Ι. Ανάλυση έτους 2022
Κατά το έτος 2022, συνέβησαν σε ολόκληρη τη Χώρα 10.487 οδικά τροχαία ατυχήματα, τα οποία προκάλεσαν τοv θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 0,3% σε σύγκριση με το 2021 κατά το οποίο είχαν συμβεί 10.454 ατυχήματα. Ο συνολικός αριθμός των παθόντων στα οδικά τροχαία ατυχήματα για το έτος 2022 παρουσίασε αύξηση κατά 2,3% σε σύγκριση με το 2021 (13.279 το 2022 έναντι 12.980 το 2021).
Αναλυτικότερα, από τα παθόντα πρόσωπα των οδικών τροχαίων ατυχημάτων το 2022, καταγράφηκαν 654 νεκροί, 664 βαριά τραυματίες και 11.961 ελαφρά τραυματίες, έναντι 624 νεκρών, 610 βαριά τραυματιών και 11.746 ελαφρά τραυματιών το 2021, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 4,8%, 8,9% και 1,8% αντίστοιχα.
Ι.1 Νεκροί σε οδικά τροχαία ατυχήματα
Ι.1.1 Νεκροί σε οδικά τροχαία ατυχήματα, κατά φύλο και κατηγορία παθόντα
Από το σύνολο των 654 νεκρών, το 70,9% αφορούσε οδηγούς, το 11,9% μεταφερόμενους επιβάτες και το 17,1% πεζούς. Η αναλογία ανδρών και γυναικών ήταν 82,4% και 17,6% αντίστοιχα.
Ι.1.2 Νεκροί σε οδικά τροχαία ατυχήματα, κατά ομάδες ηλικιών, κατηγορία παθόντα και μέσο μεταφοράς
Οι νεκροί κατανέμονται κατά ομάδες ηλικιών ως εξής: 0-24 ετών 16,1%, 25-49 ετών 31,2%, 50-64 ετών 21,6% και άνω των 65 ετών 29,4%.
Από την ανάλυση των νεκρών κατά κατηγορία παθόντα και ηλικιακή ομάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό (36,4%) για τους οδηγούς παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 25-49 ετών. Για τους μεταφερόμενους, το μεγαλύτερο ποσοστό (34,6%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 0-24 ετών ενώ για τους πεζούς το μεγαλύτερο ποσοστό (60,7%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 65 ετών και άνω.
Ι.1.3 Νεκροί σε οδικά τροχαία ατυχήματα, κατά μέσο μεταφοράς και είδος περιοχής
Από το σύνολο των 654 νεκρών, 257 (39,3%) επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα, 212 (32,4%) σε δίτροχα (συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων) και 112 (17,1%) ήταν πεζοί.
Από την κατανομή των νεκρών κατά περιοχή που συνέβη το ατύχημα, παρατηρείται ότι σε κατοικημένη περιοχή το 26,6% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 44,6% σε δίτροχα. Σε μη κατοικημένη περιοχή τα ποσοστά ανέρχονται σε 49,3% επιβαίνοντες σε επιβατικά οχήματα και 22,4% σε δίτροχα. Σε αυτοκινητόδρομο το 59,6% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 15,4% σε δίτροχα.
Ι.2 Ατυχήματα
Ι.2.1 Ανάλυση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων και νεκρών, κατά Περιφέρεια, ανά μήνα, ημέρα της εβδομάδας και ώρα του εικοσιτετραώρου
Ι.2.1.1 Περιφερειακή κατανομή οδικών τροχαίων ατυχημάτων και νεκρών και δείκτης ατυχημάτων και νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους
Το 2022 ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο Χώρας ήταν 1.002,4.
Η Περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με 1.468,6 ατυχήματα, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ήταν δεύτερη με 1.106,5 ατυχήματα και στην τρίτη θέση ήταν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 1.061,8 ατυχήματα.
Ο δείκτης του αριθμού των νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο Χώρας ήταν 62,5. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 131,2, τη δεύτερη θέση είχε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με δείκτη 127,3 και ακολουθεί η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας με 112,4.
Ι.2.1.2 Μηνιαία κατανομή οδικών τροχαίων ατυχημάτων και νεκρών
Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων (1.025) και νεκρών (73) καταγράφηκε τον Οκτώβριο, με ποσοστό 9,8% στο σύνολο των ατυχημάτων του έτους και 11,2% στο σύνολο των νεκρών. Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (642), με ποσοστό 6,1% καταγράφηκε τον Ιανουάριο ενώ ο μικρότερος αριθμός νεκρών (31) με ποσοστό 4,7% καταγράφηκε τον Φεβρουάριο.
Ι.2.1.3 Κατανομή οδικών τροχαίων ατυχημάτων και νεκρών ανά ημέρα της εβδομάδας
Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων κατά το 2022 συνέβη Παρασκευή (15,6%) και ακολουθεί η Πέμπτη (14,9%), ενώ ο μικρότερος αριθμός Κυριακή (11,8%). Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών (15,4%) καταγράφηκε την Κυριακή.
Ι.2.1.4 Κατανομή οδικών τροχαίων ατυχημάτων και νεκρών ανά ώρα εικοσιτετραώρου και ημέρα της εβδομάδας (Δευτέρα - Παρασκευή και Σάββατο - Κυριακή)
Από το σύνολο των οδικών τροχαίων ατυχημάτων τα περισσότερα (44,1%) σημειώθηκαν από την 12 η έως και την 18 η ώρα, ενώ τα λιγότερα (7,4%) σημειώθηκαν από την 1 η έως και την 5 η ώρα.
Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών σημειώθηκε κατά την 12η ώρα, (43 νεκροί, 6,6%), ενώ ο μικρότερος αριθμός σημειώθηκε κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες και ειδικά την 1 η και 3 η ώρα (14 νεκροί, 2,1%).
Ως προς την κατανομή των ατυχημάτων στις ημέρες της εβδομάδας, ποσοστό 74,2% συνέβη από Δευτέρα έως και Παρασκευή και το υπόλοιπο 25,8% το Σαββατοκύριακο. Η αντίστοιχη κατανομή, ως προς τους νεκρούς, είναι 69,3% από Δευτέρα έως και Παρασκευή και 30,7% το Σαββατοκύριακο. Στα Γραφήματα 8α και 8β εμφανίζονται τα ατυχήματα και οι νεκροί ανά ώρα και ημέρες.
Ι. 2.2 Ατμοσφαιρικές συνθήκες, τύπος πρώτης σύγκρουσης και ελιγμός Α΄ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα
Ι.2.2.1 Ατμοσφαιρικές συνθήκες
Από το σύνολο των 10.487 ατυχημάτων τα 9.811 (93,6%) συνέβησαν σε συνθήκες καλοκαιρίας, με 604 νεκρούς (92,4%). Σε σχέση με τις υπόλοιπες ατμοσφαιρικές συνθήκες 253 και 220 ατυχήματα συνέβησαν σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής αντίστοιχα (2,4% και 2,1%), με αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου σε 21 και 17 άτομα αντίστοιχα (3,2% και 2,6%).
Ι.2.2.2 Τύπος πρώτης σύγκρουσης
Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (62,4%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (40,5%). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού/ζώου» (15,2%) και ακολουθεί η «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» (13,3%).
Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 35,6%, (233 νεκροί) και ακολουθεί η κατηγορία «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» με 27,1% (177 νεκροί). Αναφορικά με τον τύπο σύγκρουσης, το μεγαλύτερο αριθμό νεκρών έχει η «παράσυρση πεζού» με 114 νεκρούς και ποσοστό 17,4% στο σύνολο των νεκρών και ακολουθεί η «πλαγιομετωπική» σύγκρουση με 112 νεκρούς και ποσοστό 17,1% στο σύνολο των νεκρών.
Ι.2.2.3 Ελιγμός Α’ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα
Ως προς τους ελιγμούς του οχήματος που πιθανόν συνετέλεσαν στο ατύχημα, η κατηγορία «άλλος ελιγμός» αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός με ποσοστό 18,0% στο σύνολο των ατυχημάτων. Ακολουθούν η «μη διακοπή πορείας πριν από STOP» με 16,1% και η «κανονική πορεία» με 15,9%.
Ως προς τους νεκρούς, η «ταχύτητα μεγαλύτερη του επιτρεπόμενου ορίου», με ποσοστό 21,6% (141 νεκροί), αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός του Α’ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα. Ακολουθεί η «είσοδος στο αντίθετο ρεύμα» με 16,8% (110 νεκροί) και η «κανονική πορεία» με 15,7% (103 νεκροί). Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην κατηγορία «άλλος ελιγμός» περιλαμβάνεται η μέθη, η απρόσεκτη οδήγηση, η μη τήρηση απόστασης ασφαλείας και λοιπές περιπτώσεις που δεν περιγράφονται στους ελιγμούς.
ΙΙ. Εξέλιξη δεκαετίας 2013 – 2022
Από τη σύγκριση των στοιχείων του 2022 με τα αντίστοιχα του 2013 προκύπτει μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων κατά 13,4%, των νεκρών κατά 25,6%, των βαριά τραυματιών κατά 45,2% και των ελαφρά τραυματιών κατά 14,3%.
Η μείωση είναι σημαντικά μεγαλύτερη κατά τη σύγκριση του 2022 με το 2000, με μείωση των οδικών τροχαίων ατυχημάτων κατά 54,4%, των νεκρών κατά 67,9%, των βαριά τραυματιών κατά 84,2% και των ελαφρά τραυματιών κατά 55,0%
. Ειδικότερα, κατά το 2020 σημειώθηκε η σημαντικότερη ετήσια μείωση στον αριθμό των ατυχημάτων, η οποία ανήλθε σε 15,2% και σχετίζεται με τα μέτρα περιορισμού της διασποράς του COVID 19. Ως προς τους νεκρούς, την τελευταία δεκαετία, παρατηρείται σταθερή μείωση με σχετική επιβράδυνση κατά τα έτη 2016 και 2022.
ΙΙ.1 Περιφερειακή κατανομή των νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα και δείκτης ανά 1.000.000 κατοίκους, 2000, 2013, 2022
Από την ανάλυση των στοιχείων κατά τα έτη 2000, 2013 και 2022 ως προς τη γεωγραφική κατανομή των νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα προκύπτει ότι στις Περιφέρειες με τους περισσότερους νεκρούς πρώτη ήταν η Αττική, με δεύτερη τη Κεντρική Μακεδονία, στις οποίες εδρεύουν τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα. Ο δείκτης νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους διαφοροποιεί την ανωτέρω κατάταξη.
Το 2022 η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου κατέλαβε την πρώτη θέση και ακολουθεί η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η οποία το 2013 καταλάμβανε την πρώτη θέση. Η Αττική, για τα έτη αναφοράς 2000, 2022 βρίσκεται στην τελευταία θέση της κατάταξης ενώ για το 2013 στην προτελευταία.
Επισημαίνεται ότι, κατά την ανάλυση των ανωτέρω, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη μεταβολές στον πληθυσμό των Περιφερειών, η καλοκαιρινή τουριστική περίοδος, η κατασκευή (ή μη) αυτοκινητόδρομων, βελτιωτικές παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, καθώς και άλλοι παράγοντες που θα πρέπει να συνεκτιμηθούν για την ορθή ερμηνεία των στοιχείων.
ΙΙ.2 Αριθμός νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα κατά φύλο, κατηγορία παθόντα και είδος περιοχής, 2013 - 2022
Από την ανάλυση των νεκρών, κατά φύλο, στη δεκαετία 2013-2022, παρατηρείται μείωση τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες (22,1% και 38,5%, αντίστοιχα).
Από την ανάλυση των νεκρών, κατά κατηγορία παθόντα, η μεγαλύτερη μείωση κατά τη δεκαετία 2013 - 2022 παρατηρείται στους μεταφερόμενους (46,6%) και ακολουθούν οι πεζοί (25,8%). Ως προς το είδος περιοχής, η μεγαλύτερη μείωση κατά τη δεκαετία 2013 - 2022 παρατηρείται στις κατοικημένες περιοχές (32,8%)
ΙΙ.3 Αριθμός νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα, κατά ομάδες ηλικιών, 2013 - 2022
Στη δεκαετία 2013 - 2022 ο αριθμός νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα, κατά ομάδες ηλικιών, παρουσιάζει μείωση στις μικρές ηλικίες μέχρι 49 ετών (0-24 ετών 32,7% και 25-49 ετών 36,1%) και μικρότερη μείωση στις ηλικίες 50 ετών και άνω (50-64 ετών 5,4% και 65 ετών και άνω 17,9%).
ΙΙ.4 Αριθμός νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα, κατά μέσο μεταφοράς, 2013-2022
Η μείωση στον αριθμό των νεκρών από οδικά τροχαία ατυχήματα την δεκαετία 2013 – 2022 κατά 25,6% διαπιστώνεται σε όλους τους τύπους μέσων μεταφοράς. Η μεγαλύτερη μείωση (28,9%) σημειώνεται στα δίτροχα και η μικρότερη σε άλλου είδους οχήματα (14,1%).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr