Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως η κυβέρνησή του πέτυχε να ωριμάσει, να δημοπρατήσει και πλέον να υπογράψει αυτό το έργο, που αποτελεί έναν ακόμα κρίκο στη συνολική ανάπτυξη της Ηπείρου τονίζοντας: «Η κυβέρνησή μας, έχει αναπτύξει και ξεδιπλώσει, ένα πολύ φιλόδοξο έργο ρύθμισης πολλών εκκρεμοτήτων που έρχονται από το παρελθόν, όσον αφορά τις οδικές υποδομές και θα μείνουμε απολύτως προσηλωμένοι σε αυτόν τον στόχο» . Όπως ανέφερε, η περιοχή που κάποτε θεωρούνταν απομονωμένη, έχει μετατραπεί στην πιο διασυνδεδεμένη περιφέρεια της χώρας, χάρη στην Εγνατία Οδό, την Ιόνια Οδό και την ολοκλήρωση του Ε65.
Ο νέος οδικός άξονας αναμένεται να βελτιώσει τη διασύνδεση των Ιωαννίνων, αλλά και την πρόσβαση προς την Αλβανία, ενισχύοντας τις εμπορικές και πολιτιστικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών. Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε επίσης τη σημασία της οδικής ασφάλειας, δηλώνοντας ότι οι επενδύσεις στις υποδομές αποσκοπούν τόσο στην ανάπτυξη όσο και στη μείωση των ατυχημάτων.
Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε τον νέο δρόμο «γέφυρα φιλίας» μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, που φέρει έντονο εθνικό πρόσημο, καθώς αφορά άμεσα την ελληνική εθνική μειονότητα. Ο κ. Μητσοτάκης κατέληξε πως η σημερινή εμπειρία από την υπογραφή της σύμβασης θα μεταφερθεί στους Ευρωπαίους ομολόγους του, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και της Συνόδου Ε.Ε. – Δυτικών Βαλκανίων στις Βρυξέλλες. Με την ολοκλήρωση του έργου, η Ήπειρος αναμένεται να αποκτήσει ακόμα καλύτερη πρόσβαση, ενισχύοντας τον ρόλο της ως κόμβου στην ευρύτερη περιοχή.
Η κατασκευαστική εταιρεία ΑΒΑΞ, ανάδοχος του έργου, είναι έτοιμη να ξεκινήσει την κατασκευή του δρόμου Ιωαννίνων – Κακαβιάς, με στόχο την ολοκλήρωση του έργου το συντομότερο δυνατό. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ, κατά την τελετή υπογραφής, τόνισε ότι τα μεγάλα έργα υποδομής αποτελούν βασικό πεδίο δράσης για την εταιρεία, αναφέροντας ως παράδειγμα τον δρόμο Αργυρόκαστρο – Τεπελένι, που κατασκευάστηκε από την ίδια. Εξέφρασε την αισιοδοξία του για την έγκαιρη παράδοση του έργου και προέβλεψε εγκαίνια από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου και ανέφερε ότι το νέο οδικό τμήμα θα αποτελέσει κρίκο του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών, ενισχύοντας τη διασυνοριακή σύνδεση Ελλάδας – Αλβανίας. Ο δρόμος θα συνδέει τους δύο μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια και ενισχύοντας τον τουρισμό, την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή στην περιοχή της Ηπείρου.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο της επέκτασης της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά περιλαμβάνει δύο κύρια υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Ξεκινά από τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και καταλήγει στον ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου, με συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα σε νέα χάραξη. Σε αυτό το υποτμήμα προβλέπεται η κατασκευή έξι ανισόπεδων κόμβων.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Εκτείνεται από το πέρας του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου έως τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς, με μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού. Και σε αυτό το υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Επιπλέον, το έργο περιλαμβάνει υποστηρικτικές δράσεις, όπως απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις και αποκαταστάσεις δικτύων οργανισμών κοινής ωφέλειας, συνδέσεις με αυτά, καθώς και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες.
Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 310 εκατομμυρίων ευρώ με ΦΠΑ. Η χρηματοδότησή του προέρχεται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021–2027», στο οποίο εντάχθηκε τον Σεπτέμβριο.
Ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Καλπάκι έχει ως εξής:
«Κύριε Πρόεδρε της Βουλής, κ. Περιφερειάρχα, κ. Δήμαρχοι, κ. Δήμαρχε της Δρόπολης, κυρία και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στο κοινοβούλιο, φίλες και φίλοι, «συνωμότησε» και ο καιρός ώστε να μπορέσω να βρεθώ σήμερα μαζί σας.
Είχαμε πολλή ομίχλη στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, αλλά «άνοιξε» και εμφανίστηκε ένας λαμπρός γαλάζιος ουρανός, έτσι μπορέσαμε να προσγειωθούμε, διότι ήθελα πραγματικά να βρεθώ σήμερα μαζί σας, σε αυτή την πολύ σημαντική υπογραφή, για δύο λόγους.
Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με το έργο αυτό καθαυτό. Ένα έργο -το γνωρίζουν καλά όλοι οι παρευρισκόμενοι- εξαιρετικά «πονεμένο», για το οποίο μιλούσαμε πολλές φορές, «θύμα» μερικές φορές -και χαίρομαι που το είπες, Δήμαρχε- και κάποιων μαξιμαλιστικών διεκδικήσεων.
Ένα έργο το οποίο, όμως, αυτή η κυβέρνηση κατάφερε και ωρίμασε, δημοπράτησε και βρισκόμαστε σήμερα στην ευτυχή θέση να μπορούμε να υπογράψουμε τη σχετική σύμβαση, ώστε να εκκινήσει άμεσα ένα έργο το οποίο εσείς γνωρίζετε καλύτερα από εμένα πόσο καθοριστικό είναι και για την ευρύτερη ανάπτυξη της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, αλλά και για την πολύ σημαντική διασύνδεση με την Αλβανία -θα έρθω σε αυτό το ζήτημα στη συνέχεια.
Προφανώς το έργο αυτό δίνει νέα αναπτυξιακή δυναμική σε όλο το βόρειο κομμάτι των Ιωαννίνων και σε όλο το Πωγώνι, προφανώς διευκολύνει πάρα πολύ την πρόσβαση και στο Ζαγόρι, είναι ένα έργο το οποίο το περιμένατε πάρα πολλά χρόνια και χαίρομαι ιδιαίτερα που είμαστε στην ευτυχή θέση επί δικής μας κυβέρνησης -επιτέλους- να ξεκινά.
Και, όπως είπε και ο Υπουργός, δεν είναι το μόνο σημαντικό έργο υποδομής το οποίο η κυβέρνησή μας δρομολογεί. Το συζητούσαμε λίγο με τον Πρόεδρο, αναλογιζόμενος πόσο απομονωμένη ήταν κάποτε η Ήπειρος και πώς σήμερα βρίσκεται να είναι, ίσως, η πιο διασυνδεδεμένη Περιφέρεια, με την Εγνατία, με την Ιονία οδό και βέβαια με το πάρα πολύ σημαντικό έργο του Ε65 να πλησιάζει πια προς την ολοκλήρωσή του.
Εκτιμούμε ότι όλος ο Ε65 θα παραδοθεί στην κυκλοφορία εντός των πρώτων τεσσάρων μηνών του 2026, το οποίο σημαίνει ότι θα μπορείτε να προσεγγίζετε τα Γιάννενα από δύο διαφορετικούς δρόμους και σίγουρα για το Μέτσοβο θα είναι πολύ πιο γρήγορο να έρχεται κανείς από τον Ε65 παρά να ακολουθεί την Ιονία οδό.
Βέβαια, αυτά είναι μόνο κάποια από τα έργα τα οποία δρομολογούμε. Η κυβέρνησή μας έχει αναπτύξει και ξεδιπλώσει ένα πολύ φιλόδοξο έργο ρύθμισης πολλών εκκρεμοτήτων που έρχονται από το παρελθόν όσον αφορά στις ζωτικές υποδομές. Θα μείνουμε απολύτως προσηλωμένοι σε αυτόν τον στόχο, βήμα-βήμα να χτίζουμε μια πιο διασυνδεδεμένη, μια καλύτερη Ελλάδα, που θα εξασφαλίζει βέβαια και ασφάλεια στους δρόμους. Γιατί δίνω προσωπικά πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στα ζητήματα της οδικής ασφάλειας.
Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο ήθελα να βρεθώ σήμερα εδώ έχει να κάνει με το γεγονός ότι αμέσως μετά θα αναχωρήσω για να συμμετάσχω σε ένα Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, του οποίου θα προηγηθεί η Σύνοδος ΕΕ – Δυτικών Βαλκανίων.
Και δεν θα μπορούσα να φανταστώ καλύτερη «γέφυρα» στην παρουσία μου σε αυτή τη Σύνοδο από αυτήν την υπογραφή σήμερα. Διότι, πράγματι, η Ελλάδα επενδύει στις καλές και σταθερές σχέσεις με την Αλβανία και προφανώς στηρίζει έμπρακτα όλα τα δικαιώματα της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας.
Και θέλω να πω με την ευκαιρία αυτή ότι η διαδικασία προσέγγισης της Αλβανίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι, θα έλεγα, ο καλύτερος τρόπος για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ότι χρόνιες διεκδικήσεις της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας επιτέλους θα γίνουν πράξη. Σε αυτή την κατεύθυνση αγωνιζόμαστε.
Γνωρίζει πάρα πολύ καλά και η φίλη Αλβανία ότι υπάρχει μια διαρκής πορεία με αιρεσιμότητα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου εμείς ουσιαστικά είμαστε οι ρυθμιστές της ταχύτητας με την οποία η Αλβανία θα κινείται προς την Ευρώπη. Και όσο πιο γρήγορα εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της, οι οποίες έρχονται από το παρελθόν, είτε μιλάμε, κ. Δήμαρχε, για τα δικαιώματα αυτοπροσδιορισμού είτε μιλάμε για τα περιουσιακά δικαιώματα, τόσο πιο γρήγορα και εμείς θα συναινούμε και θα υποστηρίζουμε αυτή την ευρωπαϊκή πορεία της Αλβανίας.
Ο δρόμος, λοιπόν, αυτός γίνεται, ουσιαστικά, μια γέφυρα φιλίας μεταξύ της Ελλάδος και της Αλβανίας. Και προφανώς μια γέφυρα που αφορά πρωτίστως την Ελληνική Εθνική Μειονότητα, οπότε θα έλεγα ότι έχει και αυτή την ξεχωριστή, διαφορετική αξία, ένα πολύ έντονο και ισχυρό εθνικό πρόσημο, και θα έχω τη χαρά, μάλιστα, να μεταφέρω τη σημερινή εμπειρία μου και στους Ευρωπαίους ομολόγους μου, σε λίγες ώρες από τώρα, που θα βρεθούμε στις Βρυξέλλες.
Θέλω, λοιπόν, και πάλι να συγχαρώ όλους όσοι εργάστηκαν για να φτάσουμε στη σημερινή ευτυχή μέρα, και δεν ήταν εύκολο: την ηγεσία του Υπουργείου, τον Υπουργό, τον Υφυπουργό, τον Γενικό Γραμματέα, όλα τα στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έχουμε έναν άξιο ανάδοχο, μια εταιρεία με μεγάλη εμπειρία.
Δεν είναι ένα εύκολο τεχνικά έργο, θέλω να το τονίσω αυτό, όμως η εταιρεία έχει μεγάλη εμπειρία με έργα τα οποία είναι τεχνικά σύνθετα. Και είμαι σίγουρος ότι θα τηρηθούν όλα τα σχετικά χρονοδιαγράμματα έτσι ώστε, εντός του πλαισίου της σύμβασης που θα υπογραφεί, να έχουμε την ευκαιρία με το καλό να ξαναβρεθούμε εδώ, αγαπητέ μου Περιφερειάρχα, στην επίσημη παράδοση του δρόμου αυτού στην κυκλοφορία.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr