής προέκυψε ότι οι όροι ένταξης δεν αποφέρουν οικονομικό πλεονέκτημα στις τράπεζες τις οποίες αφορά η μεταρρύθμιση.
Η αρμόδια Επίτροπος σε θέματα ανταγωνισμού, Neelie Kroes, δήλωσε: «Έχω την ευχαρίστηση να εγκρίνω μια διαρθρωτική μεταρρύθμιση σκοπός της οποίας είναι η διασφάλιση της βιωσιμότητας ενός διανεμητικού συστήματος συντάξεων μέσω της διεύρυνσης της βάσης των ασφαλισμένων».
Στις 6 Σεπτεμβρίου 2006, οι ελληνικές αρχές κοινοποίησαν την προαιρετική ένταξη των συστημάτων επικουρικής σύνταξης ορισμένων τραπεζών στο γενικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.
Ενώ όλοι οι τραπεζοϋπάλληλοι είναι ασφαλισμένοι για την κύρια σύνταξή τους στο IKA-ETAM, που αποτελεί τον γενικό φορέα κοινωνικής ασφάλισης για κύριες συντάξεις, η ασφάλιση επικουρικής σύνταξης στον τραπεζικό τομέα σήμερα είναι μάλλον κατακερματισμένη. Οι προσληφθέντες προ της 1ης Ιανουαρίου 2005 τραπεζοϋπάλληλοι είναι ασφαλισμένοι για επικουρική σύνταξη είτε στο ΕΤΕΑΜ, τον γενικό φορέα κοινωνικής ασφάλισης, είτε σε χωριστούς ασφαλιστικούς φορείς αναλόγως της τράπεζας στην οποία εργάζονται.
Στόχος της μεταρρύθμισης είναι να παρασχεθεί νομική ασφάλεια στους τραπεζικούς υπαλλήλους και να εξασφαλιστεί η διαθεσιμότητα και η επάρκεια των συντάξεων.
Στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης θα συσταθεί ένας νέος φορέας δημοσίου δικαίου ονομαζόμενος ΕΤΑΤ (Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων), το οποίο θα έχει την εγγύηση του ελληνικού κράτους. Το ΕΤΑΤ θα είναι αρμόδιο για την ενημέρωση και τη διεκπεραίωση των κοινωνικοασφαλιστικών υποθέσεων του προσωπικού των τραπεζών και θα ενεργεί ως φορέας σύνδεσης και διαμεσολάβησης μεταξύ τραπεζοϋπαλλήλων, ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ΕΤΕΑΜ.
Οι τράπεζες που δεν είναι εντεταγμένες στο γενικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης για επικουρικές συντάξεις θα έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν τον δικό τους χωριστό ασφαλιστικό φορέα στο ΕΤΕΑΜ. Στην περίπτωση αυτή, τα άτομα που είναι ασφαλισμένα στο φορέα επικουρικής ασφάλισης θα υπαχθούν αυτομάτως στο ΕΤΕΑΜ. Συγκεκριμένα, τα βασικά δικαιώματα επικουρικής σύνταξης, που αντιστοιχούν στα δικαιώματα επικουρικής σύνταξης που παρέχει το γενικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, θα μεταφερθούν στο ΕΤΕΑΜ με αντάλλαγμα την υποχρεωτική καταβολή των νόμιμων εισφορών εργοδοτών και εργαζομένων. Τα ειδικά δικαιώματα επικουρικής ασφάλισης, που αντιστοιχούν στα δικαιώματα που υπερβαίνουν το όριο των βασικών δικαιωμάτων επικουρικής ασφάλισης, θα αναλάβουν οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης ΕΤΕΑΜ και ΕΤΑΤ με αντάλλαγμα την καταβολή ενός συγκεκριμένου ποσού.
Ο ρόλος της Επιτροπής, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι να εξασφαλίσει ότι η μεταρρύθμιση δεν παρέχει οικονομικά πλεονεκτήματα στις τράπεζες που θα προτιμήσουν την ένταξη των επικουρικών ταμείων τους στο γενικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης.
Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ΕΤΑΤ δεν ασκεί οικονομική δραστηριότητα κατά την έννοια των άρθρων 87 και 88 της συνθήκης ΕΚ. Συνεπώς, η κρατική εγγύηση την οποία απολαύει ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις της συνθήκης ΕΚ (άρθρο 87 παράγραφος 1).
Από την έρευνα της Επιτροπής προέκυψε ότι η μεταβίβαση των βασικών δικαιωμάτων επικουρικής σύνταξης στο ΕΤΕΑΜ βάσει των όρων που περιγράφονται ανωτέρω δεν εξαιρεί ούτε απαλλάσσει τις υπόψη τράπεζες από τις επιβαρύνσεις που συνεπάγεται η κανονική εφαρμογή του γενικού συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.
Η Επιτροπή διερεύνησε τη μέθοδο που παρουσίασαν οι ελληνικές αρχές σχετικά με την αποτίμηση των ειδικών δικαιωμάτων επικουρικής ασφάλισης που θα αναλάβουν το ΕΤΕΑΜ και το ΕΤΑΤ και διαπίστωσε ότι οι ενδιαφερόμενες τράπεζες θα χρηματοδοτήσουν εξ ολοκλήρου τις επιπρόσθετες οικονομικές επιβαρύνσεις που θα αναλάβουν το ΕΤΕΑΜ και το ΕΤΑΤ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr